شناسهٔ خبر: 24829 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

جزئیات دهمین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان‌های حیاتی و بلایای جوی و طوفان؛

تاثیر هشدار وقوع سیل و ریزش سنگ در کاهش خسارت به زیرساخت ها/ سالانه ۱۰ درصد زیرساخت‌ها مستهلک می‌شوند/ تخریب ۱۱۰ دستگاه از ابنیه فنی در سیل اخیر لرستان

کارگروه تخصصی حمل و نقل وشریان های حیاتی و بلایای جوی و طوفان گزارش عملکرد کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان‌های حیاتی و بلایای جوی و طوفان، پیشنهادهای دیبر کارگروه زلزله، همچنین گزارش عملکرد استان لرستان در خصوص سیل اخیر در دهمین جلسه کارگروه تخصصی مورد استماع قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دهمین جلسه کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان های حیاتی و بلایای جوی و طوفان با حضور امینی – رئیس کارگروه تخصصی، حيدري-  دبير كارگروه تخصصي، لطيفي – معاون سازمان مديريت بحران كشور، علمايي- سازمان بنادر و دريانوردي، پرهيزکار-رئيس سازمان هواشناسي،  كريمي - دبير كارگروه حمل و نقل دريايي، بيت الهي-  دبير كارگروه زلزله،  عابديني - دبير كارگروه بلایای جوی و طوفان، اعرابي- دبير كارگروه شركت فرودگاه ها، فيروزي­ پور- دبير كارگروه هواپيمايي، ناوي - دبير كارگروه حمل و نقل جاده­‌ای، مهدوی- كارگروه زلزله برگزار شد.

در این جلسه گزارش عملکرد این کارگروه تخصصی، گزارش هشدار میدانی سیل و ریزش کوه، همچنین گزارش عملکرد استان لرستان در خصوص سیل اخیر ارائه و مورد استماع قرار گرفت.

در ابتدا گزارش عملکرد کارگروه تخصصی حمل و نقل و شریان های حیاتی و بلایای جوی و طوفان ارائه شد که طبق آن تاکنون ۳۶ مصوبه تصویب شده که مهمترین آن تهیه نقشه راه کارگروه اصلی و کارگروه‌های فرعی با رویکرد عملیاتی در سال ۹۵ بوده و زیربخش ها در شش ماه دوم گزارش عملکرد خود را به کارگروه اصلی ارائه خواهند کرد.

همچنین برگزاری ۷۰۰۰ نفر ساعت آموزش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، ساماندهی جلسات و کارگروه‌های تخصصی، تهیه گزارش مقایسه‌ای خسارات وارده به زیرساخت‌های حمل و نقل از سال ۸۷، تهیه سرفصل های ۱۶ دوره آموزش تخصصی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تهیه اسناد و دستورالعمل‌های تشکیل کارگروه‌های مدیریت بحران در سه بخش هوایی و جاده‌ای و ریلی، ابلاغ دستور العمل های تشکیل شده کارگروه های تخصصی ارزیابی خسارات استانی، تهیه بانک اطلاعاتی مدیریت بحران و قوانین و دستورالعمل ها و ساختار جانشینی، تهیه سند راهبردی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت راه و شهرسازی، انجام ۷ مورد بازدید استانی و تشکیل ۳ جلسه با حضور ۳۵ نفر از مدیران شهرستان ها، سازماندهی کشیک نوروزی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در ادارات کلی استانی و زیربخش‌ها، کنترل طرح‌های پدافند غیرعامل شامل ۱۱ مورد اجرا شده و ۲۱ دردست اقدام به همراه ۲ مورد رزمایش از دیگراقدامات مهم کارگروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل به شمار می‌رود.

در ادامه دو پیشنهاد از سوی علی بیت‌الهی رئیس مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مبنی بر ساخت و راه‌اندازی هشدار میدانی سیل در منطقه سیرجان و دیگری راه‌اندازی هشدار میدانی در خصوص ریزش کوه مطرح شد که بر اساس پیشنهاد اول، جمع آوری اطلاعات برای تهیه زیرساخت در دست انجام است تا بتوان با کاهش میزان ریسک مدیریت بحران را افزایش داد.  

وی با بیان اینکه "منظور از هشدار میدانی یعنی هشدار در زمین و عواملی که در منطقه است و با هشدار هواشناسی تفاوت دارد" افزود: لازمه آن زیرساخت اطلاعاتی است و به همین خاطر جمع آوری اطلاعات در حال انجام است. اما باید در نظر داشت که هرچه خطر و آسیب‌پذیری افزایش یابد ریسک افزایش می‌یابد و وظیفه مدیریت بحران کاهش میزان ریسک است که برای این کار باید ریسک شناسایی شود. چیدمان ارتفاع سنج و بارش سنج شرح خدمات نوشته شده تا به صورت پایلوت اجرا شود.

هشدار میدانی ریزش سنگ با سیل بی ارتباط نیست. به طوری که در انسداد جاده های آسیب دیده در برابر ریزش مشاهده شده برای این امر که کجا ریزش کرده و چه خسارت هایی به این ریزش ها گذاشته باشد. تسریع داده باشه با استفاده از عواملی مثل زلزله و سیل ریزش اتفاق می افتد و سنسورها ی پیزو الکتریک نصب شود  مسیری مثل هراز به صورت پایلوت اتفاق افتد.

در ادامه داود پرهيزکار اقدامات انجام شده در زمينه سامانه هشدار سيل توسط سازمان هواشناسی در حوزه آبريز دز و كارون و مشكلات اعتباري سازمان را تشريح و نهايتاً امیر امينی معاون وزیر و رئیس كارگروه با تشکر از حضار بیان داشت: كارگروه به سمت توليد و ارائه اسناد راهبردی و حاكميتی پيش برود و مطالعات انجام شده در حوزه بحران در اين جلسات مطرح و از رهنمودهای اعضا استفاده شود.

وی افزود: متاسفانه هر پنج سال برابر بودجه وزارت راه و شهرسازی زیرساخت‌های حمل ونقلی کشور خسارت می‌بیند، هر سال ۱۰ درصد زیرساخت‌ها مستهلک می‌شود، توان عملیاتی ادارات کل استانی صفر شده است، ۱۳ ماه هست اعتباری به مجموعه وزارت راه و شهرسازی تخصیص نیافته است، جمع‌بندی مطالعات استانها در زمینه بحران مستند سازی شود، مطالعات خطر پذیری وزارت راه و شهرسازی انجام گردد.

در ادامه علیخانی مدیركل راه و شهرسازی استان لرستان گزارش مختصری از مشكلات استان در سیل گذشته را بیان کرد و گفت: محورهای مواصلاتی استان لرستان از لحاظ توپوگرافی و حمل و نقل و ترانزیتی که از استان‌های مرکزی به بنادر جنوب و خوزستان دارد از ویژگی خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه خسارت زیادی وارد شده اما الان اتفاق خاصی صورت نگرفته است، گفت: در سیل گذشته بیش از ۱۱۲ ماشین آلات سنگین و بیش از ۱۵۰ نفر در چند روزی که در گیر سیل بودند در منطقه حضور داشته اند و هزینه‌های جاری آنها بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. بنابر این از هر جایی که می شود باید تزریق اعتبار کنیم تا بتوانیم تجهیزات خودمان را توسعه بدهیم که در زمان وقوع مجدد آمادگی کامل داشته باشیم.

علیخانی ادامه داد: در سیل اخیر ۱۱۰ دستگاه پل و ابینه فنی، ۵۰۰ دستگاه تابلو و علائم رانندگی و ۸۲۰ کیلومتر راه روستایی و دیوار حائل از بین رفته است. به همین خاطر ما باید اعتماد پیمانکاران را جلب کنیم زیرا بیشتر خسارات مربوط به جاده ها و پل ها است و نیاز به تامین پل های باکسی داریم.

مصوبات جلسه به شرح زیر است:

  • به منظور مديريت نقاط با خطرپذيري بالا دستورالعملی تهيه و تصويب و سپس برنامه­ريزی به منظور نصب سامانه­‌های هشدار سريع توسط مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازی انجام گردد
  • گزارشی از فعاليت كارگروه­‌های استانی و تقويم برگزاری برنامه‌­های آموزشی و مانورهای كارگروه‌­های تخصصی، فرعی و استانی به همراه اعتبارات موردنياز به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شود.
  • اقدامات انجام یافته در زمينه خروج اضطراری از شهر تهران در وضعیت بحرانی در حوزه عمل کارگروه در جلسه بعد ارائه می شود.

نظر شما