شناسهٔ خبر: 24882 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

جزئیات سفر وزیر راه و شهرسازی به ایتالیا

امضای بیانیه مشترک آغاز پروژه قطار سریع‌السیر میان ایران و ایتالیا/ مذاکره درباره مسائل مالی و تشکیل کمیته‌های فنی/ بررسی طرح‌های ریلی، فرودگاهی، جاده‌ای و بندری

نشست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی به رم سفر کرده است، امروز (پنجشنبه) در نشستی فنی با 'گراتزیانو دل ریو' وزیر امور زیربنایی ایتالیا، بیانیه مشترکی را برای آغاز دو پروژه ساخت راه آهن سریع السیر در ایران امضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در نشستی که میان کمیته فنی مشترک ایتالیا و ایران برای توسعه امور زیربنایی حمل و نقل و ساختمان سازی در محل وزارت راه و امور زیربنایی ایتالیا در رم برگزار شد، طرفین بیانیه مشترکی را برای آغاز پروژه قطار سریع السیر قم - اراک به طول ۱۴۶ کیلومتر در اسفند ماه امسال، آغاز پروژه قطار سریع السیر تهران - همدان به طول ۲۶۰ کیلومتر در اردیبهشت ۱۳۹۶ و همچنین آغاز تست راه آهن در دسامبر ۲۰۱۶ (آذر ۹۵) و آغاز دوره های آموزشی در سپتامبر ۲۰۱۶ (شهریور ۹۵) امضا کردند.

آخوندی پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با دل ریو، با تاکید بر اینکه نخستین سفر حسن روحانی رئیس جمهوری پس از برجام به ایتالیا بوده است، گفت: ما در طی آن سفر مذاکرات موفقی را با وزیر امور زیربنایی ایتالیا در جهت توسعه همکاری ها در خصوص امور زیربنایی شامل جاده ای ، ریلی، هوایی و دریایی داشتیم و مجموعه ای از پروژه های مختلف را تعریف و زمان بندی کردیم.

وی افزود: ما (امروز) در باره مسائل مالی نیز مذاکره کردیم و کمیته هایی برای مسائل فنی تشکیل دادیم. مذاکرات فنی براساس برنامه زمان بندی در حال پیشرفت است و همه طرح ها و شرح خدمات و نحوه اقداماتشان مشخص و تعریف شده است و قرار شد تا در ماه دسامبر آقای دل ریو به تهران سفر کند تا همه پروژه ها را باهم کنترل کنیم.

آخوندی ادامه داد: کمیته مالی ما نیز مذاکرات بسیار خوبی را با موسسه بیمه اعتباری 'ساچه' داشت و به نظر می رسد که مسایل در مسیر حل شدن هستند البته هنوز باید مدیران ساچه در این باره اظهار نظر رسمی کنند.

وی نیز گفت: ایتالیا نخستین کشوری است که ما برای توسعه همکاری های زیرساختی، اعم از دریایی، ریلی، هوایی و زمینی انتخاب کرده ایم. پروژهای متعددی را در دست تعریف با ایتالیا داریم و جلسات مختلفی نیز در سطح وزرا و کارشناسی داشتیم و دیدار امروز، دومین جلسه به عنوان کمیته فنی پیگیری توافقات محسوب می شود. ما طرح های متعددی در حوزه راه آهن، فرودگاه، راه و بنادر تعریف کرده ایم و امیدواریم بتوانیم تمام این پروژه ها را در ۶ ماه آتی به قرارداد نهایی برسانیم.

دل ریو وزیر امور زیربنایی ایتالیا نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با تاکید بر اهمیت روابط خوب و قابل توسعه میان دو کشور، گفت: روابط ما نه تنها دوستانه و بر اساس احترام متقابل، بلکه عملی است.

پس از دیدارهای ماه های گذشته و توسعه یک تفاهم نامه در بخش های مختلف بویژه در بخش راه آهن، امروز بعد از ظهر یک توافق برای توسعه دالان شمال - جنوب ایران میان شرکت راه سازی 'اناس' ایتالیا و شرکت توسعه زیرساختی ایران امضا می شود و اکنون نیز در مرحله عملیاتی هستیم. ما ارتباطات مهمی نیز در رابطه با بنادر، ساختمان سازی و دریایی نیز داریم.

وی افزود: ما می دانیم که این دوستی همواره بیشتر تقویت یافته و اگر پروژه های واقعی برای کار با یکدیگر بطور برابر وجود داشته باشد برای هر دو ملت مفید خواهد بود. ما در حال کار هستیم و از تقویت دوستی میان ایران و ایتالیا و تعهداتی که دو کشور به آن احترام می گذارند بسیار خرسندیم. امیدواریم امروز بتوانیم بخش مربوط به امور مالی را نیز تعریف کنیم. ما یقینا به جلو پیش خواهیم رفت و طرح های خوبی را برای دو جامعه امان انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا دو طرف همچنین در باره چارچوب توافقنامه در خصوص سرمایه گذاری، ساخت، نگهداری و بهره برداری از کوریدور جاده ای شماره ۱۰ ایران، از مرز بازرگان در شمال غربی تا بندر امام خمینی در جنوب غربی گفت و گو کردند.

در این گفت و گو ها طرفین ضمن حمایت از فعالیت شرکت های ایتالیایی در اجرای پروژه های ریلی در ایران، از امضای سند پیشرفت همکاری شرکت راه آهن ایران و ایتالیا (در مورد ایجاد خطوط سریع السیر در مسیر قم- اراک ،تهران- همدان، مرکز تست راه آهن، اجاره به شرط تملیک ۲۲ رام قطار سریع السیر برای مسیر تهران- اصفهان و خرید ۵۰۰ واگن مسافری از شرکت های ایتالیایی، برگزاری دوره های آموزشی) ابراز خرسندی و بر اجرای مفاد آن تأکید کردند.

طرفین همچنین در راستای توسعه همکاری های مربوط به احداث و بهره برداری از فرودگاه های ایران براجرای مفاد یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت فرودگاه های کشور و شرکت ایتالیایی SEA برای توسعه فرودگاه مهرآباد تهران و یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت فرودگاه های کشور و شرکت ایتالیایی Vitali در زمینه سرمایه گذاری، ساخت و تجهیز ترمینال جدید فرودگاه تبریز و تسریع اقدامات اجرایی و رفع موانع موجود تاکید کردند .

طرفین آمادگی خود را جهت توسعه و همکاری در زمینه طراحی، ساخت و ایجاد شهرهای جدید دوستدار محیط زیست با هدف کاهش مصرف انرژی اعلام کردند.

نظر شما