شناسهٔ خبر: 23952 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نریمان در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ضرورت استفاده از تجارب گذشته در ساخت نسل نوین شهرهای جدید/ تاکید بر تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی/ لزوم کمک سایر دستگاه‌های متولی برای پیشبرد مناسب پروژه‌ها/ تحویل بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان سال

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی از تحویل بیش از ۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید تا پایان امسال خبر داد و گفت: ما باید برای موفقیت بیشتر در ساخت نسل نو شهرهای جدید در کشور نیز از تجارب گذشته خود در این مسیر استفاده کنیم.

محسن نریمان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص کاربرد تجربه‌های ساخت شهرهای جدید در سال‌های گذشته در احداث نسل نو این شهرها اعلام کرد: در حال حاضر مکان‌یابی درست شهرها یکی از نکات مورد توجه ما در این اقدام است، چرا که انتخاب مکانی نامناسب برای برخی از شهرهای جدید در گذشته باعث شده تا این شهرها همچنان با بی‌اقبالی از سوی مردم برای زندگی روبه رو شوند؛ این تجربه مهمی است که باید در ساخت نسل نو شهرهای جدید به آن توجه کنیم.

نریمان با بیان اینکه هم اکنون مکان‌یابی مناسبی از سوی کارشناسان برای احداث نسل نو شهرهای جدید در برخی از نقاط کشور انجام گرفته است، گفت: مشاوران ما ابتدا در این راه شرایط مکان مورد نظر برای ساخت شهر جدید را برای جذب سریع مردم سنجیدند و پس از اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی، تأمین خدمات زیر بنایی و رو بنایی را در اولویت قرار می‌دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه در ساخت نسل نو شهرهای جدید باید تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی را به واگذاری سریع واحدها مقدم بشماریم گفت: ما باید ابتدا تلاش کنیم خدمات مورد نیاز برای سکونت افراد به ویژه خدمات زیربنایی را فراهم کنیم و بعد به فکر اسکان دادن جمعیت باشیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید دولت محور نبودن نسل نو شهرهای جدید را تجربه‌ای دیگر در این مسیر دانست وافزود : ما باید این شهرها را بوسیله بخش خصوصی و یا مشارکت با آنها بسازیم استفاده از مشاوران بین المللی، سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌های مردمی می‌تواند نقش بسیار مؤثری در این بخش داشته باشد.

 وی تأمین آب در این شهرها را از مسائل با اهمیت خواند و گفت: از آنجا که تأمین آب از مشکلات مهم کنونی ما در شهرهای جدید کشور است پس باید توافق لازم برای تأمین آن را با وزارت نیرو پیش ازهر اقدام دیگری در ساخت نسل نو شهرهای جدید انجام دهیم.

نریمان با بیان این مطلب که در حال حاضر بررسی طرح‌های توسعه شهری با رویکرد جدید یکی از مسائل مورد توجه وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود گفت: هم اکنون تیم کارشناسی بزرگ و مشاوران بسیاری در این زمینه در حال فعالیت هستند که در نهایت مجموعه مطالعات آنها مارا به سمت احداث مناسب نسل نو شهرهای جدید در دولت تدبیر و امید هدایت می‌کند. بر اساس قانون برنامه ششم تلاش داریم منطقه بکران در جنوب کشور، شهر تیس در کنار چابهار، منطقه تابناک در غرب جاسک، شهر کوشک درهرمزگان، شهر پارس در عسلویه، سیراف در شرق عسلویه، شهر توسان در شمال مازندران، شهر خوارزمی نزدیک تهران ، شهر حورا در همدان، شهر شهریار در تبریز و... را در برنامه ساخت نسل نو شهرهای جدید وارد کنیم.

معاون وزیر راه شهر سازی در ادامه از تلاش برای ساخت چهارمین شهر جدید در استان اصفهان خبر داد و افزود: بسیاری از استان‌های کشور برای ساخت شهرهای جدید در منطقه خود ابراز تمایل کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره مهمترین مسئله فعلی در این شهرها اظهار کرد: در حال حاضر کمک سایر دستگاه‌های متولی در ساخت شهرهای جدید مهمترین مساله در این بخش به شمار می‌رود . قطعا همکاری مناسب بین دستگاه‌ها و تأمین اعتبار کافی اصلی‌ترین مسائل در پیشبرد برنامه‌های این بخش خواهد بود.

وی در پایان از تحویل بیش از۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر شهرهای جدید علیرغم تمامی مشکلات موجود تا پایان سال جاری در کشور خبر داد و گفت : پرداخت به موقع سهم آوردهای مردمی نیز در این راه نقش بسیار موثری خواهد داشت ./

نظر شما