شناسهٔ خبر: 24022 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون عمران شورای‌شهر تهران مطرح کرد؛

شکل‌گیری مدیریت یکپارچه قبل از بحران/ ۶ درصد تهران روی گسل زلزله است/ مجموع مساحت گسل‌های تهران و حومه ۸۰ و شهر تهران ۴۷ کیلومتر مربع/ الزام سازمان‌ها به ارایه نقشه GIS

اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با تاکید بر الزام سازمان‌ها به ارائه نقشه GIS شکل‌گیری مدیریت یکپارچه قبل از بحران را گامی مهم در عرصه مدیریت کلان کشور عنوان کرد و گفت: ۶ درصد تهران و حومه روی گسل زلزله قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین نشست رسانه‌ای مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با موضوع ابلاغ نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران با حضور و توضیحات محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، اقبال شاکری رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و احمد صادقی رئیس پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری ‌تهران برگزار شد.

اقبال شاکری کمیسیون عمران شورای شهر تهران در نشست تهیه نقشه‌های پهنه‌های گسلی در محدوده شهر تهران گفت: اتفاق خوبی در شهر رخ داده است و آن هم مدیریت یکپارچه قبل از بحران است. هفته گذشته محدوده پهنه های گسل های شهر تهران اعم از گسل های شهرری، جنوب و شمال تهران شناسایی و نقشه آنها برای ابلاغ اجرا به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه کلانشهر تهران تا به امروز ۹ بار زمین لرزه های بالای ۷ ریشتری داشته است، افزود: تهران دهمین شهر پرجمعیت در کلانشهرهای دنیا از نظر وقوع زلزله است. اگرچه از زمان برنامه پنج ساله دوم توسعه تهیه نقشه گسل‌های زلزله در شهر تهران مطرح بود اما این مهم در این دولت و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و مشخصا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیریت بحران شهرداری تهران و شورای شهر به بار نشست.

شاکری ادامه داد: سازمان های متعددی در حال حاظر گرد هم آمده‌اند تا قبل از وقوع حوادث غیرمترقبه همچون زلزله در مورد آن پیشگیری های لازم را انجام دهند و این اتفاق بسیار بزرگی برای همه ما محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: مهندسان ناظر عامل اطمینان بخش و ایمن در شهرها هستند و باید تخلفات ساخت و ساز در همان زمان توسط مهندسان ناظر اعلام شود. همچنین سازنده بی‌صلاحیت نباید ساخت و ساز انجام دهد و انتخاب مجری ذی‌صلاح خواست همه دست اندکاران ساخت و ساز و شهروندان است.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: قطعا ضوابطی برای ساخت و ساز در این پهنه‌ها نیز تصویب و اعلام خواهد شد. همچنین پلاک هایی که روز گسل زلزله قرار دارند در هنگام صدور پروانه ساختمانی اعلام خواهند شد و در حال حاضر، بار بزرگی به دوش ناظران است.

شاکری خاطرنشان کرد: حدود ۶ درصد مساحت تهران و حومه در پهنه گسلی هستند و مشخصا یک درصد شهر تهران نیز روی گسل زلزله قرار دارد. همچنین مساح کل پهنه‌های گسل در استان تهران ۸۰ کیلومتر مربع و در داخل شهر تهران ۴۷ کیلومتر مربع است

وی در پایان گفت: با ابلاغ این نقشه توسط شورای عالی شهرسازی و معماری بقیه سازمان‌ها باید نقشه های GIS را ارایه دهند تا در زمان استعلام، تقاطع با گسل ها را بدانند و این مساله برای هیچ سازمان و دست اندرکاری و حتی شهروندان مبهم نباشد. /

نظر شما