شناسهٔ خبر: 24832 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان خبر داد:

رفع تصرف بیش از ۵۴۰۰ متر مربع اراضی ملی در لارستان

مراسم طی مراسمی با حضور فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن کشور، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و امام جمعه موقت لار، نخستین فرمانده یگان حفاظت از اراضی اداره کل راه و شهرسازی لارستان منصوب و معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، در این مراسم که در سالن اجتماعات اداره کل برگزار شد، با حضور سرهنگ عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی کشور و سرهنگ عامریان جانشین این فرماندهی، سرهنگ دوم حسن رضوی به عنوان نخستین فرمانده یگان حفاظت از اراضی ملی اداره کل راه و شهرسازی معرفی شد.                                                                    

محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی در این مراسم معارفه، در سخنانی ضمن اذعان به عملکرد ضعیف و ناچیز گذشته به دلیل کمبود امکانات، اختیارات و نیرو و نیز تأکید بر ضرورت حفاظت بیش از پیش نسبت به اراضی ملی به عنوان یکی از مصادیق بیت المال گفت: ادارات راه و شهرسازی طبق قانون متولی زمین‌های دولتی در محدوده و حریم شهرها هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان به پرونده‌هایی قضایی مربوط به این اراضی در محدوده این اداره کل اشاره کرد و افزود: ۱۷۰ پرونده در خصوص اراضی ملی در دادگستری مطروح است که از این تعداد، ۱۵ مورد جدید و ۹۵ مورد در جریان است؛ همچنین در ۶۰ مورد حکم بدوی یا تجدید نظر صادر شده است.

وی افزود: در خصوص ۲ هکتار از اراضی ملی منطقه، حکم قضایی اجرا شده و برای ۴۸ هکتار دیگر، مقدمات اجرای حکم در دست اقدام است.

باقری فرد با ابراز نگرانی از افزایش «باغ شهرها» در مسیرهای لار- بستک، لار-جهرم و لار-گراش، تصریح کرد: اگر از همین ابتدای امر برای ساماندهی این باغ‌ها طرح و برنامه‌ای پیش‌بینی نشود، در آینده دچار مشکل خواهیم شد.

مدیرکل راه و شهرسازی در این جلسه همچنین از رفع تصرف بیش از ۵۴۰۰ متر مربع اراضی ملی در شهر‌های لار و گراش خبر داد و افزود: در ۳ ماهه نخست امسال با پیگیری‌های انجام شده و همکاری محاکم قضایی، موفق به رفع تصرف از ۵۴۵۰ مترمربع اراضی ملی واقع در محدوده و حریم شهرهای لار و گراش شده‌ایم که ارزش این زمین‌ها ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال است.

سرهنگ عباس عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت از اراضی سازمان ملی زمین و مسکن نیز در مراسم معارفه نخستین فرمانده یگان حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با ابراز خرسندی از معرفی بیست و دومین فرمانده این یگان در کشور، گفت: یگان حفاظت سازمان زمین و مسکن در راستای ماده ۲۳۳ قانون پنجم برنامه توسعه با پیگیری مقام عالی وزارت و سازمان زمین و مسکن در شهریور ماه سال گذشته با حکم فرماندهی نیروی انتظامی شروع به کار کرده است.

وی با اشاره به حضور بیش از ۲۰۰ نفر در یک دوره آموزشی در مورد ضوابط قضایی مسأله حفاظت از اراضی ملی، افزود: این افراد به عنوان ضابط قضایی در دو بعد انتظامی و قضایی دارای مصونیت قانونی هستند.

عباس نژاد با بیان اینکه تاکنون افرادی از لارستان برای گذراندن این دوره‌ها معرفی نشده‌اند، ابراز امیدواری کرد تا با همکاری فرمانده انتظامی این شهرستان تعدادی از افراد با دوره‌هایی که در خود لارستان برگزار می‌شود، با لباس مصوب یگان و با تجهیزات متمرکز فعالیت کنند.

حجت الاسلام رمضانی امام جمعه موقت لار نیز طی سخنان کوتاهی، با اشاره به روایات مختلف در متون دینی، بر لزوم دقت و حساسیت نسبت به تصرف غیرقانونی اراضی ملی به عنوان سرمایه‌های ملت تأکید کرد.

وی اضافه کرد: تناسب جرم و مجازات اقتضا می‌کند آن کسانی که به ثروت‌های ملی دست‌اندازی می‌کنند، به مجازات سختی محاکمه شوند.

نظر شما