شناسهٔ خبر: 24959 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری از وضعیت ناآرام ترکیه

جزئیات وضعیت و نحوه انتقال مسافران ایرانی از ترکیه به کشور/ انجام۱۲ پرواز بدون مسافر به ترکیه‌ تا نیمه شب قبل/ آخرین تمهیدات سازمان هواپیمایی و فرودگاه امام خمینی(ره)

ترکیه با وجود اعلام مسوولان فرودگاه امام خمینی(ره) مبنی بر انجام ۱۲ پرواز بدون مسافر به ترکیه برای انتقال مسافران ایرانی به کشور، آمار دقیقی از تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه وجود ندارد و تنها سفیر ایران در ترکیه اعلام کرده است در جریان حوادث اخیر در ترکیه شهروندان ایرانی آسیبی ندیده‌اند و در هتل‌ها و فرودگاه‌ها به سر می‌برند و با آرام شدن اوضاع و فعالیت فرودگاه‌ها به کشور بازخواهند گشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سرنوشت مسافران و گردشگران ایرانی که به خاطر کودتا و تعلیق پروازها درترکیه بلاتکلیف مانده‌اند، در ابهام است و به گفته محمدحسن کرمانی، رییس هیات‌مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، آمار دقیقی از تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه وجود ندارد. وقوع کودتای کم‌سابقه در ترکیه و تعلیق پروازهای ایران به مقصد استانبول، که جمعه شب آغاز شد مسافران ایرانی حاضر در ترکیه را سرگردان کرده و در انتظار اعلام وضعیت و تعیین تکلیف برای بازگشت به کشور قرار داده است.

با لغو ۹ پرواز ‌از فرودگاه امام خمینی به مقصد ترکیه، وضعیت بازگشت مسافران ایرانی مانده در ترکیه در هاله‌ای از ابهام رفت؛ پروازها به حالت تعلیق درآمد و ‌همزمان مسوولان فرودگاه امام خمینی(ره) بلافاصله بعد از وقوع کودتا از لغو تمامی پروازهای شبانه خبر دادند و هر گونه پرواز جدید را منوط به آرام شدن اوضاع در خاک ترکیه اعلام کردند.

با این حال سرگردانی ۱۴ مسافر ایرانی حاضر در فرودگاه استانبول که به طوراتفاقی با پرواز هواپیمایی آتا به تبریز بازگشتند، نشست اضطراری شورای معاونین شركت فرودگاه‌ها را درپی داشت. طیق خبری که مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داد، پرواز‌ برنامه‌ای این فرودگاه به عنوان اولین پرواز ایرانی از فرودگاه آتاتورک به تبریز، ساعت هفت صبح روز شنبه اجازه پرواز گرفت و از آنجا که بدون هیچ مسافری به تبریز بازمی‌گشت ۱۴ مسافر‌ مسیر استانبول به تهران را که در فرودگاه مانده بودند با هماهنگی‌های لازم به تبریز بازگرداند.

بعد از این اتفاق بود که بر اساس تصمیم گیری شورای معاونین شرکت فرودگاه‌ها امکان عزيمت هواپيمای بدون مسافر به ترکيه برای بازگرداندن هم‌وطنان به کشور فراهم شد و هم‌زمان مسئولیت بازگرداندن مسافران ایرانی از تركیه برعهده شركت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار داده شد.

همزمان سعید اكبری معاون عمليات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها‌ و ناوبری هوایی ایران با ابراز نگرانی برای مسافران ایرانی كه در آنكارا و استانبول به سر می‌برند، گفت: درست است که شركت‌ها تمهیداتی برای برگرداندن مسافران اندیشیده‌اند اما شرایط در تركیه عادی نیست و نمی‌توان پرواز با اطمینان كامل انجام داد.

این درحالی بود که با وجود اعلام دولت ترکیه برای انجام پروازها در این کشور، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، قطری و اماراتی تمایلی برای انجام پروازها از خود نشان ندادند. با این حال سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیه‌ای برای کمک به مسافران ایرانی در ترکیه و بازگرداندن آنها، مجوز انجام پروازهای بدون مسافر به ترکیه را برای شرکت‌های هواپیمایی صادر کرد.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان در همین راستا اعلام کرد سازمان هواپیمایی کشوری به منظور کمک به مسافران ایرانی و بازگرداندن آنها که در جریان کوتادی شب گذشته(جمعه) در ترکیه مانده‌اند مجوز انجام پروازهای بدون مسافر به ترکیه را برای شرکت‌های هواپیمایی صادر کرد. 

ابراهیم طاهریان سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز روز شنبه خبر داد شهروندان ایرانی آسیبی ندیده‌اند و در هتل‌ها و فرودگاه‌ها به سر می‌برند و با آرام شدن اوضاع و فعالیت فرودگاه‌ها به کشور بازخواهند گشت.

مسوولان فرودگاه امام خمینی(ره) نیز روز گدشته اعلام کردند به منظور انتقال مسافران مانده در تركيه به ایران، از ساعت ١٥و٥٠  روز یکشنبه ۲۶ تیرماه پروازهای فری فلايت (بدون مسافر) به سمت تركيه به پرواز درآمدند كه تا ساعت ۲۴ شنبه شب به ١٢ پرواز رسید. آنطورکه مدیرکل فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) اعلام کرده است حداقل ۱۰ پرواز از اين ١٢ پرواز با مسافر بازخواهند گشت و اين فرآيند همچنان ادامه خواهد داشت تا از برگشت تمامی هموطنان به کشور مطمئن شوند.

همزمان خبرها حاکی از آن است که علی‌رغم اعلام دولت ترکیه مبنی بر سرکوب کودتا، موج جدیدی از ناآرامی‌ها محلات مختلف دو شهر استانبول و آنکارا را در بر گرفته است و  استمرار ناآرامی‌ها در ترکیه ضرورت بازگشت هم وطنان‌مان را به کشور بیش از بیش ضروری می‌کند؛ تا جایی که سازمان میراث فرهنگی ضمن رایزنی‌ با وزارت امور خارجه و سازمان هواپیمایی کشوری و با اعلام منع هر گونه سفر گردشگری به ترکیه اعلام کرده است در حال برنامه‌ریزی برای بازگشت امن و تدریجی گردشگران ایرانی است که به دلیل ناآرامی‌های شب گذشته نتوانسته‌اند در زمان مقرر، ترکیه را ترک نمایند.

در عین حال وضعیت فرودگاه‌های شهرستان‌هایی که پروازهای روزانه به مقصد استانبول دارند‌ به صورت دیگری است و پروازهای هواپیمایی ترکیش به طور مرتب انجام می‌شود.

رضا بدیعی فرد مدیر کل فرودگاه‌های استان فارس در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی یادآور شد پرواز ترکیش روز گذشته بعد از چند ساعت تاخیر فرودگاه شیراز را به مقصد استانبول ترک کرد و باقی پروازهای روزانه این ایرلاین به طور مرتب انجام شده است.

بر اساس اعلام پروازهای خروجی فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد نیز پروازهای روزانه هواپیمایی ترکیش ایرلاین به مقصد استانبول از این فرودگاه برقرار است و پرواز ساعت ۲:۳۰ دقیقه روز دوشنبه به مقصد استانبول توسط هواپیمایی ترکیش انجام خواهد شد.

نظر شما