شناسهٔ خبر: 25267 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در نشست کاری استاندار با معاونین وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

پیگیری پروژه اجرای راه آهن و تکمیل محور ارتباطی سربیشه- درح- میل ۷۸ و پایانه مرزی ماهیرود

علی اکبر پرویزی استاندار خراسان جنوبی در نشست کاری با مهندس امینی، معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و دکتر نصرآزاد، معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های کشور در تهران مشکلات و درخواست‌های استان را در این حوزه مورد پیگیری جدی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، سیدعلی اکبر پرویزی در این دیدارها مباحث مربوط به اجرای پروژه اتصال استان به خط ریلی راه آهن سراسری و نیز مباحث مرتبط با تخصیص اعتبارات تکمیل محور ارتباطی سربیشه – درح – میل ۷۸ را پیگیری کرد.

استاندار خراسان جنوبی از محور سربیشه – درح – میل ۷۸ با وجود پایانه مرزی ماهیرود به عنوان یکی از مهم‌ترین معابر رسمی شرق کشور به سمت افغانستان نام برد و گفت: با وجود اهمیت ویژه این محور در تقویت امنیت مرز و جلوگیری از مهاجرت مرزنشینان و افزایش صادرات به افغانستان به دلیل کمبود اعتبارات مصوب سالانه و هزینه‌های هنگفت راهسازی، نه تنها بهسازی و ارتقای محور به راه اصلی با کندی انجام می‌شود بلکه به دلیل ترافیک سنگین محور، رویه آسفالت آن به شدت تخریب شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به نقش حیاتی این محور در توسعه صادرات، ضروری است مسئولین مربوطه در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین منابع مالی لازم و تخصیص صددرصدی اعتبارات برای تکمیل محور و روکش آسفالت آن اقدام کنند.

وی در ادامه صدور مجوز برگزاری مناقصه یک قطعه از راه آهن استان را به عنوان درخواست دیگر استان از وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد و ادامه داد: گسترش حمل و نقل ریلی و افزایش سهم آن در جابجایی کالا و مسافر از مهمترین مصادیق اقتصاد مقاومتی است.

به گفته وی احداث راه آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به راه آهن بافق – مشهد، نه تنها می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد بلکه به لحاظ ملی نیز با توجه به وجود بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این مهم نگاه ویژه مسئولین و دولتمردان را می‌طلبد.

وی عنوان کرد: با عنایت به تهیه اسناد مناقصه دو قطعه از راه آهن استان (۲۲ کیلومتر از سمت بیرجند و ۵۱ کیلومتر از سمت کالشور) صدور مجوز برگزاری مناقصه یک قطعه از این پروژه از مهمترین درخواست‌های این استان از وزارت راه و شهرسازی است که قول مساعد در این زمینه نیز از سوی مسئولین مربوط داده شده است.

مقام عالی دولت در استان، در بخش دیگری از سخنان خود به تامین منابع مالی این پروژه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: در همین زمینه در نشستی کاری با معاونین دکتر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درخواست‌های استان مطرح و قول مساعد نیز داده شده است.

وی پیگیری تخصیص اعتبارات سفر کاروان تدبیر و امید به استان را از دیگر درخواست‌های استان دانست و گفت: در این زمینه نیز پیرو دستور رئیس جمهور مقرر شد اقدامات و پیگیری‌های لازم توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی انجام شود.

نظر شما