شناسهٔ خبر: 24336 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل اداره راه و شهرسازی کردستان خبرداد:

استقرار ۸۰ درصد جمعیت شهری کردستان در پنج کانون شهری/ اصلی‌ترین عوامل ایجاد مهاجرت از روستا به شهر/ رسیدن به الگویی نوین در طرح توسعه شهری با ستاد بازآفرینی و توانمندسازی

شهرام ملکی مدیرکل اداره راه و شهرسازی کردستان با تأکید بر این نکته که ۸۰ درصد از جمعیت شهری کردستان تنها در پنج کانون شهری این استان ساکن هستند گفت: عدم برخورداری از امکانات روبنایی و زیربنایی و بیکاری اصلی‌ترین عوامل ایجاد مهاجرت از روستا به شهر در کردستان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی شهرام ملکی مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کردستان در نوزدهمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در تشریح شرایط فعلی این استان در حوزه‌های مختلف به ویژه از نظر بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی بیان کرد: استان کردستان با جمعیتی یک میلیون و پانصد هزار نفری در رتبه ۱۸ کشوری قرار داشته و همچنین از نظر نرخ رشد جمعیت نیز در جایگاه ۲۴ نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد.

ملکی در ادامه با اشاره به برخوداری این استان از امتیاز کریدور شمال به جنوب کشور نیز بیان کرد: این استان همچنین دارای ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق بوده و سالانه قادر به صادرات و واردات ۲ میلیون کالا از طریق نوار و بازارچه‌های مرزی خود است که خود ظرفیت خوبی برای آن محسوب می‌شود.

وی در این خصوص از ضعف شدید زیرساختی در کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب عبوری از این استان خبر داد و افزود: برقراری ارتباط مناسب بین مرکز با سایر شهرستان‌های استان از طریق بزرگراه یکی از اولویت‌های مهم ما به شمار می‌رود و از مطالبات اصلی مردم این منطقه نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی کردستان درباره سیستم حمل و نقل هوایی و جاده‌ای نیز در این استان اعلام کرد: درحال حاضر فرودگاه بین‌المللی در استان وجود دارد ولی به دلیل برخی مشکلات امکان بازدهی کامل و ارائه خدمات لازم برای این فرودگاه وجود ندارد، نبود راه آسفالته مناسب برای روستاییان نیز از دیگر مشکلات موجود در این بخش است.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه وجود تپه‌های شهری در بحث منظر شهری، موقعیت مراکز روستایی شهرستان‌های مرزی برای دپوی کالاهای وارد شده به استان و وجود نظام فضایی کانون‌های جمعیتی شهری و استقرار آنها در محور مرکز به سمت غرب استان سه موضوع اصلی در حوزه سازمان فضایی و بحث کالبدی در استان هستند، گفت: استقرار ۸۰ درصد جمعیت شهری استان کردستان تنها در ۵ کانون اصلی یکی دیگر از مشکلات اصلی ما در این حوزه به شمار می‌رود، براساس این آمار ۲۰ درصد باقی‌مانده جمعیت در ۲۴ کانون دیگر استان سکونت دارند.

ملکی همچنین از وجود ۵ پهنه بافت تاریخی، بافت‌های ناکارآمد میانی، بخش‌های با پیشینه روستایی، نواحی ناسازگار شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی در این استان خبر داد و گفت: در این قسمت دو سرفصل شامل درصد مساحت بافت‌های ناکارامد نسبت به مساحت شهر و همچنین جمعیت این مناطق مورد توجه بیشتری قرار گرفته در هر دو بخش شهر سنندج بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وی در این راستا با تأکید بر اینکه ۴۹ درصد از جمعیت بافت ناکارامد در ۱۸ درصد از مساحت این منطقه ساکن شده‌اند، بیان کرد: ریزدانگی، عدم امکان زیرساخت‌های مناسب و امکانات روبنایی و زیربنایی فقر شهری را در این مناطق به دنبال داشته که نیاز به توجه بیشتری نیز  دارد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی کردستان در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: بیشترین ایتم تشکیل‌دهنده بافت‌های ناکارامد شهر سنندج مربوط به ساخت سکونتگاه‌های غیررسمی است که خود بیانگر ناهمگونی موجود در این بخش در سنندج خواهد بود.

این مقام مسئول درباره اقدامات انجام شده از سوی ارگان‌ها در راستای بازآفرینی شهری در استان کردستان نیز بیان کرد: با تشکیل کمیته نظارت راهبری در این راستا و بخش‌های زیرمجموعه آن الگویی نوین در طرح توسعه شهری ایجاد کرده و شاهد نتایج خوبی نیز در این حوزه بودیم، برگزاری ستادهای توانمندسازی در حوزه استانی با حضور رؤسای سازمان‌های مربوط در استان، الحاق اراضی بلافصل کردستان، تهیه طرح تفصیلی برخی محلات، اقدامات بانک جهانی در پروژه‌های تعدادی از مناطق استان، پروژه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در محلات هدف، بازسازی واحدهای واقع در بافت فرسوده، انجام فعالیت‌های اموزشی و بهداشتی و اقدامات انجام شده در حوزه کارآفرینی از نمونه‌های موجود در این بخش به شمار می‌روند.

ملکی در بخش دیگری از سخنانش عدم برخورداری از امکانات روبنایی و زیربنایی و بیکاری را از چالش‌ها و عوامل مؤثر در مهاجرت از روستا به شهر در کردستان دانست و گفت: اختصاص اعتبارات کافی، اعمال معافیت دستگاه‌های خدمات‌رسان به ساکنین بافت فرسوده، تهیه و اجرای طرح بازآفرین سنندج و سقز با رویکرد ایران‌شهری، توسعه فضاهای عمومی، بازنگری و اجرای طرح گردشگری استان با اتصال شهر سنندج به سیستم ریلی و تسریع در اجرای کریدور‌های استان، ساماندهی روستاهای حاشیه شهر مریوان، اجرای طرح سلامت در سکونتگاه های غیر رسمی استان، اختصاص اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های مصوب بانک جهانی و... ازجمله پیشنهادات استان با هدف بهبود فضای شهری و رفع مشکلات بافت‌های ناکارامد در کردستان به شمار می‌رود./

نظر شما