شناسهٔ خبر: 2443 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مرضیه افخم در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران مطرح کرد:

تاثیرات بهره برداری کریدور شرق خزر در حوزه سیاست خارجه/ پیگیری استفاده از خط آهن گرگان – اینچه‌برون از طریق دیپلماسی

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آستانه افتتاح رسمی کریدور شرق دریای خزر گفت: وزارت امور خارجه تلاش می‌کند تا از طریق دیپلماسی زمینه‌های استفاده از خط آهن گرگان – اینچه‌برون را دنبال کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بهره‌برداری از خط آهن بین‌المللی و ترانزیتی گرگان – اینچه‌برون گفت: با بهره‌برداری از خط آهن بین‌المللی و ترانزیتی شرق دریای خزر، کشورهای عضو شرایط ویژه‌ای برای دسترسی به ریل خواهند داشت. بهره‌برداری و استفاده بهینه علاوه بر حمل کالا و جابجایی مسافر نشان‌دهنده ظرفیت ترانزیتی این خط آهن است.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر مانند چین با بهره‌برداری از خط آهن گرگان – اینچه‌برون به آن چشم استفاده بهینه دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که دسترسی‌های ترانزیتی از نظر امنیت و جابه‌جایی مزایایی دارند گفت: این خط آهن حدود ۶۰۰ کیلومتر صرفه‌جویی در مسیر را برای کشورهای مشترک‌المنافع به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: امنیت، صرفه اقتصادی و موقعیت جغرافیایی از جمله فاکتورهای مهم حوزه‌های تجاری – اقتصادی است که شرایط ایران این فاکتورها را فراهم می‌کند. همچنین دسترسی کشور چین به خلیج فارس با این خط آهن مقرون به صرفه بوده و شرایط مناسبی را فراهم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: کشورهای منطقه به تسهیل رفت و آمد و ترانزیت کالا توجه دارند. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند تا از طریق دیپلماسی زمینه‌های استفاده از خط آهن گرگان – اینچه‌برون را دنبال کند.

وی اضافه کرد: تفاهم احداث این خط آهن از سال ۱۳۸۶ شمسی میان سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان منعقد شد و سفارتخانه‌ها روند ساخت آن را با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط دنبال کردند، رایزنی‌های سیاسی در حوزه راه صورت گرفت و دیپلماسی اقتصادی ما فعال شد. امروز به طور متمرکزتر و با توجه بیشتر موضوع استفاده بهینه و اقتصادی از این خط آهن در وزارتخانه و نمایندگی‌های آن دنبال می‌شود تا ظرفیت کشور در منطقه و فرامنطقه نمایان و پیگیری شود.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما