شناسهٔ خبر: 24947 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل منطقه آزاد کیش مطرح کرد:

رفع برخی چالش‌های ساختمان با تاسیس سازمان نظام مهندسی/ پیشنهاد ایجاد ساختارهای تخصصی مهندسی/ اجرا و تکمیل ۵۶ پروژه زیربنایی با سرمایه ۱۱ هزار میلیارد ریال/ از ویژگی‌های شهرنشینی مدرن بهره‌مند نیستیم

نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اعلام اجرا و تکمیل ۵۶ پروژه عمرانی در منطقه آزاد کیش، سازمان نظام مهندسی ساختمان را یکی از سازمان‌های پر قدرت کشور خواند و اعلام کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان از زمان تاسیس تا کنون چالش‌های بسیار مهمی را در مسیر صنعت ساختمان رفع کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۲۶ تیرماه در نوزدهمین اجلاس هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در جزیره کیش برگزار شد، علی اکبر مونسان مدیرعامل منطقه آزاد کیش ضمن خیر مقدم به مهمانان و مقامات در این نشست گفت: با وجود فعالیت‌های گسترده و تلاش‌های قابل تقدیری که در حوزه  شهری کشور انجام شده اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به معیارهای قابل قیاس با شهرهای توسعه یافته جهان و استانداردهای جهانی و بازیابی فرهنگی شهرها متناسب با هویت ایرانی اسلامی، فاصله زیادی وجود دارد. به این معنا که شهرهای کهن ایران که پیش‌تر نمایان‌گر هویت کالبدی و بصری برای مردم‌شان بودند امروزه انعکاس دهنده هویت ساختمانی کشور نیستند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: چنین به نظر می‌رسد که هویت بخشی به شهرها چندان کار ساز نبوده و بسیاری از نمادها، نشانه‌ها و هویت‌های فرهنگی شهرها خارج از ارزش‌های بصری قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود هزار و دویست شهر و تاکید بر مشکلات انسانی زیست محیطی کالبدی، بهداشتی و روانی و حوادث گفت: این ۱۲۰۰ شهر از مشکلات متعددی رنج می‌برند و شهروندان هنوز نتوانستند آن طور که شایسته ایران است از ویژگی‌های شهرنشینی مدرن بهره‌مند شوند. در ایران هنوز مسئله حقوق شهروندی، آلودگی هوا، ترافیک پارکینگ، خدمات و مبلمان شهری، کاربری تراکم و مسائلی از این جهت به صورت مشکل و معضل باقی مانده و حل نشده‌اند.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش ادامه داد: امروز مردم انتظار دارند شاهد شهرها و بناهایی باشند که الگوبرداری صرف از شهرهای کشورهای دیگر نکرده و برازنده کرامت انسانی آن‌ها باشند و به این ترتیب به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده تا بدون عقب گرد به گذشته و بدون حذف زوابط، دانش‌های جهانی را در نظام شهری با در نظر گرفتن شاخصه‌های بومی و سنتی به کار بگیریم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه امکان منطبق شدن با نظام شهرسازی جهانی توسط دانش کارشناسان و پژوهش‌گران ایرانی امکان پذیر است گفت: سازمان‌ها مرتبط اصلاح و ترمیم زوابط و مقررات را در اولویت خود قرار داده  و راه را برای خودنمایی و بروز خلاقیت‌های گروه‌های تخصصی فراهم کنند.

وی افزود: ترمیم نظام مدیریتی و برنامه ریزی کلان کشور با نگرش شهر پایدار، بازبینی و اصلاح برنامه آموزشی حوزه شهرسازی بر اساس نیازهای شهر پایدار و راه‌اندازی رشته‌های شهرسازی، ارتقا سطح مدیریت مرکز پژوهش‌های کاربردی، رویدادهای مثبتی در مسیر اصلاح ساختار و نیازهای توسعه کشور است که حرکت و هماهنگ از دید تمام دستگاه‌های مرتبط و نهاد های علمی و تخصیصی را می‌طلبد.

مونسانی گفت: از آن جا که در سایه اهداف کلان توسعه به ویژه در حوزه توسعه پایدار و شهری به غیر از نظام‌مند کردن قوانین به ایجاد ساختارهای تخصصی در اجرای برنامه توسعه نیازمندیم، هیچ برنامه بدون ایجاد این نهادها قابل اجرا نیست.

مدیرعامل منطقه آزاد کیش با اشاره به تاریخچه تدوین قوانین نظام مهندسی ساختمان خلاءهای قانونی را علت اصلی تدوین نظام مهندسی ساختمان در بیست سال گذشته عنوان کرد و گفت: با تشکیل نظام مهندسی ساختمان و مشارکت مهندسان سازمان‌های پراکنده یک‌جا متمرکز شده و فعالیت مهندسان منسجم‌تر شد، همچنین این سازمان از زمان تاسیس تا کنون در مسیر صنعت ساختمان چالش‌های بسیاری را رفع کرد به طوری که امروز به استاندارهای جهانی نزدیک شده است.

مونسانی در پایان صحبت‌های خود به اتمام ۲۷ پروژه بزرگ با سرمایه چهار هزار میلیارد ریال، ۲۹ پروژه زیر بنایی عمرانی در حال اجرا با سرمایه هفت هزار میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های منطقه آزاد کیش تکمیل ترمینال بین‌المللی فرودگاه کیش، ادامه توسعه بندرگاه، افزایش توزیع آب و برق، گسترش فضای سبز منطقه، ادامه طرح توسعه فاضلاب و اجرا امور زیر بنایی شهری که تعدادی از آن‌ها انجام شده و درحال تکمیل است.

نظر شما