شناسهٔ خبر: 2450 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی پیش از افتتاح كريدور ريلی شرق دريای خزر:

افزايش تجارت، سرعت و امنيت با بهره‌برداری از كريدور ريلی شمال به جنوب / برخی مسیرهای ریلی را برقی می‌کنیم

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بيان اين‌كه كريدور ريلی شمال به جنوب از لحاظ تجارت و امنيت حائز اهميت است و ارتباط و منافع مشترك منطقه با ايران را افزايش می‌دهد گفت: منافع مشترک ملت ايران با آسيای ميانه و آسيای دور می‌تواند امنيت و تجارت درازمدتی را در كشور ايجاد كند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه صبح امروز چهارشنبه ۱۲ آذر، ساعاتی قبل از افتتاح كریدور ریلی شرق دریای خزر و عزیمت به تركمنستان در جمع خبرنگاران در استان گلستان حضور داشت با بیان این‌كه افتتاح راه‌آهن بین المللی ایران- ترکمنستان- قزاقستان، كشورهای چین، روسیه و آسیای میانه را از طریق ایران به خلیج فارس و آب‌های آزاد جهان متصل می‌كند اظهار کرد: مسافت سه هزار كیلومتری قزاقستان تا خلیج فارس كه به صورت پیمودن زمینی بیش از یك هفته طول می‌كشد از طریق این خط آهن به ۲۰ ساعت كاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قرارگاه خاتم‌الانبیا با هزینه ۱۳۰ میلیارد تومانی این خط آهن را در مدت ۱۷ ماه با ۱۶۴ دهنه پل بزرگ و كوچك ساخته است.

وی با تاكید بر این‌كه مردم حق دارند از امكانات ریلی بیشتری برخوردار شوند گفت: سرعت قطاری كه در حال حاضر از تهران به گرگان حرکت می‌کند به دلیل  زیرساختهای ریلی قدیمی این مسیر قابل قبول نیست. در مسیر ریلی گرگان به اینچهبرون ۱۸ كیلومتر ریل را از گرگان تا قرهتپه تعویض كردیم و بنا داریم مابقی مسیرهای ریلی در گلستان را كه سرعت قطار در آن‌ها به ۳۰ كیلومتر هم نمیرسد نوسازی كنیم.

آخوندی افزود: هدف ترسیم شده در وزارت راه  و شهرسازی این است كه بتوانیم سرعت جا‌به‌جایی مسافر را به حداقل میانگین كشور یعنی ۱۶۰ كیلومتر افزایش دهیم تا كسانی كه میخواهند از این مسیر عبور كنند از سرعت خوب و امنیت بیشتر بهرهمند شوند.

وزیر راه و شهرسازی موقعیت ایران را استراتژیك دانست و ادامه داد: كریدورهای شمال به جنوب و كریدور شرق به غرب از اهمیت فراوانی برخوردار است و در نقل و انتقال بار در جهان اثرات بسیار گستردهای دارد.

آخوندی بر ضرورت برخورداری از كریدورهای پایدار تاكید كرد و افزود: كریدور باید در حوزه اقتصاد قابل رقابت باشد و اگر نتوان این رقابت را ایجاد كرد دچار فرسودگی و از بین رفتن میشود.

وی با تاكید بر این‌كه زیرساختها باید به سمت سیستمهای مقررات تجاری پایدار و روابط تجاری پایدار رهنمون شوند گفت: لازم است مجموعه ابزارهای مورد نیاز برای تجارت کشورهای مختلف را در كشور ایجاد كنیم.

وزیر راه و شهرسازی انجام این‌گونه اقدامات را به كریدور بزرگ اقتصادی تشبیه كرد و اظهار کرد: كریدور فقط یك مسیر نیست و باید بتوانیم با ترمینالها، سیلوها و انبارهای بزرگ ارتباط بیشتری برقرار كنیم.

آخوندی از بهسازی خطوط ریلی در برنامه راه و شهرسازی خبر داد و یادآور شد: برخی از مسیرها را برقی خواهیم كرد كه از این طریق سرعت و ایمنی افزایش مییابد.

راه آهن بین‌المللی شرق دریای خزر که امروز چهارشنبه ۱۲ آذرماه با حضور رئیس جمهور ایران، قزاقستان و تركمنستان بهره‌برداری شده است، به طول ۹۲۶ كیلومتر است كه ۸۰ كیلومتر آن در خاك ایران ، ۷۰۰ كیلومتر در تركمنستان و ۱۴۶ كیلومتر در قزاقستان است./

برچسب‌ها:

نظر شما