شناسهٔ خبر: 25090 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی مطرح كرد:

تحقق ۱۱۰ درصد اهداف در فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی/ ارتقاء سطح فرودگاه از B۱ به A۳

فرودگاه بيرجند مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی گفت: سطح فرودگاه استان خراسان جنوبی ارتقا يافته به طوري كه سازمان مدیریت درجه آن را ازB۱ به A۳ تغییر داد. بنابراین، درجه این فرودگاه به اداره‌کل ارتقاء یافت.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سلامی با بیان اینکه حدود دو سال از مدیریتش در این اداره‌کل می‌گذرد، عنوان کرد: در این مدت ارتقای سطح فرودگاه استان خراسان جنوبی محقق شد و سازمان مدیریت درجه آن را از به تغییر داد. بنابراین، درجه این فرودگاه به اداره‌کل ارتقاء یافت. همچنین با توجه به محرومیت منطقه، نزدیکی آن به مرز با کشور همسایه و دوری از شهر توانستیم در امور پرسنلی فوق‌العاده شغل همکاران را برای نخستین‌بار برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه طی این مدت پروژه‌های در حال احداث این فرودگاه پیگیری شد و به اتمام رسیدند، گفت: زمانی که تصدی‌گری این فرودگاه به عهده من سپرده شد، احداث ساختمان یگان حفاظت هواپیمایی پروژه نیمه‌تمام بود که ابتدای سال ۱۳۹۵ به پایان رسید و اکنون آماده بهره‌برداری است. اعتبار این پروژه ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران بود.

این مدیرکل افزود: در این فرودگاه از لحاظ ایمنی و استانداردسازی اقداماتی صورت گرفت و در پی آن استریپ و باندهای پروازی بر اساس «انکس» ایمن شدند. با این اقدام فرودگاه بیرجند به عنوان فرودگاه استاندارد شناخته شد و در نوبت بازدید ایمنی قرار گرفت تا گواهینامه فرودگاهی دریافت کند. همچنین مسیر جدید فرودگاه برای سایت جدید از کمربندی بیرجند – زاهدان بازگشایی شد تا مسافران به آسانی در آنجا تردد کنند.

سلامی گفت: در این مدت احداث ترمینال بین‌المللی در فرودگاه بیرجند هم به تصویب رسید؛ این ترمینال به مساحت ۵ هزار متر مربع طراحی شده و قابلیت توسعه به ۱۰ هزار متر مربع را دارد. اکنون در تنها ترمینال این فرودگاه‌ پروازهای داخلی و خارجی برقرار می‌شود. طراحی این ترمینال آبان ۱۳۹۴ آغاز شده و احتمالا تا مهرماه امسال به پایان می‌رسد. البته بسیار علاقه‌مندیم که کلنگ احداث این ترمینال امسال به زمین بخورد و مراحل احداث آن هرچه زودتر محقق شود.

وی با بیان اینکه همچنین طی پروژه‌ای گاز را به تمام بخش‌های فرودگاه بیرجند رساندیم و با ایجاد یک پروژه ۱۲ هزار مترمربع به فضای پارکینگ این فرودگاه افزوده شد تا ظرفیت پارکینگ ارتقا یافت، اظهار داشت: با توجه به اینکه فرودگاه بیرجند در حاشیه کویر بنا شده فضای سبز برای این فرودگاه بسیار با اهمیت است. بنابراین، با بازسازی فضای سبز و احداث گلخانه‌ای به مساحت ۶۰۰ مترمربع به رفع این نیاز کمک کردیم.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی یادآور شد: با ایجاد رواق در خارج از ترمینال سعی کردیم مشکل بازرسی برای زائران حج و عتبات عالیات را کاهش دهیم. همچنین با به کارگیری از دکل‌های روشنایی در محاوط پارکینگ‌های لندساید، روشنایی فرودگاه برای برقراری پروازهای شبانه در آن فراهم شد.

به گفته وی در مدت تصدی‌گری این اداره‌کل کنسول‌های تولید داخلی برای نخستین‌بار در برج مراقبت پرواز فرودگاه بیرجند نصب شد. به کمک این کنسول‌ها سیستم‌های سوئیچینگ و رکوردینگ مکالمات خلبانان با کنترلرها فعال شده است. پیش از این برای برخی از فرودگاه‌ها برند خارجی این سیستم نصب شد اما در فرودگاه بیرجند برای نخستین‌بار برند داخلی این سیستم نصب و راه‌اندازی شده است.

همچنین سلامی ایجاد سیستم اطلاعات پرواز به وسیله مانیتورهای سالن و اینترنت، محوطه سازی معابر فرودگاه، بهسازی و بروز رسانی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی فرودگاه که منتج به افزایش ۳۰ درصد در بازدهی شد، روشنایی معابر فرودگاه با چراغ‌های کم مصرف، بهسازی واحدهای الکترونیک و تقرب فرودگاه‌ها، بهسازی روکش صندلی‌های ترمینال، نصب تابلوهای فشار ضعیف و فشار متوسط در ترمینال، تجهیز و بهسازی نمازخانه‌های فرودگاه، ۸۰ درصد پیشرفت در احداث دیوار حفاظتی فرودگاه، احداث هلی‌پد، آسفالت جاده‌های دستگاه‌های ناوبری، بهسازی مامورسراها، تعویض دیزل ژنراتورها برای ارایه خدمات مطلوب به پروازهای داخلی و عبوری و بهسازی ساختمان نیروی انتظامی را از جمله اقدامات در فرودگاه بیرجند برشمرد.

چندین مسیر هوایی در فرودگاه اقماری طبس به هم می‌رسند

وی در ادامه درباره اقدامات در فرودگاه اقماری طبس عنوان کرد: با توجه به اینکه فرودگاه طبس محل تلاقی چندین مسیر هوایی است، تمامی مسیرها و ورودی‌های منتهی به دستگاه‌ها و تجهیزات کمک ناوبری این فرودگاه را آسفالت کردیم. همچنین محوطه سایت رادار آن فنس‌کشی و مجهز به دوربین شد. مسیر دوطرفه فرودگاه آسفالت شد. مناقصه ساخت تکنیکال بلاک برای فرودگاه طبس نیز صورت گرفت.

به گفته سلامی در مدت سکانداری اداره‌کل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی، تعویض تمام روکش صندلی‌های ترمینال فرودگاه طبس، محوطه‌سازی ساختمان پلیس، تعویض منابع فرسوده و قدیمی فرودگاه، حفر چاه عمیق آب در فرودگاه با هدف تامین منابع آب مورد نیاز فضای سبز فرودگاه، تعویض کانال تاسیساتی و انتقال انرژی این فرودگاه عملیاتی شد.

کمبود پرواز در فرودگاه بیرجند ناشی از کمبود ناوگان است

وی با بیان اینکه طرح جامع این فرودگاه در سال ۱۳۹۳ مصوب شد گفت: در این طرح جامع افق‌های مختلفی برای سال‌های گوناگون و نقشه راه برای رسیدن به آن طراحی شده و به تصویب نیزرسیده است، تصریح کرد: اکنون یکی از دغدغه‌های ما در فرودگاه بیرجند کمبود پرواز است، این مشکل ناشی از کمبود ناوگان از سوی ایرلاین‌هاست. در سال ۱۳۹۴ موفق شدیم تعدادی پرواز برای مسیر تهران – مشهد راه‌اندازی کنیم. البته امیدواریم ایرلاین‌ها برای حل این مشکل فکری کنند.

مدیرکل فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی عنوان کرد: هنرستان هوانوردی بیرجند نیز از ابتدای مهرماه امسال هنرجو می‌پذیرد. این هنرستان با هدف تربیت نیروی متخصص مورد نیاز با همکاری بخش خصوصی، شرک فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و اداره آموزش پرورش در این منطقه ایجاد شده است زیرا بسیاری از نیروهای متخصص علاقه به حضور در شهرها و فرودگاه‌های بزرگ دارند. اکنون در این فرودگاه از کمبود نیروهای متخصص و فنی رنج می‌بریم.

وی اضافه کرد: همچنین در سال ۱۳۹۴ برای ایجاد مرکز آموزش خلبانی هواپیماهای فوق سبک و سبک در سایت قدیمی فرودگاه واگذاری و سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفت.

به ۱۱۰ درصد اهداف تعیین شده در فرودگاه‌های استان رسیدیم

سلامی در پاسخ به این سوال که «از زمان ابلاغ حکم شما در ۲۹ تیرماه ۹۳ تاکنون توانستید چند درصد از اهداف تعیین شده در این حکم را به سرانجام برسانید؟» گفت: خوشبختانه با همکاری همکارانم در این فرودگاه و حمایت و همکاری مدیران ارشد ستادی به ویژه شخص مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توانستیم نه تنها تمام پروژه‌های نیمه تمام را به سرانجام برسانیم بلکه پروژه‌های جدید را هم تعیین کرده و به پایان برسانیم. به نظرم در این مدت به ۱۱۰ درصد اهداف رسیدیم.

نظر شما