شناسهٔ خبر: 2449 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حسن روحانی در مراسم افتتاح کریدور بین المللی شرق خزر مطرح کرد:

برنامه‌ریزی برای اتصال راه‌آهن گرگان- اینچه برون به دریای عمان/ افتتاح پروژه قدم نهایی نیست

روحانی رئیس جمهوری ایران در مراسم بهره‌برداری از خط آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان با بیان این‌که ساخت این راه‌آهن قدم مهمی در راستای ارتباط بین کشورهاست گفت: این راه‌آهن قدم پایانی نیست و در سال‌های آینده دسترسی جدیدی از طریق این راه‌آهن به کشورهای دیگر به وجود می‌آید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران صبح امروز چهارشنبه ۱۲ آذر درمراسم بهره‌برداری از راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان در کشور ترکمنستان با ابراز تشکر از قربان قلی بردی محمداف رئیس‌جمهور ترکمنستان، سلطان نظربایف رئیس‌جمهور قزاقستان، وزرا و نمایندگان کشورهای مختلف اظهار کرد: مراسم بهره‌برداری از راه آهن ایران- ترکمنستان- قزاقستان مراسمی تاریخی و به‌یادماندنی برای کشورهای منطقه به‌ویژه این سه کشور است. امروز مسرت وصف‌ناشدنی‌ام را‌ از طرف خودم، ملت ایران و ملت‌های منطقه به ویژه ترکمنستان و قزاقستان ابراز می‌کنم.

رئیس‌جمهور کشور جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان اگر چه از لحاظ سیاسی از استقلال کامل و نظام خاص حکومتی و حقوقی برخوردار هستند اما از لحاظ تاریخی، فرهنگی، دینی و اعتقادی آن‌چنان به هم نزدیک هستیم که شاید نظیر این وحدت و اتحاد را کمتر بتوان در تاریخ کشورهای مختلف یافت. این زیربنا برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی افزود: ملت‌هایمان از ما می‌خواهند که شرایط را آن‌چنان محیا کنیم تا روابط مختلف ملت‌های این منطقه به ویژه سه کشور همسایه ایران، ترکمنستان و قزاقستان که هر سه در کنار دریای زیبای خزر حضور دارند، به هم نزدیک‌تر و پیوسته‌تر شوند. مردم از ما می‌خواهند راحت‌تر به کشورهای یکدیگر رفت و آمد کنند و کالایشان را مناسب‌تر به دست کشورهای دیگر برسانند. به این ترتیب باید ارتباط را گسترش دهیم تا شرایط برای سه ملت ایران، ترکمنستان و قزاقستان مناسب‌تر شود.

روحانی با بیان این‌که امروز از طریق ریل و راه‌آهن قدم مهمی را در راه اجرای درخواست‌های مردم منطقه فراهم کرده‌ایم ادامه داد: امروز نه تنها سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان به هم متصل شدند بلکه این راه‌آهن وسیله‌ای خواهد بود که این سه کشور به خلیج فارس، دریای عمان، کشورهای شرقی منطقه، چین، روسیه، ترکیه، اروپا و مدیترانه نزدیک‌ و نزدیک‌تر شوند. این قدم برای مردم منطقه و کشورهای همسایه ما حائز اهمیت است.

وی با بیان این‌که امروز قدم مهمی در راستای ارتباط بین کشورها برداشته‌ شده است توضیح داد: این قدم پایانی نیست و قدم‌های اولیه ماست که باید تکمیل شود. راه‌آهنی که امروز این سه کشور را به هم متصل می‌کند، توان جابه‌جایی میلیون‌ها تن کالا و هزاران مسافر را در طول سال دارد اما در عین حال باید ظرفیت جابه‌جایی کالا و مسافر را توسعه دهیم. نیازی که این سه کشور دارند و راه‌آهنی که می‌تواند کشورهای بزرگی مثل چین، روسیه، پاکستان، ترکیه، عراق را از طریق خلیج‌فارس و دریای عمان به دیگر کشورها متصل کند، امروز برای ما اهمیت فراوانی دارد و ما باید این ظرفیت را گسترش دهیم.

رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در مرحله دوم با کمک و همکاری دو کشور قزاقستان و ترکمنستان این ظرفیت را افزایش دهد و این راه‌آهن را به نقاط جدیدتری متصل کند. به زودی و در سال‌های آینده این راه آهن به دریای عمان متصل خواهد شد و دسترسی جدیدی از طریق این راه‌آهن به کشورهای دیگر به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اقداماتی که کردیم در زمینه جاده و کشتیرانی بین کشورهای ساحلی دریای خزر امتداد دارد تا شرایط توسعه را فراهم کنیم.

رییس جمهور ایران با بیان این‌که امروز آغازی برای ارتباط نزدیک‌تر میان کشورهاست تاکید کرد: ایران کشورهای سازمان عضو اکو را به کشورهای عضو سازمان شانگهای متصل کرده و شرایط را برای انتقال نفت و انرژی را فراهم می‌کند.

دکتر حسن روحانی راه‌آهن‌ را زمینه‌ای برای اقدامات آسان‌تر انتقال مسافر، تسهیل روادید، ایجاد مقررات برای حمل و نقل راحت‌تر و کالا معرفی کرد و گفت: راه‌آهن‌ها شرایط آسان را برای اقتصاد خود و مردم منطقه فراهم می‌کنند.

وی اضافه کرد: اتصال امروز راه‌آهن روز شادمانی برای سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان، کشورهای منطقه و کشورهایی است که با واسطه و بی‌واسطه از این خط آهن استفاده می‌کنند.

رییس جمهور یادآور شد: باید تلاش کرد روابط بین کشورها نزدیکتر شود. توسعه، امنیت و ثبات هر یک از ما توسعه، امنیت و ثبات کشور دیگر است.

وی در پایان از رییس جمهور ترکمنستان و مسئولان این کشور برای میزبانی آیین افتتاح خط آهن بین‌المللی و ترانزیتی شرق دریای خزر تشکر کرد.

این آیین در ایستگاه آک یایلا در مرز ریلی کشور ترکمنستان با کشور ایران با حضور روسای جمهور سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان و جمعی از مسئولان این‌ کشورها برگزار شد.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما