شناسهٔ خبر: 24196 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

حوزه دریایی در هفته‌ای که گذشت:

سرمایه‌گذاری‌ شرکت‌های هندی در بندرچابهار/ رشد تردد مسافران به عراق در سال ۹۵/ دسترسی ایران به بازار اوکراین با فعال کردن کریدور خلیج فارس-دریای سیاه/ اجرای عملیات توسعه بندر چابهار و بندرعباس

گزارش آخر هفته سرمایه گذاری‌۲۳۵ میلیون دلاری شرکت‌های هندی در بندرچابهار، رشد ۳۲ درصدی تردد مسافران به عراق در سه ماه سال جاری، دسترسی ایران به بازار اوکراین با فعال کردن کریدور خلیج فارس-دریای سیاه، اجرای عملیات ساخت و توسعه بندر چابهار و بندرعباس از مهمترین اخبار حوزه دریایی در هفته ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه  و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه دریایی هفته ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد سعید نژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردان

ظرفیت بندرچابهار با سرمایه گذاری ۲۳۵ میلیون دلاری شرکت های هندی در این بندر اقیانوسی کشور از ۲ میلیون تن فعلی به هشت میلیون تن افزایش می‌یابد.

هندی ها در چابهار ۸۵ میلیون دلار به صورت BOT برای ساخت، اداره و انتقال ۱۰ ساله و ۱۵۰ میلیون دلار به صورت فاینانس تجهیرات مورد نیاز سرمایه گذاری می‌کنند

براساس قراردادی که با هندی ها به امضا رسیده، یک شرکت هندی کارخود را در فاز اول بندرچابهار آغاز کرده است که پس از تکمیل به مدت ۱۰ سال از آن استفاده خواهد کرد

با توجه به قرارداد بی او تی، پس از پایان ۱۰ سال براساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تمام تجهیزاتی که شرکت‌های هندی در بندرچابهار تامین کرده اند به ایران تحویل خواهد شد.

تاکنون، ٢٧ شرکت بخش خصوصی در بندرخلیج فارس هشت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده اند.

عدل دریس مدیر بندر خرمشهر

در حال حاضر تردد مسافر از بندر خرمشهر به کشور عراق نسبت به سه ماهه سال گذشته ۳۲ درصد رشد داشته است. به این معنی که ۱۶ هزار و ۷۲۷ نفر در مدت گفته شده تردد داشتیم.

رضازاده معاون مهندسی و عمران اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان

نخستین محموله ریلی به وزن ۲۰ هزار تن با مشارکت بخش خصوصی از پایانه ریلی جدید الاحداث در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره) بارگیری و به مبادی مصرف در سمنان منتقل شد.

سیاوش رضوانی مدیركل بنادر و دریانوردی استان مازندران

گردشگری دریایی و صادرات از مهمترین موضوعاتی است كه باید با بهره گیری از نظرات بخش خصوصی در اتاق فكر مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد .

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی

طرح راه‌اندازی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه حدود ۱۰ سال قبل بین ایران و بلغارستان مطرح شد و تقریبا در تمام این مدت متوقف بود تا سال گذشته که بار دیگر در کمیته مشترک حمل و نقل دو کشور مطرح شد و علی رغم اینکه طرف بلغار نسبت به درج آن در پیش‌نویس مخالفت می‌کرد، اما این کشور پس از انتشار به شدت از آن استقبال و ابراز خوشنودی کرد.

تمام کشورهای واقع در کریدور خلیج فارس-دریای سیاه برای حل مشکلات به لحاظ نرم افزاری اعلام آمادگی کردند که تا کنون دو جلسه کارشناسی شامل یک جلسه در صوفیه پایتخت بلغارستان و دیگری در تهران برگزار شده است و به طور فعال جلساتی برای فعال کردن این کریدور در آینده نیز خواهیم داشت.

سعدالله عبداللهی مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی

قرارداد سرمایه‌گذاری احداث و بهره برداری از انبارهای مکانیزه نگهداری‌کالا به ارزش ۳۱۰ میلیارد ریال در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) منعقد شد. .

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی

در حال حاضر عملیات اجرایی برای توسعه در بخش دریایی کشور در حال انجام است و در نهایت می‌تواند ظرفیت بنادر را تا حد زیادی بالا ببرد.

فاز سوم بندر عباس نیز هم‌اکنون در آستانه آغاز عملیات اجرایی قرار دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصور می‌‌کنم پروژه‌های مربوط به بندرعباس طی ۴ تا ۵ سال به طول بیانجامد که در صورت اتمام ظرفیت این بندر تا حدود دو برابر افزایش خواهد داد.

نظر شما