شناسهٔ خبر: 24616 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

سهم ۴۰ درصدی جاده‌های استان البرز در جابجایی بار ترافیکی تعطیلات عید فطر/ چرایی گره های کم سابقه ترافیکی

وضعیت محور کرج - چالوس در تعطیلات عید فطر در تعطیلات سه روزه عید سعید فطر بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در استان به ثبت رسیده است که با توجه به تردد ۱۸ میلیونی در جاده های کشور، نزدیک به ۴۰ درصد تردد در راه های کشور محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری وارت راه و شهرسازی، گرچه فرهنگ سازی در زمینه توزیع سفر اقدامی ضروری محسوب می شود اما در عین حال نمی توان هموطنان را اجبار کرد که از طریق جاده کرج - چالوس به شمال کشور سفر نکنند و یا اینکه به نقاط دیگر کشور مسافرت کنند.

جاده کرج - چالوس دارای زیبایی های مسحور کننده ای است که هر ببیننده ای را به سمت خود جذب می کند و همین موضوع باعث شده تا تعداد زیادی از هموطنان این جاده و شمال کشور را به عنوان مقصد سفر خود برگزینند.

نیمی از جاده ۱۶۰ کیلومتری کرج - چالوس در استان البرز واقع شده و از تونل کندوان به بعد در حوزه استان مازندران قرار دارد و هراقدامی برای راحتی مسافران صورت می گیرد باید با هماهنگی هر دو استان باشد.

این تصور که با اقدام های مقطعی و محدود می توان مشکل ترافیک جاده کرج - چالوس را برطرف کرد، تصوری چندان صحیح نیست و بنا به تاکید کارشناسان تنها راه غلبه بر مشکلات این جاده تکمیل آزادراه تهران - شمال است که دولت در آن بسیار جدیت دارد و مسئولان تاکید کرده اند که فاز اول این پروژه بزرگ ملی در سال آ‌ینده به بهره برداری می رسد. فاز چهارم پروژه نیز از مرزن آباد تا چالوس زیربار است.

بروز حوادث منجر به فوت و جرح در جاده کرج - چالوس را نیز همواره شاهد بوده ایم که بنا به تاکید سرهنگ رضا اکبری رئیس پلیس راه و رانندگی استان البرز ۵۰ درصد این حوادث ناشی از عملکرد عامل انسانی است و نیمی از محصول مشکلات موجود در جاده نظیر استاندارد نبودن برخی پیچ ها است.

سرهنگ اکبری خاطرنشان می کند که نمی توان مردم را از تردد در این جاده منع کرد و ضرورت دارد مشکلات موجود را به گونه ای رفع کرد تا هموطنان بتوانند با سهولت بیشتری در این جاده زیبای کشور تردد کنند.

سید یعقوب میرکتولی مدیرعامل حمل و نقل و پایانه های استان البرز اعلام کرد که در تعطیلات سه روزه عید سعید فطر بیش از ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تردد در استان به ثبت رسیده است که با توجه به تردد ۱۸ میلیونی در جاده های کشور، نزدیک به ۴۰ درصد تردد در راه های کشور محسوب می شود.

وی گفت: بیشترین تردد در آزادراه تهران - کرج و بالعکس بوده با یک میلیون و ۱۲۵ هزار تردد، و پس از آن آزادراه کرج - قزوین با ۹۵۲ هزار و ۱۰ تردد و جاده کرج - چالوس با ۱۳۱ هزار و ۵۳۴ تردد بوده است که به صورت رفت و برگشت محاسبه می شود.

ايرنا در ادامه نوشت: در تعطیلات عید سعید فطر سال ۹۵ مشکلات و گره های ترافیکی بسیار نمایان تر شد به گونه ای که برخی هموطنان ساعت ها در تونل های طولانی مسیر دچار مشکلات تنفسی شدند.

سید حمید طهائی استاندار البرز در این باره گفت:‌ ظرف مدت سه روز اخیر شاهد تحمیل بار ترافیکی فزاینده ای به جاده های استان بودیم به ویژه جاده کرج - چالوس به جهت بی برنامگی استان همسایه بودیم و فشار کار به گونه ای بود که شرمنده مسافران عبوری شدیم.

وی با اشاره به اینکه در تعطیلات عید فطر شاهد حضور شبانه روزی تیم های امدادی در محورهای مواصلاتی استان بودیم، افزود: مسئولان امر تا پاسی از نیمه شب در میدان کنار مردم حضور جدی داشتند.
طهائی با اشاره به اینکه در تعطیلات اخیر چهار باند، راه های منتهی به شمال کشور در البرز مملو از ترافیک بود، افزود: واقعیت آن است که با وجود تمام تلاش هایی که انجام می شود و باید به آن اذعان داشته و قدردانی کرد، اما دیگر جاده های استان توان و کشش لازم را ندارد و مصداق عینی آن هم توقف و معطلی ۱۲ساعته در جاده های این استان بود.

با توجه به مطالب ذکر شده، باید اذعان کرد که برخی از مشکلات مدیریتی، حجم بالای خودروها، کم ظرفیت بودن جاده ها از عوامل بروز گره های ترافیکی در جاده های استان البرز محسوب می شود که باید در زمینه های مختلف چاره ای برای آنها اندیشیده شود. دولت با شناخت دقیق از مشکل اهتمام جدی برای تکمیل آزادراه تهران - شمال دارد و این موضوع در عالی ترین سطح در دولت از سوی معاون اول رئیس جمهوری پیگیری می شود.

نظر شما