شناسهٔ خبر: 2407 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

وزیر صنعت، معدن و تجارت در افتتاحیه همایش صنایع دریایی مطرح کرد:

پذیرش شناور به عنوان وثیقه تسهیلات از سوی بانک‌ها/ کالای قابل ساخت در داخل نباید به خارجی‌ها سپرده شود

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به رایزنی‌های این وزارت با بانک‌ها برای پذیرش کشتی به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی گفت: به تازگی ۱۳ فروند شناور برای دریافت ۱۳۰ میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم افتتاحیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی صبح امروز (سه‌شنبه یازدهم آذر) با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و سایر دست‌اندرکاران حوزه صنایع و حمل و نقل دریایی کشور در بندرعباس برگزار شد.

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: متأسفانه در سواحل کشور هر دستگاه و نهادی به عنوان حفاظت از سواحل، قسمتی از این مناطق را محصور کرده است. از دیدگاه این جانب تسریع در انجام فعالیت‌ها امری ضروری است. سرعت و دقت مکمل یکدیگرند که باید در عرصه توسعه نیز به سرعت عمل کرد.

نعمت‌زاده با تأکید بر این‌که بنادر کشور از میناب تا چابهار باید آباد شوند گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری سواحل مَکران باید آباد شود. در این راستا لازم است کارگروهی ظرف ۶ ماه تشکیل شده و به این موارد بپردازد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: نعمت خدادادی در سواحل باید به طور کامل و دقیق استفاده شود؛ اگر سواحل ما آباد شوند اقتصاد رشد می‌کند، موقعیت استراتژیک بنادر بیشتر مشخص می‌شود و پس از آن به تثبیت اقتصاد در بنادر خواهیم رسید.

نعمت‌زاده افزود: در زمینه تأمین مالی پیگیری‌هایی درباره صندوق صنایع دریایی داشتیم تا از این فرصت استفاده شود.

وی ادامه داد: طبق قانون لازم بود ۲۰ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز در راستای سرمایه‌‌گذاری بیشتر بخش خصوصی به صندوق توسعه دریایی سپرده شود.

نعمت‌زاده بیان کرد: در این راستا رایزنی‌هایی با بانک‌ها داشتیم تا کشتی به عنوان وثیقه تسهیلات پذیرفته شود. به تازگی ۱۳ فروند شناور کوچک خدماتی برای دریافت ۱۳۰ میلیون دلار تسهیلات به صندوق صنایع دریایی معرفی شده است. با این روند کشتی به عنوان وثیقه نزد بانک پذیرفته و پس از پایان تسهیلات سند منتقل می‌شود که در این‌باره توافقات کلی حاصل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: باید از محل منابع و تسهیلات صندوق صنایع دریایی به سمت توسعه تجهیزات فراساحلی نظیر سکوها، شناورها، جکاب‌ها حرکت کنیم. حتی اجرای اسکله و بنادر را هم می‌توان از محل منابع همین صندوق پیگیری کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد که کالایی که در داخل طراحی، ساخته و یا تعمیر می‌شود به خارجی‌ها سپرده شود.

وی افزود: حمایت از داخل قطعا نتیجه مثبت دارد. ظرفیت‌های خوبی در بحث کشتی‌سازی داریم که در این‌باره می‌توان به کشتی‌سازی صدرا و ایزوایکو اشاره کرد اما این ظرفیت‌ها باید احیا شود تا این دارایی‌های عمومی رشد کنند.

نعمت‌زاده گفت: امیدواریم سال دیگر کشتی‌سازی صدرا نظیر ایزوایکو متحول شود؛ سازنده شناورها و تجهیزات فراساحل باید به زیرمجموعه خود نگاه کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شناورها مجموعه‌ای بزرگ از تخصص‌ها و تجهیزات هستند که تولید همه آن‌ها در داخل اقتصادی نیست، البته باید گروه‌های تخصصی صنایع وابسته شکل بگیرد و از آن‌ها حمایت شود.

نعمت‌زاده گفت: اگر بخواهیم کشتی‌ساز باشیم در کنار سازه باید از دیگر تولیدات مرتبط آن هم حمایت کنیم. این از مشکلاتی است که باید رفع شود همانطور که در خودروسازی این مشکل رفع شد.

نعمت‌زاده اظهار کرد: مشارکت با شرکت‌های خارجی و دارایی‌ها و مدیریت اقتصادی ضروری است زیرا آن‌ها تجربه و دانش بیشتری در این زمینه دارند. لازم است در بخش بازرگانی دنبال بازاریابی خارجی باشیم و به مدیریت صادرات توجه کنیم. ما قابلیت صدور شناورها را داریم و باید بازرگانی صادراتی در این‌باره تقویت شود. لازم است هر چه زودتر لایحه منطقی حمایتی در این باره داشته باشیم و در انتقال قطعات به خارج روان‌سازی شود.

وی بر لزوم توسعه سواحل کشور تاکید کرد وگفت: خطوط مسافری و تجاری در بنادر باید توسعه یابد زیرا توسعه در این موارد موجب رونق اقتصادی بندر، رشد صنعت کشتی‌سازی، رشد گردشگری و افزایش تولید داخل خواهد شد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها حتی از رودخانه‌ها به عنوان بنادر استفاده تجاری می‌شود اما در ایران پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی داریم که باید هر چه بهتر از این ظرفیت استفاده شود. از همین رو باید نقش تشکل‌های مهندسی و ارتباط صنعت و دانشگاه را در این فرایند پررنگ‌تر کنیم. اگر صنعت از دانشگاه خوب استفاده نکند هر دو بخش متضرر می‌شوند اما ضرر اصلی متوجه صنعت است.

نعمت‌زاده یادآور شد: باید قوانین مشخص در عرصه تولید شناور داشته باشیم و برای افق ۱۴۰۴ اهداف و برنامه‌‌های عملیاتی کاملا مشخص شود./

نظر شما