شناسهٔ خبر: 25322 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

میراث معماری مدرن با یادی از نظام عامری/ برگزاری دویست و یازدهمین گفتمان هنر و معماری

پوستر دویست و یازدهمین گفتمان هنر و معماری تحت‌عنوان «میراث معماری مدرن با یادی از نظام عامری» در موزه هنرهای دینی امام‌علی (ع) برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دویست و یازدهمین گفتمان هنر و معماری با یاد معمار معاصر نظام عامری تحت عنوان میراث معماری مدرن برگزار می‌شود.

دویست و یازدهمین گفتمان هنر و معماری یکی از برنامه های تدارک دیده شده توسط انجمن مفاخر معماری ایران به ریاست سید علیرضا قهاری برگزار می‌شود که در نشست جاری خود به میراث معماری مدرن و مروری بر فعالیت‌های معمار درگذشته معاصر نظام عامری اختصاص دارد.

در این نشست، مینا معرفت، کمال کمونه، اسکندر مختاری و بهروز مرباغی سخنرانی خواهند کرد و دبیر اجرایی برنامه نیز برعهده نگار جوکار است.

علاقه‌مندان برای حضور در نشست انجمن مفاخر معماری ایران می توانند ۶ مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸:۳۰ به نشانی موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در تهران، بلوار اسفندیار مراجعه کنند. حضور در این نشست آزاد است.

گفتنی است نظام عامری فرزند شیخ خزعل از حاکمان جنوب ایران متولد آبان ماه ۱۳۰۵ بود که زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. وی پس از گذراندن تحصیلات پایه ای خود برای دریافت مدرک دیپلم به انگلستان رفت و پس از مدتی برای تحصیل در دانشگاه عازم آمریکا شد. او ابتدا در رشته هنر در دانشگاه کِنت، ایالت اوهایو تحصیلات خود را آغاز کرد، و بعد از مدتی به معماری علاقه‌مند شد و در این رشته ادامه تحصیل داد.

آشنایی او با رایت در همان سال اول تحصیلش در رشته معماری با دیدن آثار وی در کتابخانه دانشگاه، آغاز شد. عامری یک سال زودتر تحصیلات خود را در دانشگاه به پایان رساند تا بتواند هرچه سریعتر به مدرسه رایت بپیوندد. آنگونه که خودش به زیبایی بیان می کند، مصاحبه دشواری را برای ورود به مدرسه تالیسین (taliesin school)، در پیش داشت.

بنا به گفته‌های وی رایت، مدرک و درجات دانشگاهی را قبول نداشت، بنابراین مصاحبه بدون توجه به مدرک او صورت گرفت. فرانک لوید رایت ۸۵ ساله پس از مصاحبه، وی را به عنوان شاگرد خود قبول کرد و پس از سپری کردن ۲ سال تحصیل در تالیسین، از وی در طراحی موزه گوگنهایم کمک گرفت و نظام عامری را به عنوان نماینده خود درخاورمیانه معرفی کرد. او به دلیل علاقه‌ای که به نظام عامری پیدا کرده بود اقدام به طراحی منزل شخصی وی کرد که این امر در بین شاگردان رایت امری بی‌سابقه بود.

نظام عامری پس از گذراندن ۲ سال پربار نزد معمار صاحب سبک آمریکایی، به عنوان تنها شاگرد ایرانی فرانک لوید رایت، به ایران آمد و فعالیت حرفه‌ای خود را با طراحی و اجرای خانه ای در شمال تهران برای سیاوش شقاقی، آغاز کرد. پس از آن در سال ۱۳۴۱ دفتر معماری خود را تأسیس کرد که حاصل کار این دفتر، اجرای بیش از ۹۰ پروژه در ایران است.

وی یک سال قبل از انقلاب اسلامی ایران به لندن باز گشت و فعالیت خود را در وسعت بسیار کمتری ادامه داد. از جمله کارهای وی در انگلستان، می‌توان آتلیه هنر چلسی، را نام برد که مجله «(«Art Review  آن را "جواهر معماری" نامید. /

نظر شما