شناسهٔ خبر: 2418 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

رئیس کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق ایران:

ترانزیت کالا از خط‌آهن گرگان اینچه‌برون برای کشورهای آسیای میانه به‌صرفه‌تر شد

مسعود دانشمند، رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران رئیس فدراسیون حمل و نقل ایران با اشاره به بهره‌برداری از خط‌آهن گرگان اینچه‌برون گفت: این خط زمان و هزینه ترانزیت ریلی کالا را برای کشور‌های آسیای میانه کاهش‌ می‌دهد.

مسعود دانشمند در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح راه‌آهن گرگان اینچه‌برون با حضور رئیسان جمهوری سه کشور ایران ترکمنستان و قزاقستان در روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه در مرز ایران و ترکمنستان اظهار کرد: این خط آهن مسیر دسترسی کشورمان به آسیای میانه را کوتاه‌تر و آسان‌تر می‌کند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در ترانزیت ریلی کالا بسیار به‌صرفه‌تر از جاده‌ای است ادامه داد: مسیر ترانزیتی ریلی قبلی شرق دریای خزر ارتباط کشورهای آسیای میانه با بنادر جنوب ایران را از طریق ازبکستان و سپس شرق ترکمنستان امکان‌پذیر می‌کرد که برای قزاق‌ها پر هزینه و زمان‌بر بود اما با بهره‌برداری از راه‌آهن گرگان اینچه‌برون، این مسیر بسیار کوتاه‌تر شده و صرفه اقتصادی بیشتری برای قزاقستان دارد.

رئیس فدراسیون حمل و نقل ایران با بیان این‌که ایده توسعه راه‌آهن به ویژه در مسیرهای شرقی و شمال شرقی ایران را بسیار پسندیده خواند و  افزود: از نظر کارشناسان حمل و نقل ریلی بهتر از ترانزیت جاده‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: حجم بار و کالای مورد نیاز قزاق‌ها، ترکمن‌ها و سایر کشورهای آسیای میانه بسیار زیاد است که با رشد اقتصادی سال‌های اخیر این کشورها، سفارش آنها برای حمل و نقل ارزان کالاهای حجیم و گران مانند خودروهای سبک و سنگین، لوازم منزل، لاستیک و قطعات خودرو، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات کارخانجات تولیدی افزایش یافته است.

دانشمند اظهار کرد: محصولات کشاورزی به خصوص گندم و محصولات دامی مهمترین تولیدات ترکمنستان هستند. همچنین مواد معدنی خام به دست آمده از معادن قزاقستان محصولات اصلی صادراتی این کشور محسوب می‌شوند که آماده صادر شدن به اروپا و جنوب غرب آسیا هستند بنابراین سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی در این منطقه آسیای میانه برای شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه ترانزیت، کاملا به‌صرفه است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر چند شرکت ایرانی فعال در حمل و نقل ریلی بار، آمادگی خود را برای فعالیت در مسیر راه‌آهن گرگان اینچه‌برون اعلام کرده‌اند گفت: مقامات اقتصادی ترکمنستان و قزاقستان می‌توانند با هدف توسعه جابه‌جایی بار و مسافر در شبکه و ناوگان ریلی ایران سرمایه‌گذاری کنند تا کمبود فعلی این حوزه در کشورمان با تأمین منابع مالی آنها جبران شود.

۷۰۰ کیلومتر از خط آهن گرگان – اینچه‌برون در ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر در ایران و ۱۲۰ کیلومتر در قزاقستان واقع است. این خط آهن بین‌المللی راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود. با راه‌اندازی این خط، بیش از ۶۰۰ کیلومتر از طول مسیر حمل و نقل بین‌المللی کشورهای مشترک‌المنافع تا خلیج فارس و اروپا کاسته می‌شود و امکان جابه‌جایی سه میلیون تن بار در سال از مسیر خط آهن گرگان – اینچه‌برون وجود دارد./

نظر شما