به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جلسه شورای عالی ترابری که با حضور وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامهریزی حمل و نقل وزارت راه، داوود کشاورزیان رییس سازمان راهداری و مجتبی خسرو تاج قایم مقام وزیر صنعت، در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: سالهای زیادی است که به بهانه قاچاق کالای ترانزیت شده با موضوع ترانزیت به صورت دستوری برخورد میشود و انتقادها به سمت ترانزیت کالا میرود.
وی با طرح این سوال که بالاخره باید بدانیم چه سیاستی در قبال ترانزیت داریم؟ افزود: حتی اگر روزی بخواهیم بگوییم مسیر ترانزیتی ایران ممنوع شد، آیا موضوع کالای قاچاق تمام می شود؟ و کالای قاچاق نمی تواند از مسیر دیگری غیر از کشور ما برود و برگردد.
وی با تاکید بر اینکه باید جلوی قاچاق را گرفت اما در جای و زمان خودش، تصریح کرد: حتی اگر قرار باشد این کالا نه از مسیر ایران بلکه از مسیرهای دیگری قاچاق شود باز هم نباید به آن بی اعتنا بود. ولی با ابزارها و راهکارهای درست و منطقی.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید به بهانه مبارزه با قاچاق کالا به ترانزیت کشور لطمه زد، تصریح کرد: بارگیری و ارسال کالای ترخیص شده از سوی متصدی حمل و نقل به معنای کنترل و چک کردن آن نیست. وی مسوول نیست که بیاید و کنترل کند که آیا کالای ترخیص شده مدارکش اصلی یا جعلی است و یا تبانیای صورت گرفته است. وینه صلاحیتش را دارد نه می شود چنین مسوولتی را بر عهده او گذاشت.
سعیدنژاد ادامه داد: قانون تعریف مشخصی برای بارهای ترانزیتی تعریف کرده است، اصول آن در قانون تعریف شده است و من فکر می کنم ما نباید خارج از رویه قانونی عمل کنیم.
برخوردهای دستوری اساسا انجام ترانزیت از کشور را زیر سوال می برد
وی با بیان اینکه برخوردهای دستوری اساسا انجام ترانزیت از کشور را زیر سوال میبرد، توضیح داد: اینکه قرار باشد هر روز مقررات تغییر کند و صاحب کالا مطمئن نباشد که میتواند کالا و بار خود را از کریدورهایی که اتفاقا برای ساخت آن زحمات زیادی کشیده شده است حمل کند، به سرمایه گذاری در ایران لطمه میزند. در عین حال تصمیمات مقطعی زحمات و هزینههای ساخت کریدورها را هم از بین میبرد.
وی ادامه داد:ما آن چیزی را میتوانیم بگوییم که در قانون تصریح شده است. ترانزیت کالا یا ممنوع است یا مجاز به مشروط است یا مجاز است. تعاریفی که در قانون امور گمرکی آمده را باید محور اصلی تصمیمگیری قرار دهیم و به آن عمل کنیم. حتما اینگونه هست که بخشی از کالایی که در مسیر ایران ترانزیت میشود به خارج می رود و امکان دارد بسته بندی آن عوض شود و وارد ایران شود اما اینکه صرفا به این دلیل مسیر ترانزیتی ایران را ناامن و غیرمطمئن اعلام کنیم اشتباه است. این رویه غلط است. باید تکلیف خود را با موضوع ترانزیت روشن کنیم. ترانزیت حتما آثار منفی در کنار آثار مثبت دارد اما نمیتوان به خاطر مضرات منافع آن را نادیده گرفت و سرمایهگذاریها را از بین برد.
نظر شما