شناسهٔ خبر: 24418 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پیروز حناچی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

تعیین تکلیف ساخت و سازهای خلاف ضوابط در دماوند/ تهیه ضوابط لازم‌الاجرای مرتبط با نقشه‌های گسلی تهران/ معماری ایرانی اسلامی موضوع مورد نظر وزرات راه و شهرسازی است

پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به موضوع شهران به عنوان دستور جلسه هفتمین نشست شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گفت: هدف از طرح موضوع شهران و بررسی ابعاد این حادثه در شورای عالی این بود که بتوانیم به یک جمع‌بندی و ایجاد نقشه‌های زیربنایی از موقعیت مکانی برسیم و مرکز مدیریت بحران شهر تهران این اطلاعات را از همه دستگاه‌ها بگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری امروز در حاشیه هفتمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاري که به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: دستورجلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، حادثه شهران بود و اینکه از این حادثه چه درس‌هایی می‌توان گرفت. در هر صورت یکی از مسایل اصلی تهران موضوع زلزله و تبعات ناشی از آن است. شاید مقیاسی کوچکی از زلزله را در نقاط عبور شریان‌های حیاتی داریم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اشاره به اینکه گزارش مفصلی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه ارایه شد، در شرح اهداف طرح موضوع در شورای عالی گفت: هدف از طرح موضوع شهران و بررسی ابعاد این حادثه در شورای عالی این بود که بتوانیم به یک جمع‌بندی و ایجاد نقشه‌های ساخته شده براي همه دستگاه‌هاي زیربنایی با توجه به موقعیت مکانی روي سامانه‌هاي gis برسیم و مرکز مدیریت بحران شهر تهران بتواند این اطلاعات را از همه دستگاه‌ها بگیرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اطلاعات به صورت کاملا بخشی، دقیق و کامل وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه شرکت گاز، شرکت آب و فاضلاب، برق و... اطلاعات کامل خود را دارند اما تلفیق آنها برای اینکه در مواقع بحران مورد استفاده قرار بگیرد موضوع بحث امروز در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بود تا آمادگی بیشتری برای شرایط خطر و بحران داشته باشیم.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی همچنین در رابطه با ضوابط و مقررات حریم دماوند گفت: اتفاقاتی که در حریم دماوند و دشت مشاء افتاده است موضوعی دارای اهمیت است و شورای عالی در چند نوبت به موضوع ورود پیدا کرده است. خوشبختانه امروز به تصمیم مشترکی بین شهرداری، استانداری، کارگروه برنامه‌ریزی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده‌ایم که مصوبه آن به زودی ابلاغ می‌شود.

حناچی در مورد مجوزهای ساخت و ساز در شهر دماوند که گاه در حاشیه رودخانه نیز بوده است، گفت: رعایت حرایم جزو الزامات ما در شورای عالی شهرسازی و معماری است و در مورد آنها بحثی وجود ندارد. مواردی که در کارگروه برنامه‌ریزی استان تهران نیز مطرح شد دقیقا درباره مواردی است که احداث شده‌اند و شیوه برخورد با آنها دورنمای آتی برنامه‌های ما در وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی شهرسازی و معماری است.

وی در مورد تخریب ساخت و سازهای خلاف ضوابط در دماوند گفت: تصمیم گیری در این مورد موکول شده است به طرحی که ظرف دو ماه آینده گزارش آن به شورای عالی شهرسازی و معماری می‌رسد.

حناچی همچنین در مورد تصویب نقشه‌های گسلی تهران و ابلاغ آنها از سوی شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: نقشه‌های گسلی تهران از قبل تهیه شده بود و همکاران ما در مرحله بعد با دقت بیشتر به تعیین محورهای فرعی گسل و حرایم پرداختند که بررسی آن در دستور آتی شورای عالی شهرسازی و معماری است. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا نقشه‌های دریافت شده از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده تبدیل به ضوابطی شود همه دستگاه‌های مربوط در شهر تهران باید آن را اجرا کنند.

وی در مورد نهایی شدن زمان آن گفت: این موضوع در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری است. زیرا ایمنی شهروندان با هیچ عدد و رقم مالي قابل مقایسه نیست. اینگونه اطلاعات باید کاملا در دسترس باشد و همه از آن استفاده کنند.

حناچی در پایان افزود: معماری ایرانی اسلامی از موضوعاتی است که دبیرخانه شورای عالی و هم در دفاتر تخصصی ما دنبال می شود. در این رابطه نیز پیشنهادهایی از سوی ما به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شده تا برای شناخت موضوع، تداوم و اینکه چه موانعی برای رخ دادن چنین وجود دارد، اقدام شود./

نظر شما