شناسهٔ خبر: 23847 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت

روز جهانی دریانورد با پیام دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی برگزار شد/ تقدیر از ۴۶ دریانورد برگزیده

روز دریانورد مراسم روز جهانی دریانورد دیشب با حضور وزیر راه و شهرسازی و مسئولان ارگان‌های دریایی کشور برگزار شد و پیام دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی خوانده شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مراسم روز جهانی دریانورد که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و مسئولان دریایی کشور در ساختمان اداره امتحانات و اسناد سازمان بنادر و دریانوردی برگزاری شد، از ۴۶ نفر از کادر نیروی دریایی به عنوان دریانوردان نمونه ۹۵ تقدیر شد.

در این مراسم معاون دریایی سازمان بنادر با تبریک روز جهانی دریانوردی و هیدروگرافی به تشریح وضعیت دریانوردی در ایران پرداخت.

محمد راستاد با بیان اینکه کشتیرانی های کشور به نیروی انسانی خود مفتخر است، گفت: خوشبختانه دریانوردان ایران در سطح بین الملل شناخته شده و دارای جایگاه ویژه ای هستند.

معاون دریایی سازمان بنادر افزود : وجود انواع ناوگان کشتی در ایران باعث شده است مسئولیت مهمی در اقتصاد ملی متوجه بخش دریا و صنعت کشتیرانی باشد. وی با بیان اینکه ایران در فهرست سفید آموزش دریانوردی جهانی قرار دارد ، گفت : ۱۴۴ هزار دریانورد شاغل در ایران داریم که همگی گواهینامه معتبر جهانی از سازمان بنادر دریافت کرده اند.

وی بیان کرد: ناخدایان و ملوانان ناوگان ایرانی فعال در خلیج‌فارس و دریای عمان اعم از شناورهای سنتی، تجاری و صیادی، کشتی‌های باری و شناورهای فعال در صنعت نفت شکوفایی اقتصادی دریایی برای کشورمان به ارمغان می‌آورند.

معاون دریایی سازمان بنادر بیان کرد: دریانوردان شاغل بر روی ناوگان جست‌وجو و نجات دریایی، ناجیان گمنامی هستند که برای امدادرسانی به دریانوردان در حال اضطرار شجاعانه به استقبال خطرات دریا می‌روند. وی ادامه داد: دریانوردان غیور نیروی دریای ارتش، سپاه و دریابانی نیروی انتظامی، حافظ آبراه‌های تحت حاکمیت کشور هستند؛ حضور مقتدرانه ناوگان راهبری دریایی ارتش در آب‌های فرامنطقه‌ای ایمنی را در شاهراه حیاتی شرق به غرب تأمین کرده است.

وی افزود: کشور ایران 144 هزار دریانورد شاغل بر روی ناوگان خود دارد و برابر الزامات معاهده‌نامه بین‌الملل استانداردهای آموزشی دریانوردان، گواهینامه‌های شایستگی خود را از سازمان بنادر اخذ کرده‌اند.

معاون دریایی سازمان بنادر، گفت: از نظر استانداردهای آموزشی دریانوردان، صدور گواهینامه‌های شایستگی کشور ایران در لیست سفید سازمان بین‌الملل دریانوردی جا گرفته و همواره این جایگاه را تثبیت کرده‌ایم.

راستاد با اشاره به توانمندی های ایران در حوزه هیدروگرافی اظهار داشت:در حال حاضر حایگاه خوبی را در حوزه تولید نقشه های جهانی به دست اوردیم که نشان دهنده موفقیت و دستاورد مهمی برای کشور است. راستاد اظهار داشت: با شکل‌گیری کمیته ملی هیدروگرافی تحت مسئولیت سازمان بنادر و عضویت سازمان نقشه‌برداری سازمان جغرافیایی ارتش و ستاد کل نیروی مسلح توانسته‌ایم در عرصه تولید نقشه‌های دریایی جایگاه بین‌المللی به‌دست آوریم.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از 30 سلول نقشه الکترونیک دریایی تهیه شده در چارچوب کمیته ملی هیدروگرافی از طریق توزیع کنندگان بین‌المللی منتشر شده است.

در ادامه این مراسم علی مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی به قرائت پیام دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی Imo پرداخت.

کیتا پلینگ در این پیام با گرامیداشت ۲۵ ژوئن به عنوان روز دریانوردی عنوان داشت این روزدر سال ۲۰۱۰ انتخاب شد تا همکاری و جایگاه ویژه دریانوردی در اقتصاد جهانی به رسمیت شناخته شود. وی ادامه داد: با توجه به جایگاه ویژه دریانوردی در جهان در این روز ما در بنادر،شرکت های کشتیرانی و البته سازمانImo برای یادآوری تاثیر دریانوردان در زندگی جشن می گیریم.

کیتا پلینگ در ادامه با یاد آوری تاثیر دریانوردان در اقتصاد و زندگی مردم جهان افزود: در حال حاضر یک میلیون دریانورد در سرتاسر گیتی در حال فعالیت بر روی ناوگان های تجاری و راهبردی هستند. وی با بیان این مطلب که در این روز قدردان دریانوردان جهانی هستیم گفت: امسال شعار سال را "در دریا برای همه" انتخاب می کنیم و از همه درخواست داریم از این شعار استفاده کنند.

کیتا پلینگ در پایان پیام خود افزود: با توجه به ناشناخته بودن دریانوردان در خارج از حوزه فعالیت خود، مردم این شعار را در شبکه های اجتماعی باز نشر کرده تا دریانوردان از افتخار جایگاهشان بهره مند شوند.

اسامی دریانوردان نمونه سال ۹۵: 

سازمان بنادر و دریانوردی: رامین رحمانی نژاد اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان،حسین مدنی راد اداره بنادر و دریانوردی امیر آباد، حسن سنگری اداره کل بنادر و دریانوردی بوشهر، فریبرز شاکری اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، حمید رضا جوجانی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، غلامحسین سنگاری اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران،  مجید تزم اداره کل و بنادر دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، ذبیح‌الله کلانتری از اداره کل بنادر و دریانوردی خرمشهر، سیامک قادری اداره کل بنادر و دریانوردی آبادان

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران: کیومرث طالبی کاکرودی، احسان حسین نژاد تمیمی - افسر اول، انوش منصور قنائی - سرمهندس، احمد شامانیان - مهندس الکترونیک یک، زکی بدریان - سرملوان، بهنام خداجو

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران: حسن مقصودلو،  علی رضائیان، عنایت سلیمی فرد

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: اصغر کاشفی - فرمانده شناور تندرو، حسن سنگری - ناوبری و فرماندهی کشتی، سید مهدی موسوی لیر - جانشین فرمانده شناور گشت دریایی

اتحادیه مالکان کشتی ایران: سعید تنگستانی و مهران زکی زاده نویری دوست

شرکت ملی نفتکش ایران: چاسب بیت سیاح، فرید سروستانی، نوید ایمان و  رضا طبسی

سازمان حفاظت محیط زیست: مهدی دادار

سازمان شیلات ایران: خلف شعبانی، خلیفه ابراهیمی نیکو و عبدالله مهریار

فرماندهی مرزبانی ناجا: سرهنگ دوم دریایی محمد ورمرزیار

شرکت کشتیرانی والفجر: امیر فروزان تملی

شرکت پایانه های صادرات مواد نفتی: کرم بصیری

اتحادیه تعاونی حمل بار و مسافر: فیصل تنگسیری نژاد

انجمن مهندسی دریایی ایران: توفیق صدر موسوی گرکری

انجمن صنفی کارگری دریانوردان تجاری ایران: علیرضا ساعدی

شرکت دریایی هدایت کشتی خلیج فارس: ایرج روز خوش، علیرضا نمازی، منصور ابراهیم زاده مطلق،  سعد آزاده، شهرام فرشادجم، عباس بذر افشان، احمد هوشایر، محمدعلی خدادادی و عباس روستایی.

نظر شما