شناسهٔ خبر: 23983 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده مطرح کرد:

تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران/ شورایعالی شهرسازی و معماری مسئول ابلاغ نقشه‌ها/ جزئیات کاهش آسیب‌پذیری زلزله در کلان‌شهرهای ایران/ شناسایی بیمارستان‌هایی که در پهنه گسل زلزله قرار دارند

محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی محدوده شهر تهران از ابلاغ آن توسط شورایعالی شهرسازی و معماری در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز ۵ تیرماه دومین نشست رسانه‌ای مرکز تحققات راه مسکن و شهرسازی با موضوع ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران با حضور و توضیحات محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و احمد صادقی رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد.

محمد شکرچی زاده در این نشست ضمن اعلام اطلاع وزیر راه و شهرسازی از موضوع و دستور وی به شورایعالی معماری و شهرسازی برای بررسی و ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران گفت: در کشور ما در اغلب شهرهای بزرگ و کلان‌شهرهایی مثل تهران، مشهد، کرمان و دیگر شهرها با موضوع مهم زلزله روبرو هستیم و تجربه نشان داده است موقعیت‌ها و مکان‌های نزدیک این مکان‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را در هنگام زلزله دارند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: در استانداردهای دو هزار و ۸۰۰ پیش‌بینی شد که ساخت و سازها در پهنه گسل‌ها محدودیت دارند و مشخصا ساختمان‌ها بر حسب محدودیت ساخته شوند که در ویرایش چهارم استاندارد دو هزار ۸۰۰ که از شهریور سال گذشته اجرایی شد محدویت در الزام کار ساخت وساز قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال است که تعیین پهنه گسل‌ها مطالبه عمومی شهروندان است گفت: نقشه پهنه‌های گسلی در زمان ابلاغ توسط شورایعالی شهرسازی و معماری در نقشه جامع و تفصیلی در اولویت قرار می‌گیرد. همچنین با توجه به مطالعاتی که در سازمان زمین‌شناسی و شهرداری انجام شد و با توجه به هماهنگی‌های جدی وزارت راه و شهرسازی و تاکید دکتر آخوندی بر سرعت گرفتن آن هفته گذشته پروتکل روشن و مشخصی برای پهنه‌بندی زلزله و روابط اولیه ساخت وساز به جمع‌بندی رسید.

شکرچی‌زاده افزود: اگر سال‌ها قبل این اتفاق مبارک رخ می‌داد آستانه خطرپذیری زلزله کمتر می‌شد. همچنین مرحله بررسی و تدقیق گسل‌ها و مطالعات کماکان ادامه می‌یابد و علاوه بر شهر تهران در سایر شهرها اجرا خواهد شد.

وی در پایان از هماهنگی‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با وزارت بهداشت جهت شناسایی دقیق بیمارستان‌هایی که در پهنه گسل زلزله قرار دارند و مقاوم‌سازی سازه‌های آنها خبر داد.

نظر شما