شناسهٔ خبر: 24525 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آخوندی پس از بازدید از بندر امیرآباد بهشهر:

روند توسعه بندر امیرآباد بسیار مطلوب است/ اتصال بندر به راه‌آهن در سال ۹۵/با بهر‌ه‌برداری از فاز دوم ظرفیت بندر دو برابر می‌شود/ تداوم عملیات ساخت‌و ساز در جاده‌ها و محورهای ارتباطی شمال کشور

آخوندی وزیر راه وشهرسازی از اتصال بندر امیرآباد به شبکه راه‌آهن از طریق راه‌اندازی سیستم رو-رو در سال جاری خبر داد و گفت: نکته‌ای این بندر را نسبت به سایر بنادر متمایز می‌کند سیستم رو-رو این بندر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی امروز چهارشنبه ۱۶ تیرماه در بدو ورود به منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد مورد استقبال ربیع فلاح استاندار مازندران و علی خدمتگذار مدیر بندر امیرآباد قرار گرفت و بعد از استماع گزارش در خصوص روند فاز یک و دو بندر امیرآباد و همچنین بازدید از اسکله رو-رو، با ارزیابی مثبت از روند توسعه بندر امیرآباد گفت: ظرفیت تخلیه بار در این بندر حدود ۴ میلیون تن است که از این رقم حدود ۳ میلیون تن تخلیه و بارگیری انجام می‌گیرد و امیدواریم با بهره‌برداری از فاز بعدی پروژه در سال جاری به رقم ۷.۵ میلیون تن دست یابیم.

وی افزود: کل کار احداث سکوها انجام شده و در حال نصب تجهیزات اسکله‌ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که «نکته‌ای این بندر را از سایر بنادر متمایز می‌کند و آنسیستم رو-رو این بندر است» گفت: این سیستم امکان اتصال مستقیم ریل به بندر و کشتی‌هایی که قدرت حمل کانتینرهای راه‌آهن را دارند را فراهم می‌کند، در نتیجه این اتصال راه‌آهن به بندر بسیار حائز اهمیت است.

آخوندی با اشاره به فاصله ۱.۵ کیلومتری بندرامیرآباد تا شبکه ریلی بیان داشت: باید در نظر داشت که سیستم رو-رو سیستم پیچیده‌ای است اما طراحی‌های آن انجام شده است و در پی این اتصال در سال ۹۵ تمامی امور گمرکی مرتبط در بنادر خشک انجام خواهد شد. به طور مثال اگر بار از بندر خشک یزد با هدف بارگیری روی کشتی در یکی از بنادر جنوبی کشور صورت گرفته باشد، تمامی کارهای مربوط به بنادر و گمرک در بندر خشک انجام می‌شود و دیگر هیچگونه کار گمرکی در بنادر کشور انجام نخواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «این دومین حضور من در بندر امیرآباد به شمار می‌رود» گفت: نسبت به دیدار قبلی این بندر روند توسعه‌ای خوبی را پشت سر گذاشته است و معاون اول رییس جمهوری که حساسیت خاصی روی این بندر دارد نیز همین نظر را دارند. وی تاکید کرد: امیدواریم اتصال شبکه ریلی به بندر امیرآباد همین امسال شکل بگیرد.

وزیر راه همچنین درباره آخرین وضعیت جاده‌ها و محورهای ارتباطی شمالی کشور گفت: همان‌طور که می‌دانید محورهای مختلفی را به سمت شمال داریم که یکی آزادراه تهران-شمال است که پیشرفت چشم‌گیری داشته و امیدواریم تا بهار ۹۶ قطعه اول آن زیربار ترافیکی برود. 

وی با بیان اینکه: همچنین ۱۲ کیلومتر از جاده هراز تا چند روز دیگر زیر بار ترافیک خواهد رفت افزود: بخش‌های دیگر جاده هراز قطعه به قطعه بهره‌برداری می‌شود و کسانی که مرتب از جاده هراز عبور می‌کرده‌اند شاهد پیشرفت بسیار خوب جاده بوده‌اند. در واقع تمام جبهه‌های کاری در جاده هراز فعال هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به محور قائم‌شهر-سوادکوه اشاره نیز کرذ و گفت: این محور ۱۰ کیلومتر تونل و پل‌های بسیار سخت دارد .۱۲ کیلومتر دیواره‌سازی بسیار سخت هم در حال انجام است و پیشرفت ۷۴ درصدی را در این پروژه داشته‌ایم. امیدواریم که بتوانیم در سال ۹۵ این پروژه را عملیاتی کنیم. این در حالی است که کشور با تنگنای اعتباری مواجه است و از آبان سال گذشته تا کنون حتی یک ریال اعتبار جدید دریافت نکرده‌ایم.

آخوندی ادامه داد: مشکلات اعتباری باید حل شود، چونما تاحدی می‌توانیم به پیمانکار فشار بیاوریم و از منابع داخلی خود استفاده کنیم.

آخوندی همچنین به پیشرفت پروژه محور الموت-تنکابن اشاره کرد و گفت: تمامی عملیات ساخت و ساز در محورهای شمال با وجود این وضعیت خشکیدگی منابع مالی، فعال هستند./

نظر شما