شناسهٔ خبر: 2438 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

افتتاح کریدور بین المللی و ترانزیتی شرق دریای خزر با حضور روسای جمهور سه کشور تا ساعاتی دیگر

راه آهن اینچه برون ترکمنستان کریدور بین‌المللی و ترانزیتی شرق دریای خزر با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در مرز اینچه‌برون در نقطه مرزی ایران و ترکمنستان تا ساعاتی دیگر افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در مراسم افتتاح کریدور شرق دریای خزر روسای جمهور کشورهای مشترک‌المنافع و جمعی از مسئولان کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان نیز حضور دارند. آیین افتتاح پس از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و روسای جمهور کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به طور رسمی آغاز شده و این خط آهن با سیر یک رام قطار رسما به بهره‌برداری می‌رسد.

کریدور بین‌المللی و ترانزیتی گرگان – اینچه‌برون از کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان عبور می‌کند و دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به قاره اروپا را حدود ۶۰۰ کیلومتر کاهش می‌دهد. همچنین استان‌های غربی کشور چین که با کشور قزاقستان مرز ریلی مشترک دارند به‌ آسانی می‌توانند از این خط آهن بین‌المللی برای ترانزیت کالا و بارهایشان بهره‌ ببرد.

با راه اندازی خط آهن مذکور که راهگذر ریلی «شمال - جنوب» نیز نامیده می‎شود، زمان حمل و نقل و ترانزیت کالا از این مسیر ریلی، دو شبانه روز و هزینه‎های بخش حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه کاهش می یابد. این خط ریلی که دومین کریدور شمال ـ جنوب است، کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می کند. این خط علاوه بر کشورهای مذکور، به عنوان خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل و زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد.

نرخ دسترسی به این خط آهن نسبت به کریدورهای موازی‌اش در منطقه حدود ۳۰ درصد کمتر است.

به گفته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، این طرح در راستای توسعه تعاملات بین المللی ایران با کشورهای همسایه و سیاست تمایل حداکثری برای ارتباط با آنها اجرا شده است، ضمن آن که در اتصال چین به اروپا و روسیه به خلیج فارس نیز نقش محوری خواهد داشت.

کریدورهای ترانزیتی متعددی از خاک ایران عبور کرده و خاورمیانه را به آسیا و اروپا متصل می کند که از آن جمله می توان به کریدورهای شمال ـ جنوب (غرب دریای خزر)، کریدور بین المللی آسیا ـ اروپا، کریدور شرق ـ غرب (خلیج فارس ـ دریای مدیترانه)، کریدور اسلام آباد ـ تهران ـ استانبول، کریدور بندرعباس ـ آلماتی اشاره کرد که امروز نیز کریدور ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان (شرق دریای خزر) با حضور روسای جمهوری این سه کشور به بهره برداری می رسد.

باید بر این نکته تاکید کرد که راه اندازی این خط عظیم بر بی اثر بودن تحریم های ظالمانه بین المللی و یک جانبه بر خواست کشورهای منطقه برای توسعه همکاری ها با ایران و استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی کشورمان تاکید دارد.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما