شناسهٔ خبر: 24938 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

امنیت؛حلقه مفقوده گردشگری دریایی/ ایمن‌سازی شناورها در برنامه سازمان بنادر/ شناورهای نمونه معرفی می شوند

محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از معرفی نماد و الگوی شناور گردشگری دریایی استاندارد به ویژه در سواحل جنوبی تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در در نشست توسعه گردشگری و مسافرت های دریایی در سواحل بنادر و آبهای جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استاندار سازی شناورها در سواحل جنوب و شمال گفت: در سواحل شمال و جنوب جاذبه ها زیادی برای توسعه گردشگری وجود دارد اما از آن استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه با وجود سواحل متنوع و طولانی، نه تنها شهروندان داخلی می توانند از این نعمات استفاده کنند بلکه سبب جذب گردشگران خارجی نیز می شود، افزود: از جمله برنامه های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی ایجاد امنیت ابعنوان حلقه مفقوده این صنعت است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به انگیزه اصلی سازمان بنادر در توسعه این صنعت خاطرنشان کرد: انگیزه اصلی سازمان بنادر ارتقای ایمنی دریا نوردی است که باید توجه شایانی به آن شود.

راستاد ادامه داد: ظرفیتی های زیادی برای گردشگری دریایی وجود دارد با توجه به اینکه فعالیتهای مناسبی دراین باره انجام شده است اما این فعالیت ها نمی تواند آسایش، ایمنی و...را برای گردشگران فراهم کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به استقبال گردشگران دریایی در سواحل جنوبی در ایام نوروز اظهار داشت: آمارها نشان می دهد میزان استقبال گردشگران دریایی در ایام نوروز از سواحل جنوبی همچون قشم و کیش بسیار بالا است اما متاسفانه نماد بارز گردشگری دریایی در این سواحل  استفاده بالا از شناورهای غیر استاندار و غیر ایمن است.

راستاد با اشاره به استفاده از شناورهای ناایمن فایبر گلاس در سواحل اظهار کرد: سازمان بنادر به دنبال استاندارسازی شناورها و تامین تجهیزات شناورهای استاندار است.

وی با اشاره به سطوح مختلف گردشگری دریایی عنوان کرد: گردشگر دریایی در سطوح مختلفی انجام می شود؛ گردشگری ساحلی، گردشگر در عمق دریا و با شناورهای نسبتا بزرگتر و سطح سوم گردشگری با کشتی های کروز است؛  کشتی های که به عنوان هتلهای شناور خدمات ویژه ای برای مخاطبان این نوع گردشگری ارائه می دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری جلسات با حضور سازندگان شناور نیز اذعان کرد: در این جلسات مکررا گفته شد سازمان بنادر به دنبال توسعه این صنعت است و معرفی توانمندیها و قابلیتها این صنعت در کشور به شناورسازان وظیفه‌ این سازمان است.

راستاد با اشاره به استقبال شناور سازان افزود: در پی این جلسه طرح های مناسبی ارائه شده است که این طرح ها در چارچوب استاندار و ایمنی دریانوردی است و سازمان بعد از تایید این طرحها و صدورگواهینامه های استاندارد به طرح های مذکور، سعی خواهد کرد تسهیلات بدون بهره پرداخت کند.

وی با تاکید براهداف سازمان در زمینه استاندار سازی شناورهای گردشگری دریایی گفت: تا پایان سال جاری نماد و الگوی شناور گردشگری دریایی استاندار بویژه در سواحل جنوبی معرفی می شود که با توجه به این الگو از یک سوی  شناورهای استاندارد ساخته می شوند و از سوی دیگرشهروندان با آسایش بهتری از گردشگری دریایی بهره مند و فعالان گردشگری می توانند با استفاده از این الگواستانداراشتغال و در آمد زایی کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ایجاد امکانات ساحلی اظهار داشت: بخشی که نیاز است به آن توجه ی بسیاری شود، امکانات ساحلی است تا شناورها با الگو و استاندارد لازم بتوانند از این طریق فعالیت انجام دهند. در واقع  شناورهای استاندارد نباید در سواحل غیر استاندارد پهلوگیرند چرا که نمی توانند به خوبی علمیات پیاده و سوار کردن مسافران را انجام دهند.  بنابراین برای یک مارینا کامل  نیازمند سازه دریایی مانند پل دسترسی و اسکله استاندارد هستیم و تمامی امکانات باید برای  توسعه گردشگری دریایی فراهم شود.

راستاد افزود: البته در حال حاضر  دو حوضچه مورد استقبال گردشگران است که فاقد اسکله و پل دسترسی برای سوار و پیاده شدن، است. بنابراین در فاز اول ابتدا باید گردشگری ساحلی رونق یابد و تمامی امکانات فراهم شود.

وی با اشاره به اولویت سازمان در ساخت شناورها عنوان کرد: اولویت سازمان ساخت شناورهایی است  که به محیط زیست دریایی بویژه موجودات زنده دریایی آسیب نرساند.

وی همچنین از معرفی شناورهای نمونه درهمایش راهکارهای توسعه گردشگری دریایی عسلویه در آذرماه امسال خبر داد.

نظر شما