شناسهٔ خبر: 24822 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی خبر داد:

تصویب بسته تشویقی دولت برای بهسازی بافت فرسوده بیرجند

بافت فرسوده خراسان جنوبی رئیس اداره روابط عمومی راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تصویب بسته تشویقی دولت برای بهسازی بافت فرسوده بیرجند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، در جلسه‌ای که بمنظور بررسی راهکارهای بهسازی بافت فرسوده بیرجند برگزار شد ۱۰ بند که به ستاد ملی بازآفرینی شهری ارائه شد با رای اکثریت به تصویب رسید.

صمصامی رئیس اداره روابط عمومی در تشریح بسته تشویقی مصوب گفت: معافیت از پرداخت عوارض نوسازی به مدت ۵ سال، معافیت کامل واحدهای مسکونی از پرداخت هزینه عوارض و آماده سازی، معافیت پروانه ساختمان‌های تجاری، اداری، و صنعتی در محدوده‌های نیازمند بازآفرینی، واگذاری رایگان عرصه گذرهایی که در حین تجمیع کارکرد خود را از دست می‌دهند و معافیت عوارض برای تحقق پروژه‌های محرک توسعه از جمله بندهای این بسته تشویقی است.

وی افزود: همچنین صدور پروانه ساختمانی بر اساس تجمیع فیزیکی پلاک‌ها و موکول کردن تجمیع ثبتی به زمان در خواست پایان کار، صرف عوارض حاصل از تغییر کاربری املاک بالای هزار مترمربع برای تامین خدمات ۷ گانه، فراهم کردن مکانیزم‌های تشویقی برای ساخت و سازها با طرح مصوب در کمیته نمای شهر، ارجاع درخواست پرونده‌ها در محدوده نیازمند بازآفرینی به دفتر خدمات نوسازی و اعطای معرفی نامه تسهیلات نوسازی به بانک‌ها از طریق دفاتر خدمات نوسازی از دیگر مفاد این بسته تشویقی بود که مصوب شد.

صمصامی با بیان این که شهرداری بیرجند تاکنون برای مرمت بافت فرسوده این شهر اقداماتی انجام داده گفت: تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده و علاوه بر این دفتر نهاد بازآفرینی و دفتر مرمت بافت فرسوده هم تشکیل و کارهای ابتدایی آن انجام شده است.

همچنین در سال گذشته تسهیلاتی توسط بانک مسکن برای بازسازی بافت فرسوده در استان در نظر گرفته شد که ابتدا این تسهیلات با نرخ سود ۲۴ درصد بود ولی امسال این نرخ به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد که سقف پرداخت تسهیلات بافت فرسوده در مرکز استان ۴۰ میلیون تومان و در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت استان هم ۳۵ میلیون تومان است.

لازم به ذکر است ۵ هزار و ۱۰۰ پلاک ساختمان فرسوده در بیرجند وجود دارد که ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از آن‌ها مسکونی است که دولت برای نوسازی و بازآفرینی آنهاحدود ۶۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

نظر شما