شناسهٔ خبر: 2464 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

قربانقلی محمد اف:

خط آهن گرگان اینچه برون از طرح‌های کم‌نظیر ژئو سیاسی و ژئو اقتصادی است

قربانقلی بردی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان در نشست خبری خط آهن گرگان اینچه برون را از طرح‌های کم‌نظیر ژئو سیاسی و ژئو اقتصادی خواند و گفت: این خط آهن زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی مهیا می کند و نقش ما را در منطقه به اثبات می‌رساند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قربانقلی محمد اف رئیس جمهور ترکمنستان امروز 12 آذرماه در نشست خبری مشترک با روسای جمهور ایران و ترکمنستان گفت: امروز با افتتاح کریدور شرق دریای خزر، شاهد رخداد بزرگ تاریخی بودیم. این خط آهن امکانات فراوانی دارد و بسیار مفید و سودمند است چون با درنظر گرفتن شرایط خاص احداث شده است. از کشورهای ایران و قزاقستان بابت کمک‌هایشان برای اجرای بهتر این پروژه تقدیر و قدردانی می‌کنم.

رئیس جمهور کشور ترکمنستان تصریح کرد: احداث این خط آهن نتیجه سال‌ها زحمت ما بود و می‌توانیم از طریق آن کالاها را به کشورهای اروپایی حمل کنیم. خط آهن از طرح‌های کم نظیر ژئو سیاسی و ژئو اقتصادی است و زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی مهیا می کند و نقش ما را در منطقه به اثبات می‌رساند.

وی با بیان اینکه پیوند با کشورهای همسایه و دور دست از ویژگی‌های اصلی ژئو سیاسی و ژئو اقتصادی این خط آهن است، گفت: اطمینان کامل داریم با بهره‌برداری از خط آهن گرگان – اینچه‌برون همکاری و روابط تنگاتنگی با سازمان‌هایی مثل سازمان کنفرانس اسلامی، بانک اسلامی و بانک آسیایی شکل خواهد گرفت. این طرح تاثیر ویژه‌ای در اقتصاد ما دارد و آن را دگرگون می‌کند.

محمد اف یاد‌آور شد: در تاریخ، روابط ما با حروف طلایی نوشته خواهد شد و به خاطر این طرح بزرگ حق داریم افتخار کنیم و حق داریم خوشحال باشیم چون اجرای این طرح تحکیم روابط دوستی و حسنه است.

خط آهن گرگان - اینچه برون صبح امروز(12 اذرماه برابر با سوم دسامبر) در ایستگاه مرزی آک یایلا در ترکمنستان با سخنرای روسای جمهور کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شد و نخستین مسافران این خط ریلی روسای جمهور این کشورها به مقصد ایران بود.

 این خط آهن ظرفیت جابه‌جایی تا هشت میلیون تن بار را در سال دارد، کریدور شرق دریای خزر به طول حدود ۹۱۰ کیلومتر از کشورهای ایران - ترکمنستان - قزاقستان عبور می‌کند که حدود ۷۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک ترکمنستان، ۸۲ کیلومتر آن در ایران و ۱۲۰ کیلومتر باقی مانده در خاک قزاقستان واقع است و راهگذر ریلی «شمال جنوب» نیز نامیده می‌شود./

نظر شما