شناسهٔ خبر: 23972 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

تغییر نقش زنان در حوزه عمومی و خصوصی

زنان اعظم خاتم*: بحث تغییر نقش­‌های جنسیتی در عرصه عمومی سه عنصر کلیدی دارد: یکی بحث تغییر نقش‌­های اقتصادی اجتماعی زنان در عرصه عمومی؛ دوم بحث الگو و پرسوناژ زنانه‌­ای است که در عرصه عمومی مطرح است و سوم حضور گفتمان­ه‌ای زنانه در حوزه همگانی به مفهوم خاص آن است.

افزایش مستمر حضور زنان در عرصه عمومی و تغییر نقش‌هایی که به همین دلیل در درون خانواده و اجتماع ایجاد شده، منشأ بسیاری از چالش­‌هایی است که امروزه زنان با آنها مواجه­‌اند.

بحث تغییر نقش­‌های جنسیتی در عرصۀ عمومی سه عنصر کلیدی دارد: یکی بحث تغییر نقش‌­های اقتصادی اجتماعی زنان در عرصه عمومی؛ دوم بحث الگو و پرسوناژ زنانه­‌ای است که در عرصۀ عمومی مطرح است و سوم حضور گفتمان­ه‌ای زنانه در حوزه همگانی به مفهوم خاص آن است.

[می­‌توان گفت] مرز حوزه عمومی و خصوصی در حال تغییر است که نتیجۀ تغییر نقش‌­های جنسیتی در این دو حوزه است. دوره­‌ای را نمی‌­توان تصور کرد که در آن زنان صرفاً در قلمرو خصوصی بوده باشند. اگر به صدسال پیش هم برگردید، با تصاویر و مکتوباتی مواجه می­‌شوید که زنان را به اشکال مختلف در فضاهای عمومی نشان می‌­دهد. مثل اماکن مذهبی، مکان­‌های خرید و حمام. ولی این انگیزه‌­ها و فعالیت‌­ها بسیار محدود بوده است.

[با چنین زمینه‌­ای، سه پرسش مطرح می­‌شود] پرسش نخست این که نقش زنان در قبال امور عمومی جامعه (اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ...) چیست؟ پرسش دوم این است که در سطح ذهنیت اجتماعی، الگوی زنانه و شخصیت نوعی زن چه تغییری یافته است؟ در اینجا صحبت از یک پرسوناژ عمومی می­‌کنیم، یعنی شخصیت و الگوی عمومی که مطلوب تلقی می­‌شود. این الگو چیست؟ پرسش سوم به گفتمان‌های زنانه مربوط است و این که زنان در گفت­و­گوهایی که در عرصۀ عمومی راجع به تعریف قواعد عمومی زندگی آنها می‌­شود، چقدر و چگونه حضور دارند. به عبارت دیگر، گفتمان­‌های زنان در مورد حضورشان در عرصه عمومی چیست؟

بعد از انقلاب، با تغییر گستردۀ نقش‌­های زنان در حوزۀ عمومی مواجه می‌­شویم. افزایش تعداد محصلان دختر، فعالیت داوطلبانۀ زنان در دوران انقلاب و جنگ، نقش زنان جوان در خانوارهایی که سرپرست آن­ها به جنگ رفته بود، موقعیت زن به عنوان مدیر خانه یا مدیر خرج در شرایط رکود و پیچیدگی مسائل اقتصادی خانوارها در سال­‌های جنگ، نمونه‌­هایی از تغییر نقش‌­های جنسیتی در سطح جامعه است.

تمام موارد مذکور مستلزم مجموعه­‌ای فعالیت است که  ارتباط با افراد و گروه­‌های مختلف و تحرک در فضای شهری را به همراه دارد. به مرور زمان، تنوع نقش زنان در خانواده و افزایش قدرت تصمیم‌­گیری آن­ها حضورشان را در جامعه افزایش داده است و مثلاً الگوهای خرید را کاملاً تغییر می‌­دهد. الگوهای خرید مردانه تبدیل به الگوهای زنانه می­‌شود، با گذران اوقات فراغت در می­‌آمیزد و فضاهای عمومی را زنانه‌­تر می‌‌کند.

از سوی دیگر، کارکرد مهم فضاهای عمومی این است که شما را رویت‌پذیر می­‌کند. این رویت پذیری در جامعه شهری عنصر مهمی است. جامعه شهری بزرگ است و شما باید دیده شوید و این که چطور دیده شوید مهم است. وقتی که تعلقات مربوط به نهادهای عمومی ضعیف می‌­شود، هویت‌یابی از طریق دیده شدن اهمیت بیشتری پیدا می‌­کند.

در مجموع می­‌توان گفت جامعه ما در یک مرحلۀ گذار اخلاقی است. برای اخلاقی کردن جامعه باید به این تنوع میدان بدهیم. یعنی شما چاره­‌ای ندارید جز اینکه آن را به گفتار اصلی جامعه تبدیل کنید و نگذارید که حاشیه‌­ای شود. باید به نهادهای خودجوش اجازۀ شکل گرفتن بدهید. این نهادها این گفتمان را در درون خودشان هضم می­‌کنند. قطعاً چیزی که از دل این گفتمان درونی در جامعۀ ما بیرون می‌­آید، یک عرف و سنت قابل قبول برای نسل قبل هم هست.

*مطالب ارائه شده، به صورت گزیده‌­هایی از گفتگویی با عنوان "تغییر نقش زنان در حوزه عمومی و خصوصی" برداشت شده است. این گفتگو با خانم اعظم خاتم صورت گرفته و در مجله بازتاب اندیشه، شماره ۸۷، سال ۱۳۸۶، صص ۳۱۰- ۳۲۰ به چاپ رسیده است./

برچسب‌ها:

نظر شما