شناسهٔ خبر: 24998 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی مطرح كرد:

مبادلات ریلی، فرودگاهی و بندری ایران و ایتالیا به مبلغ ۶/۳ میلیارد یورو/ جزئيات پيش‌قرارداد ساخت پروژه جاده‌ای ۱۲۰۰ کیلومتری

اصغر فخریه کاشان در حالی که روز جمعه رویترز در خبری به نقل از «آناس» نهاد بزرگراه‌های ایتالیا از قرارداد ۶/۳ میلیارد یورویی این شرکت با ایران خبر داده بود، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه در امور بین الملل در گفت و گو با «ایران» ضمن صحیح ندانستن رقم اعلام شده در مورد این قرارداد، جزئیاتی از این قرارداد را بازگو کرد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي اصغر فخریه کاشان با بیان اینکه آنچه به امضا رسیده است قرارداد نیست بلکه پیش قرارداد ساخت بخشی از قطعات جاده ۱۲۰۰ کیلومتری شهر بازرگان به بندر امام خمینی (ره) است، اعلام کرد که مبلغ ۶/۳ میلیارد یورویی گفته شده مربوط به حجم کل مبادلات ریلی، فرودگاهی و بندری ایران و ایتالیا است.

وی با بیان اینکه این پیش قرارداد حدود ۴ ماه زمان نیاز دارد که نهایی شود، افزود: موضوع قرارداد ایران و آناس ساخت جاده کریدور شماره ۱۰ میان شهر بازرگان و بندر امام خمینی (ره) است که ۵ قطعه را شامل می‌شود. آناس بر طبق این قرارداد ساخت چند قطعه اولویت‌دار این پروژه را به صورت BOT متعهد می‌شود و برای ساخت تنها دو قطعه اول و دوم این پروژه، آناس ۷۰۰ الی ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خواهد کرد.

فخریه کاشان ساخت مابقی قطعات این پروژه را هم از طریق جذب فاینانس اعلام کرد که آناس متعهد به تأمین این فاینانس‌ها خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه ایران از منابع خود هیچ پولی را صرف این پروژه نخواهد کرد اضافه کرد: آناس متعهد شده است که در فاز اجرایی این پروژه برای ساخت قطعات مناقصه برگزار کرده و ۵۱ درصد حجم این مناقصه‌ها را به شرکت‌های ایرانی واگذار نماید.

فخریه کاشان همچنین اعلام کرد که شرکت آناس فاز مطالعاتی این پروژه را از چند ماه پیش تا کنون انجام داده است و مطابق برنامه‌ریزی انجام شده اولویت‌های اجرای پروژه، دو قطعه تبریز – میاندوآب و اندیمشک – اهواز است. وی البته گفت که از نظر ما اولویت دوم این پروژه باید محور خرم آباد باشد.

فخریه کاشان با بیان اینکه البته میزان ۱۲۰۰ کیلومتر ذکر شده هنوز نهایی نشده است و ممکن است این پروژه به ۱۳۰۰ کیلومتر هم برسد به ايران گفت: زمان‌بندی ساخت قطعه اول و دوم این پروژه بزرگ حدود ۴ سال طول مي‌كشد که بعد از امضای قرارداد ساخت آن آغاز خواهد شد.

نظر شما