شناسهٔ خبر: 2462 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نظربایف:

تجارت و دوستی با ایران مایه افتخار است/ خط آهن گرگان – اینچه‌برون پیوندی میان کشورهای آسیای میانه ایجاد می‌کند

نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان در نشست خبری تجارت و دوستی با ایران را مایه افتخار خواند و گفت: خط آهن گرگان – اینچه‌برون پیوندی میان کشورهای آسیای میانه ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نورسلطان نظربایف رئیس جمهور قزاقستان امروز چهارشنبه ۱۲ آذر در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکمنستان گفت:  پروژه مشترک میان ایران و ترکمنستان به سرانجام رسید و نهایی شد. احداث و افتتاح خط آهن گرگان – اینچه‌برون علاوه بر ایران، ترکمنستان و قزاقستان، پیوندی میان کشورهای آسیای میانه ایجاد می‌کند.

رئیس جمهور قزاقستان تصریح کرد: کریدور ریلی شرق دریای خزر زمینه‌ساز توسعه و اشتغال‌زایی٬ رونق تجارت و کمک به ترانزیت کالا میان ملت‌های منطقه است بنابراین احداث این خط آهن برای کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان بسیار اهمیت دارد.

وی اضافه کرد: قزاقستان در سال گذشته یک میلیون تن گندم فروخت و هر سال حدود 10 میلیون تن گندم به حاشیه خلیج فارس صادر می‌کند. این کشور درصدد است علاوه بر گندم، فولاد و کودشیمیایی را از طریق این خط ترانزیت و محصولاتی را از ترکمنستان خریداری کند.

نظربایف با بیان اینکه توسعه روابط سیاسی باعث توسعه روابط میان کشورها می‌شود، یادآور شد: به غیر از رخداد امروز"افتتاح خط آهن گرگان – اینچه‌برون" با رئیسان جمهور ایران و ترکمنستان دیدارهای دو و سه جانبه برگزار کردیم و به توافق رسیدیم تا کارگروهی 3 جانبه با هدف رسیدن به مواضع اقتصادی و تجاری مشترک میان سه کشور تشکیل شود.

وی گفت: ایران کشور بسیار بزرگی است و تجارت و دوستی با آن مایه افتخار است.

خط آهن گرگان - اینچه برون ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، این خط آهن به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما