شناسهٔ خبر: 2459 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

روحانی خبر داد:

تشکیل کمیسیون ۳ جانبه توسعه ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان/ پیشنهاد احداث جاده مشترک در 3 کشور و ارتباط بندری در دریای خزر

روحاني رییس جمهور كشورمان با اشاره به فرهنگ و تاریخ مشترک ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان گفت: کمیسیون ۳ جانبه توسعه ایران٬ ترکمنستان و قزاقستان فعالیت خود را به زودی آغاز می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر حسن روحانی در نشست خبری روسای جمهور کشورهای ترکمنستان، ایران و قزاقستان که عصر امروز ۱۲ آذرماه در ایستگاه اینچه‌برون در استان گلستان برگزار شد گفت: اکنون کریدور شرق دریای خزر به بهره‌برداری رسید و ایران درصدد است با احداث خط آهن رشت – آستارا – آذربایجان از ۳ طرف به آسیای مرکزی و قفقاز متصل شود.

وی ادامه داد: در منطقه جنوب راه‌آهن‌های مختلفی به خلیج فارس می‌رسند بنابراین سه کشور به لحاظ زیربنایی و سخت‌افزاری قدم‌های بزرگ و مهمی را برداشته‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسه‌ با روسای جمهور ترکمنستان و قزاقستان پیشنهاد ایجاد کمیسیون ۳ جانبه توسعه مطرح شد و این کمیسیون به زودی فعالیت خود را آغاز می‌کند، گفت: همچنین توجه به مسایل نرم‌افزاری مانند روادید و بانک‌ها٬ پیشنهاد احداث جاده مشترک در 3 کشور و ارتباط بندری در دریای خزر از دیگر مباحث این جلسه بود تا شاهد شکوفایی این کشورها باشیم زیرا این سه کشور از یک ریشه‌اند و تاریخ و فرهنگ مشترک دارند و امیدواریم منافع مشترک‌مان را روزبه‌روز افزایش دهیم. البته در این اشتراکات ثبات و امنیت گره خواهد خورد که به بهبود و رفاه بیشتر مردم می‌انجامد.

کریدور شرق دریای خزر صبح امروز پس از سخنرانی روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در ایستگاه مرزی آک یایلا به طور رسمی افتتاح شد.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما