شناسهٔ خبر: 25186 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

جابجایی بیش از ۴۸۰ هزار تن کالا در بندر شهیدباهنر

بندر شهید باهنر مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از تخلیه و بارگیری ۴۸۲ هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی و همچنین افزایش بیش از ۳ برابری صادرات محموله های نفتی در این بندر طی سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد محسنی ضمن بیان این مطلب که بندر شهید باهنر از پایانه های دریایی مناسب در راهگذر ترانزیتی جنوب کشور برای ترکیه، روسیه، آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان و عراق است، اظهار داشت: ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آبهای آزاد، نزدیکی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال-جنوب از طریق شبکه‌ بین‌المللی جاده‌ای، آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و مهم در منطقه تبدیل کرده است.

وی افزود: این بندر با برخورداری از سالن مسافری بین المللی استاندارد علاوه بر میزبانی از کشتی های کلاس کروز، سالانه پذیرای تعداد زیادی گردشـگر و مسـافر بین المللی است؛ به طوری که سفرهای دریایی خارجی به صورت سه روز در هفته از طریق این بندر انجام می شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر با اشاره به جدیدترین آمار سفرهای دریایی به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز گفت: جابجایی ۹ هزار و ۳۵۹ مسافر در مسیر دریایی کشورهای حوزه خلیج فارس و بندر شهید باهنر طی سال جاری به ثبت رسید که ۳۷ درصد رشد داشته است.

محسنی افزود: از ابتدای سال جاری تا ابتدای تیرماه، یک میلیون و۲۱ هزار و۲۲ مسافر از طریق دو بندر شهید باهنر و شهید حقانی که تحت مدیریت این اداره است، جابجا شدند که ۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسید.

این مقام مسئول ضمن اشاره به عملکرد سه ماهه عملیات جابجایی کالا در این بندر گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر ۴۸۲ هزار و ۶۷۵ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید باهنر تخلیه و بارگیری شد.

محسنی ادامه داد: از این میزان ۳۲۳ هزار و ۶۹ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۱۵۹ هزار و ۴۰۶ هزار تن به کالاهای نفتی اختصاص داشته است که در بخش نفتی ۴۸ درصد افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۳۷۵ هزار و ۴۵۸ تن کالاهای غیر نفتی و ۵۲ هزار و ۵۱ تن کالای نفتی طی مدت مذکور، از این بندر صادر شد که در بخش نفتی ۲۵۴ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، مواد شیمیایی، کشاورزی، مواد معدنی، قیر، میوه و تره بار، مواد پروتینی، دام زنده، آهن آلات و مصالح ساختمانی از جمله کالاهای صادراتی بوده که از بندر باهنر به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس وکشورهای حوزه اقیانوس هند جابجا شده است.

محسنی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۱۶ هزار و ۶۳۸ تن کالای وارداتی غیر نفتی وارد این بندر شد. وی برنج، خشکبار، مصالح ساختمانی، خودرو، قطعات یدکی،   پارچه، لوازم خانگی و ماشین آلات راهداری از جمله کالاهای وارداتی عنوان کرد که پس طی شدن مراحل قانونی از طریق بندر شهید باهنر روانه بازارهای داخلی کشور می شود.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر از ترانزیت ۱۶ هزار و ۶۰۰ خودرو از طریق این بندر طی سه ماهه نخست امسال خبر داد. وی با اشاره به عملیات تخلیه و بارگیری ۲۲۰ TEU کانتینر طی سال جاری، گفت: در سه ماه گذشته، ۵۶۶ شناور در این بندر پهلو گرفتند که در مجموع ۱۱۷ درصد رشد را نشان می دهد.

محسنی در پایان از صادرات ۲۷۵ هزار و ۵۳۷راس دام زنده توسط ۵۶۶ فروند شناور از طریق این بندر به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد که ۱۸۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

نظر شما