شناسهٔ خبر: 2432 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازديد وزير راه و شهرسازي از خط ريلي ايران - تركمنستان- قزاقستان

ایستگاه راه آهن اینچه برون وزير راه و شهرسازي عصر سه شنبه از خط ريلي ايران - تركمنستان- قزاقستان در نوار مرزي اينچه برون در شمال استان گلستان بازديد كرد.

به گزارش روابط عمومي وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي در اين بازديد در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: خط ريلي ايران- تركمنستان- قزاقستان از نظر اقتصادي ايران را به راحتي به چين و كشورهاي آسياي ميانه متصل مي كند.

وزير راه و شهرسازي اضافه كرد: همچنين اين خط ريلي كشور ما را به دنياي كهن و ارتباطات بسيار عميقي كه با آسياي ميانه داشتيم بر مي گرداند و روابط ما را با كشورهاي تركمنستان و قزاقستان تحكيم مي سازد.

ساخت راه آهن ايران - تركمنستان - قزاقستان از سال 90 با توافق اين سه كشور در طول نزديك به 926 كيلومتر آغاز شد.

80 كيلومتر از اين خط آهن در ايران، 700 كيلومتر در تركمنستان و بيش از 120 كيلومتر آن در خاك قزاقستان واقع شده و ادامه آن در كشور، بعد از راه آهن خراسان رضوي، دومين كريدور شرق به غرب است.

اين خط آهن از شهر اوزن (Uzen ) در قزاقستان تا قزل قايا در مرز قزاقستان و تركمنستان و از آن نقطه تا شهر بركت در تركمنستان و از بركت تا اترك و اينچه برون در مرز ايران و تركمنستان و از اينچه برون تا شهر گرگان ساخته شده و آماده بهره برداري است و فردا چهارشنبه در نقطه صفر مرزي اينچه برون، مرز مشترك ايران و تركمنستان با حضور روساي جمهوري سه كشور افتتاح شود.

اين پروژه بزرگ، مسير حمل و نقل تجارت جهاني ميان شرق از چين تا آسياي مركزي و غرب جهان به ويژه اروپاي غربي را حدود 10 هزار كيلومتر راه زميني كاهش مي دهد و اكنون كه احياي آن با تدبير مسوولان جمهوري اسلامي ايران تحقق يافته، زمينه رونق اقتصادي و سياسي اين منطقه را فراهم كرده است.

در اين بازديد، مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي، مديركل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور، رييس سازمان راهداري، مديركل راه و شهرسازي و ديگر مسئولان بخش حمل و نقل گلستان، وزير راه و شهرسازي را همراهي مي كردند.

نظر شما