شناسهٔ خبر: 24741 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

نماينده مجلس شورای اسلامی مطرح كرد:

تاثیر فرهنگی و اجتماعی راه‌آهن سریع السیر بر انتقال دانش و تجربه/ شركت راه‌آهن و دست اندركاران ريلی دغدغه‌های خود را با نمايندگان در ميان بگذارند/ قطار سریع‌السیر به جامعه، اقتصاد و صنعت كمك می‌كند

فردین فرمند نماينده مردم ميانه در مجلس خاطر نشان كرد: شبكه راه آهن سريع السير دارای تاثيرات فرهنگی – اجتماعی زيادی مثل سرعت دهی در انتقال دانش، تجربيات و اطلاعات و ايجاد هم گرايی و وحدت فرهنگی، افزايش جا به جايی به صرفه كالاها در كنار افزايش ارزش اقتصادی و بهره‌وری بازرگانی، حركت به سوی صنايع مدرن و بهبود جغرافيای فضايی شهر و كاهش چشمگير عوارض زيست محيطی و كنترل بيشتر آلودگی‌های شيميايی، صوتی، هوا، خاك ، و آب است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، در دنياي امروز امكان دسترسي به سرعتهاي بالا در صنعت راه آهن عرصه جديدي در دنياي سريع ارتباطات ايجاد كرده و قطارهاي سريع السير نه تنها به عنوان جايگزيني كارآمد به جاي حمل و نقل جاده‌اي و هوايي بلكه به عنوان تكميل كننده يك سيستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن كمك مي كند.

فردين فرمند نماينده مردم ميانه در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب كه حمل و نقل ريلي و حمايت از اين بخش در دولت و مجلس نيازمند پيگيري مسائل و مشكلات مربوط به پروژه ها و طرح هاي عمراني است، گفت: پاسخگو بودن مسئولان به خصوص دولت از حقوق مسلم شهروندان است بنابراين دست اندركاران اجرايي، قضايي و مهمتر از همه نمايندگان حاضر در هر استان در هر رده اي علاوه بر انجام وظايف خود، مكلف پاسخگويي به مردم و رسيدگي به مشكلات بخش هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي هستند.

وي افزود: هر يك از شيوه هاي حمل و نقل امروزي اعم از شبكه جاده اي و خودروهاي سبك و سنگين، فرودگاه ها و خطوط هوايي، بنادر و كشتيراني، راه آهن و قطار ويژگي هاي خاص خود را دارند و از نظر سرعت، امنيت، هزينه، ظرفيت و تاثير بر محيط زيست تفاوت دارند.

فرمند عنوان كرد: براي توسعه پايدار حمل ونقل كه لازمه ي توسعه اجتماعي وتوسعه توليد، تجارت، گردشگري و ديگر بخش هاي اقتصادي است، هوشمندانه ترين كار، انتخاب و گسترش شيوه هايي از حمل و نقل است كه متناسب با ويژگي هاي جغرافيايي و جغرافياي مردمي همچنين ويژگي هاي اقتصادي و سياسي نقاط اصلي مسير و نقاط جانبي آن باشد.

اين نماينده مجلس اظهار كرد: امروزه حمل و نقل ريلي به منظور ارائه خدمات بيشتر به مسافران و همچنين توسعه خطوط ريلي در جهت حمل بار و همچنين ترانزيت، نيازمند حمايت بيشتر از جانب دولت است و اين امكان‌پذير نيست مگر آنكه شركت راه آهن و دست اندركاران ريلي دغدغه‌هاي خود را با نمايندگان در ميان گذاشته و ضمن پيگيري منابع مالي، در صدد رفع مشكلات خود باشند.

وي اضافه كرد: امروزه اكثر مردم با توجه به هزينه هاي بالاي برخي بخش هاي حمل و نقل و همچنين خطر بالاي سوانح در بخش ديگر آن، متوجه امنيت بالاي استفاده از قطار هستند اما اين استقبال زماني عمومي تر مي شود كه راه آهن نيز بتواند به خواسته هاي مسافران چه از نظر قطار و سرعت بالا پاسخگو باشد.

وي با بيان اينكه در دنياي امروز امكان دسترسي به سرعتهاي بالا در صنعت راه آهن عرصه جديدي در دنياي سريع ارتباطات ايجاد كرده است، گفت: قطارهاي سريع السير نه تنها به عنوان جايگزيني كارآمد به جاي حمل و نقل جاده‌اي و هوايي بلكه به عنوان تكميل كننده يك سيستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن كمك مي كند. بنابراين مسئولان ريلي و دولت بايستي در جهت تكميل پروژه هاي ريلي و اختصاص منابع بيشتر براي توسعه خطوط به ويژه دو خطه و قطارهاي حومه اي اقدامات اساسي تري انجام دهند.

فرمند تصريح كرد: راه آهن نه تنها توانايي رقابت با هواپيما و ديگر روشهاي حمل و نقل را داراست بلكه با بهبود سرعت و خصوصيات عملياتي آن، مي تواند گوي سبقت را از آنها ربوده و از مزيت هاي ديگري همچون ايمني، مصرف بهينه انرژي و آلودگي كمتر محيطي كه همگي به عنوان معضلات قرن بيست و يكم هستند بهره ببرد.

وي با اين توضيح كه عمر ناوگان ريلي براي رقابت با كشورهاي ديگر بايستي كاهش يابد، اعلام كرد: ما نبايد به موزه ريلي تبديل شويم بنابراين نياز است با جوان سازي ناوگان مسافري و باري و مهمتر از همه نوسازي و بهسازي خطوط و پيشروي به سمت قطارهاي پر سرعت و خطوط سريع السير، سهم بار و مسافر و ترانزيت را در منطقه ارتقا دهيم.

نماينده مردم ميانه در مجلس خاطر نشان كرد: شبكه راه آهن سريع السير داراي تاثيرات فرهنگي – اجتماعي زيادي مثل سرعت دهي در انتقال دانش، تجربيات و اطلاعات و ايجاد هم گرايي و وحدت فرهنگي، افزايش جا به جايي به صرفه كالاها در كنار افزايش ارزش اقتصادي و بهره وري بازرگاني، حركت به سوي صنايع مدرن و بهبود جغرافياي فضايي شهر و كاهش چشمگير عوارض زيست محيطي و كنترل بيشتر آلودگي هاي شيميايي، صوتي، هوا، خاك، و آب است.

به گفته وي دستيابي به توسعه پايدار در تمامي ابعاد با دستيابي به تكنولوژيهاي پيشرفته و سريع گره خورده است.

نظر شما