شناسهٔ خبر: 23924 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر ساخت و توسعه راه‌های خراسان جنوبی خبر داد:

پیشنهاد ۵ باند دوم جدید برای توسعه شریان‌های حیاتی استان خراسان جنوبی/ جزئیات پروژه‌های تفویض اختیار شده از سوی معاونت اقتصاد حمل و نقل

رضا رجبی مدیر ساخت و توسعه راه‌های خراسان جنوبی با تشریح پروژه‌های تفویض اختیار شده از سوی معاونت اقتصاد حمل و نقل به اداره کل راه و شهرسازی استان از ارائه پیشنهاد ایجاد ۵ باند دوم جدید برای توسعه شریان‌های حیاتی استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی، رضا رجبی از ارائه پیشنهاد ایجاد ۵ باند دوم برای استان خبر می‌دهد و می‌گوید: این باندهای دوم شامل دیهوک- طبس در ادامه باند دوم طبس- اصفهان، طبس – بشرویه- سه راهی راهداران، عشق آباد – بردسکن، نهنبدان – زابل و سربیشه – میل ۷۸ است که یکی از مهم‌ترین باندهای دوم مسیر سربیشه- میل ۷۸ است زیرا یکی از گلوگاه‌های اقتصادی استان به حساب می‌آید.

مدیر ساخت و توسعه راه‌ها اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان این که اگر این پروژه تکمیل شود با توجه به فعال بودن گمرک ماهیرود برای خراسان جنوبی بسیار حائز اهمیت است می‌افزاید: وزارت راه و شهرسازی بهسازی و آسفالت مسیر مرز افغانستان تا ولایت فراه را هم به خراسان جنوبی واگذار کرده به طوری که یک قطعه ۶۰ کیلومتری از این مسیر ۱۴۰ کیلومتری در حال بهره‌برداری است و زیرسازی و آسفالت آن را نیز این استان انجام داده است. اما از این محور ۱۴۰ کیلومتری در مرز افغانستان ۶۵ کیلومتر آن بسیار بحرانی است به طوری که در برخی از نقاط این مسیر عرض معبر بسیار کم است.

به گفته وی اگر این راه بهسازی و آسفالت شود طول مسیر ترانزیت کالاهای حمل شده از بندرعباس یا چابهار به کشور افغانستان حدود ۶۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر خواهد شد. بعلاوه این محور یا گلوگاه از این نظر اهمیت دارد که اگر بهسازی و آسفالت شود مسیر دسترسی به آسیای شرقی نیز نزدیک‌تر می‌شود و در نهایت هم به تحول اقتصادی استان خواهد انجامید.

وی با بیان این که حدود ۳ سال است که محور سربیشه – ماهیرود در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار دارد ادامه می‌دهد: از این ۱۴۰ کیلومتر در مرز خراسان جنوبی ۶۰ کیلومتر تبدیل به محور اصلی شده و ۸۰ کیلومتر دیگر را هم روکش موضعی کرده‌ایم. پروژه سربیشه به ماهیرود جزو طرح‌های نیمه تمام حوزه راه‌های استان به حساب می‌آید و باید به لحاظ اعتباری توجه ویژه‌ای به این پروژه حیاتی شود زیرا با اجرایی شدن آن اقتصاد استان متحول شده و در نهایت هم اقتصاد پایداری ایجاد خواهد شد. ولی اگر این پروژه در مرز افغانستان عملیاتی شود چنانچه بعدا کشورهای دیگر برای ترانزیت در این کشور تلاش کنند با توجه به کوهستانی بودن راه‌های افغانستان تا حدودی غیرفعال خواهد بود.

وی در ادامه به پروژه‌های تفویض اختیار شده از سوی معاونت اقتصاد حمل و نقل به اداره کل راه و شهرسازی استان اشاره می‌کند و یکی از این پروژه‌ها را باند دوم دیهوک- راور می‌داند که از ۱۲۲ کیلومتر این محور ۴۹ کیلومتر در حال بهره‌برداری است. این محور ۵ پیمانکار دارد که ۳ پیمانکار فعالند و ۲ پیمانکاردیگر غیرفعال هستند. باند دوم بزرگ راه بیرجند- زاهدان با ۲۴۶ کیلومتر در خراسان جنوبی دیگر پروژه‌ای است که در این حوزه وی از آن نام می‌برد که ۵۱ کیلومتر این پروژه زیر بار ترافیک رفته و پیشرفت فیزیکی آن هم ۲۵ درصد است. به گفته وی باند دوم بزرگ راه بیرجند – زاهدان یکی از طرح‌های مشترک بین سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی است که اعتبار سالانه آن تفکیک شده و سیستان و بلوچستان هم کمتر از یکسال است که عملیات اجرایی در محور زابل - بیرجند را شروع کرده است.

وی دیگر باند دوم تفویض اختیار شده را محور طبس – یزد عنوان می‌کند و به این مطلب هم اشاره دارد که تاکنون هرچه در این محور کارشده مربوط به حوزه یزد است اما از سال گذشته یک قطعه ۱۰ کیلو متری از این محور در کمربندی شهر طبس شروع شده که در دست اقدام است و ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان باند دوم قاین- حاجی آباد و یزدان با ۱۷۰ کیلومتر را از دیگر پروژه‌های تفویض اختیار شده می‌داند.

از این باند هم ۵۰ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و ۱۳ کیلومتر هم برنامه‌ریزی شده که امسال بهسازی و آسفالت شود و پیشرفت فیزیکی آن ۴۱ درصد است.

رجبی باند دوم بیرجند-سه راهی راهداران با ۱۶۷ کیلومتر، بیرجند- گزیک با ۱۶۸ کیلومتر، سرایان- فردوس با ۱۲۵ کیلومتر، طبس – اصفهان با ۱۶۲ کیلومتر را ازپروژه‌های تفویض اختیار شده به استان عنوان می‌کند که از قطعه سرایان- فردوس ۲۲ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و حدود ۱۰ کیلومتر دیگر هم در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد. وی پیشرفت فیزیکی پروژه سرایان – فردوس را ۴۰ درصد اعلام می‌کند و می‌افزاید: از باند دوم محور بیرجند- گزیک نیز ۴ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۴ کیلومتر هم در دست اقدام و پیشرفت فیزیکی آن ۸ درصد است.

به گفته وی از ۱۶۷ کیلومتر باند دوم بیرجند- سه راهی راهداران نیز ۴۵ کیلومتر در حال بهره‌برداری است و پیشرفت فیزیکی آن هم ۳۵ درصد است.

از باند دوم طبس- یزد هم یک قطعه در منطقه جوخواه شروع شده که ۳۱ کیلومتر آن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

نظر شما