شناسهٔ خبر: 23995 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

ممنوعیت ساخت برج، بلندمرتبه‌سازی و بیمارستان در حریم گسل‌های زلزله/ جزئیات ۳ دستاورد تهیه نقشه‌های گسلی محدوده شهر تهران/ پایتخت برای سایر شهرهای کشور الگو می‌شود

علی بیت الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام تهیه نقشه های گسلی محدوده شهر تهران و وقفه بیش از ۱۲ سال برای کامل شدن آن از ممنوعیت ساخت برج ، بلندمرتبه سازی و بیمارستان در حریم گسل های شهر تهران خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی امروز ۵ تیرماه دومین نشست رسانه‌ای مرکز تحققات راه مسکن و شهرسازی با موضوع ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران با حضور و توضیحات محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و احمد صادقی رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران برگزار شد.

علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست تهیه نقشه های پهنه های گسلی در محدوده شهر تهران گفت: تهیه نقشه های پهنه های گسلی در محدوده شهر تهران یکی از اتفاقات بسیار مهمی بود که هفته گذشته به اتمام رسید و برای همه مهندسان و ارکان تصمیم گیر ساخت و ساز، فعالیت ارزشمندی به شمار می رود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه موضوع نقشه پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران و ابلاغ آن به دبیرخانه شورای‌عالی معماری و شهرسازی اقدام قابل‌توجهی از سوی مرکز با همکاری شهرداری تهران و سازمان زلزله شناسی بوه است تاکید کرد: بیش از ۱۰ سال پیش، تهیه نقشه گسلی محدوده شهر تهران در دستور کار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارگروه زلزله قرار گرفت و حمایت های آقای شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران  انجام اینکار را تسریع بخشید و کار را به سرانجام رساند.

بیت الهی دستاوردهای تهیه نقشه های گسلی محدوده شهر تهران را در ۳ بخش تشریح کرد و افزود: تهیه نقشه در ساخت و سازهای شهری بویژه در شهر تهران یک نگرش مستمر و دائمی به امر زلزله در تهران است. بدین معنا که هرجا کلنگی می زنیم به گسل ها توجه داریم. همچنین الگوسازی تهران برای سایر کلانشهرهای زلزله خیز کشور همچون تبریز، مشهد و کرمان از دیگر دستاوردهای تهیه نقشه گسلی محدوده شهر تهران است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: بالاخره کاری که بیش از ۱۲ سال بلاتکلیف بود به سرانجام رسید. بدین‌معنا که از این پس با حوادث که به دلیل انفجار گاز در شهران و غرب تهران رخ داد تقاطع شریان‌های حیاتی با گسل‌ها شناسایی می‌شوند و با تهیه و ابلاغ نقشه توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر روی تقاطع گسل ها شریان های حیاتی  بر روی آن محل ها قرار نخواهند گرفت و یا مقاوم سازی سازه ها در این باره رخ می دهد.

بیت الهی تاکید کرد: برج سازی، بلندمرتبه سازی و ساخت بیمارستان در حریم گسل های زلزله ممنوع است و برای ساختمان های موجود اگر بیمارستانی در حریم گسل زلزله قرار دارد، مقاوم سازی خواهد شد.

وی در پایان افزود: کار ارزشمندی شروع شده و ادامه خواهد یافت. /

نظر شما