شناسهٔ خبر: 25594 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

ترویج سیاست‌های توسعه‌ای بین کشورها مهمترین هدف هبیتات ۳/ ضرورت همکاری دولت و مردم در هبیتات ۳/ پیشرفت محتوای سند نهایی هبیتات ۳ نسبت به دوره‌های قبل

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه محتوای سند نهایی هبیتات ۳ نسبت به دوره‌های قبل پیشرفته‌تر است گفت: بدون شک ترویج سیاست‌های توسعه‌ای به شکل عام بین کشورهای مختلف دنیا و رسیدن به توسعه‌ای پایدار در جهان هدف اصلی هبیتات ۳ به شمار می‌رود.

محمد سعید ایزدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومین نشست از کمیته مقدماتی سومین کنفرانس سازمان ملل در زمینه مسکن و توسعه پایدار شهری در شهر "سورابایا" را پیش جلسه‌ای برای هبیتات ۳ که در ماه نوامبر در شهر کیتو برگزار می‌شود اعلام کرد و گفت: رسیدن به تفاهمی واحد بین اعضای جلسه برای تنظیم سند نهایی، هدف اصلی تمامی اعضا در این گردهمایی به شمار می‌رود، درحقیقت این سند برای ترویج سیاست‌های توسعه‌ای به شکل عام بین کشورهای مختلف دنیا ایجاد شده که رسیدن به توسعه پایدار کشورهای هدف نهایی آن خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان این مطلب که این سند درحال حاضر به لحاظ محتوایی مشکلی نداشته و بیشتر بحث‌ها در طول جلسات بر روی مشکلات نگارشی و ویراستاری بین نمایندگان کشورهای گوناگون بود گفت: نفاوت برداشت‌های نواحی مختلف از برخی کلمات مانند دولت‌های محلی یا دولت‌های مرکزی، حق به شهر ، حمایت و تسهیل‌گری مسئله اصلی تفاوت نظرات بین اعضا بود. در حقیقت برخی کشورها نمی‌خواستند با تنظیم این سند بار مسئولیتی جدید بر دوش آنها گذاشته شود و وظیفه جدیدی پیدا کنند یا از سویی دیگر درباره برخی واژگان مانند حق به شهر از نظر کشورهای مختلف معانی و تلقی‌های متقاوتی وجود داشت که باید در این سند به تفاهمی واحد برسد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در این خصوص افزود: از این رو قرار شد تا مباحث و اختلاف نظرات موجود در این سند در پیش جلسه بعدی در نیویورک و یا در نشست نهایی کیتو مورد بررسی قرار گیرد.

ایزدی در ادامه محتوای هبیتات ۳ را از دو نمونه قبلی بسیار پیشرفته‌تر دانست و افزود: در حقیقت مباحث هبیتات ۳ بسیار شفاف است و دولت‌ها را برای همکاری و مشارکت بیشتر دولت با مردم ترغیب می‌کند. این سند سعی دارد تا دولت‌ها را از انجام اقدامات بزرگ مقیاس و مضر برای محیط زیست بازداشته و گام‌های مؤثری را در این حوزه بردارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه کشور ما نیز نسبت به محتوای سند مشکلی نداشت و بیشتر بر واژگان و اشکالات ویراستاری که ممکن است بار حقوقی داشته باشد اختلاف نظراتی داشت گفت: بدون شک این سند نسبت به دو سند قبلی از لحاظ محتوایی بسیار پیشرفته و قابل قبول خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در طول این جلسات با افرادی از جمله معاون دبيركل سازمان ملل متحد، معاون وزیر زیرساخت کره جنوبی و وزیر مسکن اندونزی ملاقات داشتیم که گفتگویی بسیار مفید و کارآمد در این بخش محسوب می‌شود./

نظر شما