شناسهٔ خبر: 2479 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حناچی در برنامه مناظره - 1

تأمین خدمات شرط تراکم فروشی در شهر/ پروژه‌های شهری را باید به دست افراد باصلاحیت سپرد

مناظره برنامه مناظره شبکه یک سیما به بحث تراکم سازی در تهران پرداخته است. در این برنامه پیروز حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی و برخی دیگر از دست اندرکاران حوزه شهری حاضر شده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، برنامه این هفته مناظره به موضوع " منابع پایدار شهرداری ها برای اداره شهرها" پرداخت.

مجری برنامه ابتدا درباره نظرات مخالفان و موافقان تراکم سازی در کشور مواردی را مطرح کرد. بر اساس گفته های مجری، نزدیک به دو دهه است که تراکم فروشی در کشور رواج یافته است و موافقان تراکم فروشی را راه مناسبی برای خانه دار شدن می دانند اما مخالفان بر این باورند با این اقدام دیگر شهری باقی نمی ماند که شهرداری آن را اداره کند.

سوال نظرسنجی این برنامه هم به بحث تراکم فروشی اختصاص داشت با این متن که شهرداری ها هزینه اداره شهرها را بیشتر از کجا دریافت کنند؟ تراکم فروشی 2. دریافت شارژ از شهروندان

مهمانان حاضر در این مناظره رضا تقی پور  سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناجی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، علیرضا جاوید مشاور شهرداری تهران در امور شهرسازی و طرح تفصیلی، امیرخجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، محمود کاشانی حقوقدان و استاد دانشگاه شهید بهشتی بودند.

تقی پور به عنوان نخستین سخنران در مناظره به سوال برنامه پاسخ داد و درباره جایگاه مدیریت شهری شوراها و اداره شهرها در قانون اساسی، گفت: در اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان اداره کشور به شمار می آیند و به این شکل ذکر شده که شوراهای اسلامی در جهت استقرار حکومت مردم و اداره امور توسط مردم باید شکل بگیرند.

وی ادامه داد: آنچه که امروز باعث شده این سوال مطرح شود که منابع درآمدی و تامین هزینه اداره شهرها که امروز همه شهروندان می دانند هزینه ای بسیار زیادی در عرصه های مختلف عمران، توسعه حمل و نقل و خدمات شهری به دنبال دارد، از کجا باید باشد؟

به گفته وی متاسفانه شهرداری های کلان شهرها و به خصوص شهرهای کوچک درآمدهای پایداری برای اداره شهرها ندارند و در بسیاری از کشورها قوانینی وجود دارد که به صورت پایدار از عوارض قانونی سالانه درآمد مشخصی برای مدیریت شهرها تامین می شود.

تقی پور گفت: برای اینکه جلوی این مسائل گرفته شود باید حوزه های خطرپذیر اقتصاد شهری را شناسایی کنیم.

علیرضا جاوید مشاور شهرداری تهران در امور شهرسازی و طرح تفصیلی به عنوان دومین سخنران در برنامه مناظره با اشاره به نماد آبادانی کشورها، اظهار کرد: نماد آبادانی کشورها آبادانی شهرهاست و آبادانی یک شهر حاصل نمی شود مگر اینکه بر مبنای یک برنامه کلی و بر اساس راهبردهای مشخص باشد.

وی گفت: در تهران به دلایلی که اشاره می شود امکان بهره مندی از یک برنامه بلند مدت فراهم شد اما اجرای آن صورت نگرفت. حتی در دهه هفتاد هم طرح جامع دوم تهیه شد اما فرصت اجرا پیدا نکرد. برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری تهران با تعامل وزارت راه و شهرسازی تهیه طرح جامع شهری تهران به عنوان طرح راهبردی و ساختاری تصویب شد.

جاوید گفت: توسعه شبکه های بزرگراهی، تونلها، فضای سبز و ساخت و ساز بر اساس این طرح جامع است. در تهران تراکم فروشی به اتمام رسیده و انجام نمی شود.

پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی وزرات راه و شهرسازی به عنوان سومین سخنران با بیان اینکه شهری که با فروش تراکم اداره شود عارضه دارد، اظهار کرد: این شهر زمینه ساز اتلاف منابع است، مانعی در برابر کسب و کار جدید به شمار می آید و  امکان رقابت پذیری را از شهر می گیرد. همچنین زمینه سازی شهرداری رانتی را فراهم می کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ما به موقع به فکر اداره شهر نبودیم. تمام شهرها و به شکل حادتر در تهران با فاصله زیاد دچار معضل چگونگی اداره شهر هستند. همچنین رسیدن به وضعیت پایدار و حفظ شدن ارزشهای شهر از دیگر مسائلی است که با آن روبرو هستیم. این اقدامات ازطریق تعریف چشم انداز و در کمیسیون ماده پنج باید صورت گیرد.

امیر خجسته نماینده مردم همدان و رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس دیگر سخنران حاضر در برنامه مناظره گفت: در کشور ما یک هزار و 213 شهرداری وجود دارد و حدود 71 درصد مردم ایران در شهرها هستند و این واقعیت بیانگر این است که مردم ایران شهرنشین هستند. شهرها در واقع ویترین توسعه عمرانی و پیشرفته هر کشور است. شهرها باید به صورت انسان مدار توسعه یابد و زندگی ساکن در شهرها باید همراه با آرامش محیطی، هوای پاک و عاری از آلاینده صوتی باشد.

وی تاکید کرد: داشتن این ویژگی های شهری مستلزم هزینه است و شهرداری باید نسبت به تامین این هزینه اقدام کند. شورای عالی معماری و شهرسازی با تصویب مقررات افزایش تراکم و بلند مرتبه سازی فروش تراکم را بدون برنامه و بدون پشتوانه کارشناسی وارد حوزه سیاستگذاری امور شهری و حقوق شهروندان را تضییع کرده است.

محمود کاشانی استاد دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این برنامه بود که پشت تریبون قرار گرفت و با انتقاد از اینکه صدا و سیما باید خیلی زودتر به این برنامه می پرداخت، گفت: وضع قوانین شهرسازی از گذشته ها در تمدن ایران باستان وجود داشت.

وی به علت صدور پروانه برای مقررات شهرسازی اشاره کرد و افزود: صدور پروانه برای این بود که مقررات شهرسازی کنترل شود. در سالهای 61 و 63 مقررات جامع شهرسازی یعنی قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی تصویب شد که هشت وزیر و دو موسسه و یک نهاد تصویب قوانین شهرسازی را بر عهده گرفتند.

به گفته این استاد دانشگاه، تراکم فروشی جایی در مقررات شهرسازی ندارد و تخلف است و هرگونه درآمد از این اقدام نامشروع است.

کاشانی با انتقاد از پدیده تراکم سازی اظهار کرد: امروز شاهد پیامد شوم تراکم فروشی هستیم که آلودگی بی سابقه در هوای تهران ایجاد کرده و ترافیکها و انواع مصائب را به دنبال دارد.

در بخش صحبتهای آزاد برنامه مناظره نخستین سخنران تقی پور بود. وی گفت: برای اینکه دریافت عوارض ساخت و ساز و نقش آن را در منابع درآمدی شهرها داشته باشیم باید برنامه دراز مدت ایجاد شده و اقتصاد پایدار شهری سامان داده شود.

وی افزود: مدیریت شهری به خصوص شورای اسلامی شهر تهران و سایر کلانشهرها با این موضوع مخالف هستند که درآمد ناپایدار باید به حداقل خود برسد و باید بین عوارض ساخت و ساز و آنچه که فروش تراکم گفته می شود تفکیک قائل شد.

تقی پور گفت: در تهران تلاش شد که طرح تفصیلی رعایت شود و فروش تراکم به آن معنا نداشته باشیم مگر تا محدوده ای که قانون گفته و شورای شهر آمادگی دارد که سخت گیری بیشتر داشته باشد. در سایه این برنامه های بلند مدت  می توان درآمدهای پایدار شهری را تقویت کرد و ثبات بیشتری را به اقتصاد شهری بدهیم.

در ادامه این مناظره پیروز حناچی اظهار کرد: در اینجا لازم می دانیم با استفاده از مفهوم قانون تجارت برای اداره امور شهر یک مثال بزنم. اگر شهر را یک شرکت فرض کنیم، سهامداران آن مردم و مدیرعامل شهردار و اعضای هیئت مدیره اعضای شورای شهر هستند.

وی گفت: یکی از اهداف اصلی هر شرکتی افزایش ارزش سهام و سود سهامداران است.باید سود منافع سهامدارن تامین شود و اجازه داده نشود که تعدادشان افزایش یابد. یکی از تبعات افزایش تراکم در شهر یعنی افزایش تعداد سهامداران. حفاظت از دارایی شهر یکی از اهداف است و این دارایی می تواند شامل خانه، باغات، فضای سبز و حتی دره ها و حوزه هایی که به مردم تعلق دارد، باشد. ضوابطی که مصوب می کنیم باید رعایت شود، ضوابط مکملی مثل آیین نامه های مالی و معاملاتی است که باید رعایت شود و مدیرعامل از حدود اختیارات خود نمی تواند خارج شود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی اگر مدیر عامل سهامداران خود را دور بزند و با افراد دیگری قرارداد ببندد منابعی را تامین می کند که بر اساس قانون تجارت ناپسند است.

حناچی با بیان اینکه برای داشتن این شرایط نیازمند یک چشم انداز قابل دسترس هستیم، گفت: در سالهای 86 مسیر خوبی رفتیم اما بعد از آن اتفاقاتی افتاد که از حوصله این بحث خارج است. کسانی باید بیاند وارد عرصه شوند که تجربه بالایی در امور شهری دارند و سرنوشت تصمیمات کلان را نباید به شهرداران مناطق بدهیم. پروژه ها را باید به دست کسانی بدهیم که صلاحیت این کار را داشته باشند.

وی تاکید کرد: موضوع فروش تراکم از آنجا مذموم است که خدماتی که شما باید متناسب برای زندگی متعادل در شهر تامین کنید بدون خدمات تامین شود.

نظر شما