شناسهٔ خبر: 24941 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سیاوش رضوانی:

راه‌اندازی خط دریایی بین نوشهر با کشورهای آسیای میانه/ بندر نوشهر قابلیت‌های جذب توریست را دارد/ بنادر جنوبی کشور از نظر جذب سرمایه‌گذار وضعیت بهتری دارند/ هیات ایتالیایی در حال بررسی ظرفیت‌های موجود است

سیاوش رضوانی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران از پیشنهاد راه اندازی خط مسافری بین نوشهر و‌کشورهای دیگری چون آذربایجان و آستاراخان خبر داد و‌ گفت: توسعه گردشگری دریایی از طریق جذب مسافر و کالا به بازگشت رونق به بنادر کشور کمک می‌کند.

سیاوش رضوانی در‌گفت و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از راه اندازی خط مسافری بین نوشهر و‌ کشورهای دیگری چون آذربایجان و آستاراخان خبر داد و گفت: درصدد راه‌‌اندازی خط دریایی بین بنادرشمالی کشور با‌ کشورهای آسیای میانه چون باکو، آذربایجان و آستاراخان هستیم.

وی دراین باره توضیح داد: در‌‌جریان سفر‌ هیات ایتالیایی به نوشهر این پیشنهاد از سوی ما ارایه شد که مورد استقبال هیات ایتالیایی قرار گرفت. قرار است مذاکرات نهایی به صورت مکتوب بین ما و طرف مقابل انجام شود.  

رضوانی توضیح داد: از آنجا که امکانات این خط دریایی مثل اسکله و ترمینال وجود دارد امکان عملیاتی شدن این پیشنهاد بالا است. ضمن اینکه بندر نوشهر از قابلیت‌های جذب توریست بالیای برخوردار است. در ضمن وجود فرودگاه نوشهر کار را برای گردشگرانی که از این مسیر دریایی استفاده می‌کنند آسان تر می‌کند و گردشگران به راحتی می‌توانند با استفاده از فرودگاه نوشهر به تهران، اصفهان ،شیراز و سایر شهرها بروند.

وی با اعلام اینکه استقبال زیادی از سوی هیات ایتالیایی برای برقراری این مسیر دریایی شد، گفت :ایتالیایی ها برای بحث جذب گردشگر و شناسایی توریسم به مازنداران سفر کرده بودند و در حال  شناسایی نقاط گردشگری استان بودند که با شناسایی این مسیر دریایی علاقه‌مندی خود را برای کمک و ارایه پیشنهادهای لازم اعلام کردند.

بنادر جنوبی کشور از نظر جذب سرمایه‌گذار وضعیت بهتری دارند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران هم چنین‌توضیح داد: روند توسعه بنادر جنوبی از بنادر شمالی کشور بهتر است و میزان سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی در بنادر جنوبی کشور بیشتر است.

وی با بیان اینکه ارتباط با اکثر‌ کشورهای آسیایی، آفر‌یقایی، خاور‌دور و اروپای شمالی یکی از عوامل اصلی توسعه بنادر جنوبی است، تصریح کرد: بنادر جنوبی کشورمان مسیر دریایی کشتی‌های خارجی هستند و صاحبان کالا در بنادر بوشهر و به خصوص بندر امام با کشتی‌های بزرگ در تردد هستند و از طرفی سازمان بنادر‌ هم پاسخگوی‌ نیازهای این بخش هست.

وی توضیح داد: اوضاع در بنادر‌ شمالی کشور اما اینگونه نیست. تنها ارتباط ما با کشورهای آسیای میانه است که تنوع کالایی بالایی در آن وجود ندارد.حمل و نقل کالاهایی مثل تخته، آهن ،ذرت و گندم بیشتر دیده می‌شود و مثل بنادر جنوبی خبری از تنوع کالایی و  تردد کشتی‌های بزرگ در آنها وجود ندارد.

رضوانی با بیان اینکه ورود کانتینر در شمال کشور در مقابل بنادر جنوبی خیلی کم است، تصریح کرد: متاسفانه بنادر شمالی کشور صاحب تجارت به روز نیستند. ضمن اینکه بنادر شمالی کشور عمدتا در قدیم ساخته شده‌اند و هیچ فکری برای اراضی پشتیبانی آنها نشده است. به غیر از بندر امیرآباد بهشهر که بیشتر به خاطر فاصله با مرکز شهر دارای اراضی پشتیبانی زیادی هست که در توسعه و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای آن تاثیرگذار بوده است.

زیرساخت‌ها برای گردشگری وجود دارد اما نامطلوب است

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان مازندران با بیان اینکه توسعه صادرات و گردشگری در بندر نوشهر باید افزایش یابد، گفت: زیرساخت‌ها برای گردشگری وجود دارد اما نامطلوب است و در شان گردشگران نیست و ابتدا باید از پتانسیل گردشگری به خوبی استفاده شود تا مردم برای بازدید آن‌ها مراجعه کنند. باید با برقراری ارتباط مستمر با صاحبان کالا و تجار فعال در امر صادرات و واردات، زمینه رونق بیش از پیش فعالیت‌های بندری را فراهم کنیم.

رضوانی با بیان اینکه بنادر نوشهر و فریدونكنار با برخورداری از امكانات و تجهیزات مناسب بارگیری انواع كالا، آماده پذیرش كالاهای صادراتی هستند، توضیح داد: در حال حاضر بندر نوشهر به دلیل بهره‌مندی از مزایای منطقه ویژه اقتصادی، فرصت مناسبی برای تجار و بازرگانان برای صادرات و واردات انواع كالا ایجاد کرده است و در همین راستا در صدد جذب سرمایه‌گذار خصوصی و حمایت از صاحبان کالا هستیم.

 هیأت گردشگری و توریستی ایتالیایی روز چهارشنبه ٢٣ تیرماه از بخش های مختلف منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر بازدید کرد.

نظر شما