شناسهٔ خبر: 25275 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

شتابی برای توسعه پایدار با ماشینی به نام قطار

قطار محدوده سوادکوه با رشد و توسعه صنعت ریلی، نه تنها شاهد انسانی هماهنگ با طبیعت خواهیم بود، بلكه این انسان ضمن در نظر گرفتن نسل های بعد از خود، محیط زیست را حفاظت جدی تر و كشورها را با این حركت در مقابل یك اقدام مشترك قرار خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن، توسعه پایدار تعاریف و توصیف‌هاى گوناگونى صورت گرفته است. در ابتدا باید بدانیم كه توسعه ی پایدار مفهومى شكل یافته نیست، بلكه به نوعی فرآیند دگرگونى رابطه‌ سیستم‌هاى اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى را بیان مى‌كند. مفهوم جدید توسعه ی پایدار كلى‌نگر است و همه ابعاد اجتماعى، اقتصادى و فرهنگى و دیگر نیازهاى بشرى را در برمى‌گیرد به اعتبارى مهم‌ترین جاذبه توسعه پایدار در جامع‌نگرى آن است.

توسعه پایدار برآوردنده نیازها و آرمان‌هاى انسان، نه فقط در كشور و یك منطقه است، بلكه تمامى مردم را در سراسر جهان در حال و آینده در برمى‌گیرد. در این مفهوم از توسعه ی پایدار، انسان در مركز توجه قرار گرفته است و همه ی پدیده‌هاى جهانى در چارچوب قوام و دوام حیات بشر، در حال و آینده به همراهى و هماهنگى دعوت مى‌شوند.

بر این مبنا، توسعه ی پایدار مفهوم گسترده‌اى مى‌یابد كه همه جوانب زندگى انسان‌ها را در برمى‌گیرد و در فرآیند آن سیاست‌هایی در زمینه اقتصاد، بازرگانى، تكنولوژى، منابع طبیعى، آموزش، بهداشت، صنعت، سیاست، امنیت، فرهنگ، اخلاق و نظایر آنها را به گونه‌اى طراحى مى كند كه توسعه اقتصادى، اجتماعى، زیست‌محیطى را تداوم بخشد.

زمانی كه ولفگانگ زاكس گفته بود از این پس ”توسعه بدون پایدارى و پایدارى بدون توسعه مفهومى نخواهد داشت“، اعلامیه ریو (Rio) بر این اساس شكل گرفت كه در توسعه پایدار، انسان مركز توجه است و انسان‌ها، هماهنگ با طبیعت، سزاوار حیاتى توأم با سلامت و سازندگى هستند.

و همچنین توسعه حقى است كه باید به‌صورت مساوى، نسل‌هاى كنونى و آینده را زیر پوشش قرار دهد و حفاظت از محیط‌زیست بخشى جدا نشدنى از توسعه است و نمى‌تواند به‌صورت جداگانه مورد بررسى قرار گیرد. بنابراین كشورها در یك حركت جمعى، باید از سلامت و یكپارچگى نظام طبیعى كره زمین حراست كنند.

حال اگر این اعلامیه را خواسته باشیم صرفا و فقط در توسعه ی ریل تعریف و تبین كنیم، آنچه كه دیده خواهد شد یك شكل زیبا و درخور تحسین كه دارای هارمونی بسیار زیبا هست، چراكه با رشد و توسعه ی صنعت ریلی، نه تنها شاهد انسانی هماهنگ با طبیعت خواهیم بود، بلكه این انسان ضمن در نظر گرفتن نسل های بعد از خود، محیط زیست را حفاظت جدی تر وكشورها را با این حركت در مقابل یك اقدام مشترك قرار خواهد داد.

بنابراین با اراده و عزمی كه باید جزم شده باشد می توان در این مسیر حركت كرد كه لازمه‌ی این حركت سیاست گذاری‌های دقیق در سطوح مختلف، برنامه‌ریزی‌های منسجم در راستای اهداف و بهره‌گیری از مدیریت‌هایی توانمند و جامع‌نگر است.

نظر شما