شناسهٔ خبر: 24966 - سرویس زنان و امور خانواده
نسخه قابل چاپ

در جلسه مشترک هم‌اندیشی امور بانوان مطرح شد:

نقش مهم کمیته علمی در راهبری برنامه‌های حوزه زنان/ ضرورت بررسی تبعیض‌های جنسیتی موجود در فضای اشتغال/ لزوم شناخت محدودیت‌های نظام بروکراتیک در بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های کارشناسانه

جلسه مشترك هم انديشي نمايندگان امور بانوان نقش مهم کمیته علمی در راهبری برنامه‌های حوزه زنان و نظارت بر تدوین سیاست‌ها و همچنین تبعیض‌های جنسیتی موجود در فضای اشتغال از جمله مهمترین موارد مورد بررسی در جلسه مشترک هم‌اندیشی اعضای کمیته علمی مشاور امور بانوان با نمایندگان دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی این نشست که به پیشنهاد کمیته علمی و به منظور برقراری ارتباط مستقیم با نمایندگان دستگاه‌های تابعه این  وزارتخانه برگزار شد به بررسی چالش‌های اصلی و همچنین توانمندی­‌های زنان شاغل در بخش‌­های مختلف و هم‌فكری و هم­‌اندیشی برای دستیابی به سیاست­‌ها و  راهكارهای مناسب در سریع­ترین زمان پرداخت.

به گفته اعضای این جلسه نمایندگان امور بانوان دستگاه‌­ها در حوزه زنان و خانواده وزارت راه و شهرسازی، به ­عنوان پیام­‌رسان تصمیمات و اقدامات مطرح شده در جلسات به بدنه وزارتخانه و نیز منتقل­‌كننده درخواست­‌ها و نظرات همكاران در تمام بخش­‌ها،‌ نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، از سوی دیگر اعضای كمیته علمی نیز در راهبری برنامه‌ها و اقدامات حوزه زنان و نظارت بر تدوین سیاست‌ها و تصمیم‌سازی برای پیشبرد اهداف، برنامه‌ها به عنوان  اصلی­‌ترین بازوی مشورتی این حوزه به ­شمار می‌­روند.

بر این اساس،‌ ارتباط مستقیم اعضای این دو گروه برای انتقال نكات و نقطه نظرات و تشریك مساعی در دستیابی به مسیرهای روشنی برای ارتقای شرایط موجود بسیار مفید خواهد بود. در این راستا با توجه به تصمیم اعضای كمیته علمی،‌ مقرر شد تمركز بر دو وظیفه وزارت راه و شهرسازی در قبال كاركنان و كاربران، با محوریت زنان شاغل در وزارتخانه صورت پذیرفته و در این راستا برگزاری این جلسه مشترك در دستور كار قرار گیرد.

در طی جلسه نمایندگان حاضر با معرفی مجموعه خود، در تعاملی هدفمند با اعضای كمیته علمی،‌ مهمترین مسائل پیش­روی زنان شاغل در مجموعه‌­ها را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مجموعه مباحث مطرح شده از سوی نمایندگان عمدتاً بر دو دسته چالش‌های متداول در خصوص اشتغال زنان (به ویژه زنان دارای فرزند که با درخواست‌هایی چون کاهش ساعت کاری، ارائه خدمات جهت مراقبت از کودکان در محیط هم‌جوار کار و یا پیشنهاداتی چون ساعت کار شناور و یا دورکاری) و نارضایتی از تبعیض‌های جنسیتی موجود در فضای اشتغال (به ویژه برای ارتقای شغلی و سایر مزایا) متمرکز بود که در این خصوص موارد دیگری از جمله محدودیت‌هایی که نظام بروکراتیک برای بروز خلاقیت‌ها و نمایان شدن توانمندی‌های کارشناسی ایجاد کرده است، برخورداری نابرابر به سبب تفاوت نوع قراردادهای استخدامی و یا محدودیت‌های فرهنگی در ارتباط با حضور زنان در عرصه اجتماعی در این نشست مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

علاوه بر این چالش‌ها، ناآگاهی زنان از حقوق خود، ضعف مدیریتی و نبود باورهای ذاتی در ابراز توانمندی‌های کارشناسی از دیگر مواردی بود که توسط بانوان حاضر در جلسه بیان شد.

نقطه نظرات مطرح شده از سوی حاضران اگرچه نشانگر ویژگی‌های مشترکی در رابطه با وضعیت اشتغال زنان در همه بخش‌ها بود، اما تفاوت‌هایی را از نظر نوع مواجهه با موضوعات در میان بخش‌های وزارت راه و شهرسازی نمایان می‌ساخت که امکان تغییر در قوانین و سیاست‌های داخلی بدنه را  به روشنی نشان می‌دهد.

در پایان مواردی مانند هدف از شکل گیری و فعالیت حوزه بانوان، چگونگی مطالبه امتیاز و شرایط خاص برای اشتغال زنان در رشد و ارتقای جایگاه‌های شغلی آنان، تقاضای زنان شاغل در این بخش‌ها برای حضور در عرصه اجتماعی، چگونگی شرایط امنیتی در محیط کار و بررسی تغییر نیاز به آموزش یا نگرش در این حوزه از جمله موضوعات قابل پیگیری در جلسات بعدی مشترک این دو گروه به شمار می‌رود./

نظر شما