شناسهٔ خبر: 2387 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

احمدعلی مقیمی مطرح کرد:

فرصت‌‌سازی شغلی و اقتصادی ارمغان خط آهن گرگان-اینچه‌برون برای گلستان و مازندران

احمدعلی مقیمی عضو کمیسیون عمران مجلس افتتاح خط ریلی گرگان-اینچه برون را راه خروج از محاصره ظالمانه دانست و بر نقش موثر این خط آهن در افزایش ارزبری، تبادل کالا و همچنین بالارفتن رفت و آمدهای توریستی تاکید کرد.

احمدعلی مقیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از این‌که بسیاری اهداف در حوزه ریلی تاکنون محقق نشده اضافه کرد: بر اساس برنامه پنجم توسعه باید به راه ریلی اهمیت بیشتری می‌دادیم اما به دلیل تورم و هزینه بالای حمل و نقل هوایی و زمینی به نیمی از اهداف‌ هم در این زمینه نرسیدیم. در واقع با توجه به منابع درآمدی و ناکارآمدی مدیریت، بسیاری از انتظارات در برنامه پنجم توسعه عملیاتی نشد.

وی افزود: با هدف تامین سلامت مردم، جلوگیری از افزایش تردد خودروها٬ کاهش آلودگی هوا و کاهش تصادفات اولویت بر توسعه شبکه ریلی کشور قرار گرفت٬ بر همین اساس افتتاح خط آهن گرگان-اینچه‌برون، بندر امیرآباد واقع در شمال کشور را به بندرعباس در جنوب کشور متصل می‌کند. 

نماینده بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به شرایط بین‌المللی و اهمیت صادرات و واردات در کشورهای حاشیه دریای خزر ضرورت داشت تولید و ارزبری برای کشور افزایش یابد که خط آهن گرگان-اینچه برون می‌تواند نقش موثری در تحقق این هدف داشته باشد.

وی ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه، بالا رفتن گستره تولید و ایجاد مراودات اقتصادی دو کشور ایران و ترکمنستان را از مهمترین ویژگی‌های افتتاح خط ریلی گرگان-اینچه‌برون دانست و گفت: با توجه به اینکه در عرصه بین‌المللی محاصره ظالمانه‌ای بر ایران تحمیل شده این خط آهن فرصت مناسبی برای صادرات تولیدهای داخلی به شمار می‌آید.

مقیمی با یادآوری این‌که جاده‌های بین‌المللی پاسخگوی میزان بالای حمل و نقل زمینی نیستند و هزینه‌های حمل و نقل هوایی بسیار بالاست گفت: سه کشور ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان تصمیم گرفتند احداث این خط ریلی را با سرعت بیشتری به پایان ببرند.

عضو کمیسیون عمران مجلس احداث خط آهن گرگان-اینچه‌برون را حرکتی ملی دانست و افزود: متولیان این خط آهن یعنی دو استان مازندران و گلستان سود بیشتری از این اتفاق بزرگ ریلی می‌برند و فرصت‌های شغلی و افزایش میزان تولیدات در این دو استان نسبت به گذشته بهبود می‌یابد. از سوی دیگر رفت و آمد گردشگری میان ایران و ترکمنستان با این خط آهن افزایش می‌یابد و انسجام بین‌المللی تقویت می‌شود که محقق شدن همه این موارد مستلزم رفت و آمد میان دو کشور است.

۷۰۰ کیلومتر از خط آهن گرگان – اینچه‌برون در ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر در ایران و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان واقع است. این خط آهن بین‌المللی راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود. با راه‌اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود و امکان جابه‌جایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان – اینچه‌برون وجود دارد./

نظر شما