شناسهٔ خبر: 25127 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

گزارش نشست شورای عالی هماهنگی ترابری كشور؛

جزییات تصمیمات جدید در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در قبال ترکیه/ کاهش ۳۹ درصدی ترانزیت کالا در سه ماه نخست سال

شورایعالی ترابری میزان ترانزیت كالا از قلمرو كشور طی سه ماهه نخست امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۹% كاهش یافته كه عمده كاهش ترانزیت جادهای ناشی از كاهش ترانزیت سوخت از مبدأ عراق به دلیل افت قیمت جهانی نفت بوده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، یكصد و هشتاد و نهمین نشست شورای عالی هماهنگی ترابری كشور به ریاست دكتر‌ عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور و مشاركت اعضا برگزار و پس از بحث و بررسی پیرامون دستوركار، جمع‌بندی‌های زیر حاصل شد:

در این جلسه اعلام شد در پی تحولات تركیه و ضرورت بررسی مسیرهای جایگزین، طرح كریدور "خلیج فارس - دریای سیاه - اروپا" مورد پیگیری است و پیش‌نویس موافقت‌نامه حمل و نقل میان ایران – آذربایجان – ارمنستان - گرجستان (بنادر باتومی و... و.) - بلغارستان (بندر بورگاس) و همچنین یونان و احتمالاً رومانی در دست نهایی شدن است.

 در همین راستا قرار شد برای راهبری امور مجموعه كریدورهای حمل ونقل و ترانزیتی كشور سازماندهی لازم صورت پذیرد.

در این جلسه هم چنین نقشه راه نحوه تعامل با كشور تركیه برای جریان بهینه امور حمل و نقل و ترانزیت با آن كشور كه در كارگروه های وابسته به شورا جمع‌بندی شده، ارایه و با تأكید بر ضرورت احصای جزییات امور مورد تعامل دستگاه‌های مربوط با تركیه، ایجاد توازن و هم‌سویی در تعاملات و نیز هماهنگی و یكپارچگی مواضع در قبال تركیه، "نقشه راه" جامع سازی و تكمیل می‌شود.

با هدف مصون سازی فرآیند حایز اهمیت ترانزیت از پدیده قاچاق، مجموعه برنامه‌ها و اقدامات بخش حمل ونقل و ترانزیت در جهت مبارزه با قاچاق كالا مطرح و مورد تأیید شورا قرار گرفت. 

در این جلسه تاکید شد با توجه به آیین نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق كالا، اقتضا دارد رفع مسایل اجرایی شدن آن پیگیری و همچنین گزارش آماری نسبتاً دقیق از میزان قاچاق از كشور گردآوری شود.

بر مبنای این ‌گزارش؛ میزان ترانزیت كالا از قلمرو كشور طی سه ماهه نخست امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود ۳۹% كاهش یافته كه عمده كاهش ترانزیت جادهای ناشی از كاهش ترانزیت سوخت از مبدأ عراق به دلیل افت قیمت جهانی نفت و نیز پرهزینه و طولانی شدن تشریفات ورود و عبور كامیون های حامل سوخت ترانزیتی به سمت بنادر كشور و نیز به مقصد افغانستان بوده و ترانزیت ریلی نیز به دلیل كاهش تقاضای ترانزیت گوگرد و نیز كود شیمیایی از مبدأ كشورهای CIS است.

نظر شما