شناسهٔ خبر: 25006 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری مطرح کرد:

بازنگری در دستورالعمل نحوه تاسیس و بهره‌برداری شركت‌های حمل و نقل بین شهری/ ضوابط تاسيس و بهره برداری شركت‌های حمل و نقل مسافربری/ تاسیس شرکت‌های درب به درب الزامی بر استقرار در پایانه ندارد

محسن حاجی‌اسماعیلی مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر ی گفت: رویكردهای اصلی در تدوین ضوابط تاسیس و بهره‌برداری شرکت‌های حمل و نقل مسافربری بین شهری مبتنی بر توسعه شبكه شركت‌های مسافربری و برند سازی، ارتقای سطح خدمات، افزایش رقابت‌پذیری، رفع انحصارات، رونق فضای كسب و كار، حذف مقررات دست و پا گیر، جلب و جذب سرمایه‌های مولد به بخش حمل و نقل، ارائه خدمات نوین و... بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، محسن حاجی‌اسماعیلی مدیركل دفتر حمل‌‌ونقل مسافر این سازمان با بیان این خبر اظهار داشت: بر اساس قوانین و مقررات موجود، مرجع صدور پروانه فعالیت شركت‌های حمل و نقل مسافربری بین شهری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است و متقاضیان اخذ مجوز حمل و نقل بین شهری مسافر باید به این سازمان مراجعه نمایند.

وی افزود: از آنجا كه هر چند سال یك بار دستورالعمل مربوط به نحوه تاسیس و بهره‌برداری شركتهای حمل و نقل بین شهری مسافر به فراخور شرایط  روز و اوضاع و احوال جامعه و به منظور رفاه حال مسافران و تامین شرایط بهینه فعالیت شاغلین بخش و توسعه خدمات حمل و نقلی توسط این سازمان بازنگری و بروز رسانی می گردد، اخیراً نیز این اقدام صورت پذیرفته و با برگزاری جلسات متعدد و كارشناسی و نظرخواهی از صنوف و دست اندركاران بخش، ضوابط مذكور بازنگری گردیده كه به لحاظ نوآوری و فراهم نمودن امكان توسعه و تحول بنیادی در این بخش از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار است.

حاجی اسماعیلی تصریح كرد : رویكرد های اصلی در تدوین ضوابط مذكور مبتنی بر توسعه شبكه شركت‌های مسافربری و برند سازی، ارتقاءسطح خدمات، افزایش رقابت‌پذیری، رفع انحصارات، رونق فضای كسب و كار، حذف مقررات دست و پا گیر، جلب و جذب سرمایه های مولد به بخش حمل و نقل، ارائه خدمات نوین و... بوده است كه از مصادیق آن می توان به توسعه شبكه شركت‌های مسافربری درقالب شبكه های توانمند كه بتوانندخدمات مناسب و مطلوبی رابه مردم ا رائه نمایند، اشاره کرد.

وی افزود :با افزودن مفهوم جدید نمایندگی به ضوابط موصوف و تسهیل در تاسیس شعب شركت‌ها منبعد شركت‌های مسافربری برای فعالیت باید یكی از روش های زیر را انتخاب نمایند بدین ترتیب كه یا در مقصد شعبه تاسیس نمایند، یا دارای نمایندگی باشند. نماینده شركت خود یك شركت مستقل است كه بدون تغییر نام خود در اداره ثبت شركتها با شركت اصلی قرارداد منعقد نموده و با تابلو شركت اصلی به فعالیت می پردازد. این شركت ( نمایندگی) بدون ارائه هر گونه وسیله نقلیه جداگانه تاسیس می گردد و صرفا" می تواند در شبكه سیر شركت اصلی به فعالیت بپردازد. به همین ترتیب اگر شركت بخواهد در شهر های هم درجه و یا درجه پائین تر (از نظر كیفی) شعبه تاسیس نماید می تواند بدون ارائه وسایل نقلیه جداگانه نسبت به تاسیس شعبه اقدام نماید كه با این كار شركت‌های توانمند می‌توانند حوزه فعالیت خود را در اقصا نقاط كشور توسعه داده و نام و برند خود را در كشور گسترش دهند . شركتهای مستقر در شهر های با درجه پائین تر نیز می‌توانند بطور مشابهی در شهر های بالادست خود شعبه تاسیس نمایند و برای اینكار می باید وضعیت خود را با شرایط مقرر در شهری كه شعبه تاسیس می گردد منطبق نموده و سپس می توانند به دفعات مكرر و بدون ارائه وسیله نقلیه جداگانه در شهر های هم ارز شعبه تاسیس نمایند.

حاجی اسماعیلی همچنین اظهار داشت : امكان تاسیس شركت‌های مسافربری درب تا درب سواری كرایه با خودروهای تولیدی برندهای معتبر و مدرن نسل جدید كه فعالیت آنان خدمات مناسبی را در اختیار مسافران قرار خواهد داد از جمله موارد فوق می‌باشد. اینگونه شركت‌ها بدون الزام به استقرار در پایانه عمومی می توانند صرفا" با ارائه دفتر كار مناسب در سطح شهر و ارائه وسایل نقلیه مورد نیاز تاسیس شوند.

مدیركل دفتر حمل‌ونقل مسافر یادآور شد: گسترش ارائه خدمات به مردم در مناطق محروم و روستاها و امكان تاسیس شركت و شعب و نمایندگی‌های مسافربری در این مناطق از دیگر ویژگی های دستور العمل یاد شده می باشد كه به توسعه حمل و نقل مناطق مذكور خواهد انجامید.

وی خاطرنشان كرد: از جمله نكات با اهمیت ضوابط مذكور تغییر نگاه سازمان به پایانه های مسافری است كه بر اساس آن، بهره‌برداری از سكوها و پایانه‌های نیمه متمركز تقویت گردیده و با خارج نمودن عرضه و فروش بلیت از پایانه های مسافری، شركتهای مسافربری بتدریج ملزم به ارائه خدمات مطلوب و بازاریابی از طریق  ارائه خدمات بهینه و ایجاد اعتبار خواهند شد و مسافران نیز می‌توانند بلیت‌های مسافرتی خود را با برنامه‌ریزی قبلی و از سایر مبادی فروش بلیت (غیر از پایانه) خریداری نموده و ساختار فعلی پایانه‌های مسافری بتدریج از حالت فعلی كه واجد برخی اشكالات و آشفتگی ها می باشد به محلی فقط برای سوار و پیاده شدن و عملیات مسافربری تبدیل می‌شود كه چهره جدید و متفاوتی از پایانه ها را نسبت به پایانه های فعلی ارائه می کنند.

نظر شما