شناسهٔ خبر: 25713 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان البرز خبر داد:

آغاز بهسازی بافت‌های فرسوده استان البرز/ افتتاح ۴۰ کیلومتر راه روستایی در هفته دولت/ وجود ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر بدون متقاضی/ پیگیری اتصال بزرگراه‌های شهید خرازی و شهدای البرز/ رسیدگی به۱۸۰۰ پرونده تخلف مهندسین/ آغاز ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی

ابوالفضل باقرنیا مدیرکل راه‌وشهرسازی استان البرز گفت: در مجموع حدود ۷۰۰ هکتار بافت فرسوده در استان البرز داریم که طرح بهسازی این مناطق به تصویب ستاد ملی بازآفرینی توسعه شهری رسیده است و دراین راستا عملیات اجرایی بخشی از این سکونتگاه‌ها نیز آغاز شده و مابقی در دست مطالعه است.

ابوالفضل باقرنیا، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح اقدامات اولویت‌دار این اداره کل پرداخت و با بیان اینکه درمجموع حدود ۷۰۰ هکتار بافت رسوده در استان البرز داریم که طرح بهسازی این مناطق به تصویب ستاد بازآفرینی توسعه شهری رسیده است، عنوان کرد: طرح بهسازی بافت‌های فرسوده کرج و نیز سکونتگاه‌های غیررسمی آماده شده و به تصویب رسیده است. دراین راستا عملیات اجرایی بخشی از این سکونتگاه‌ها نیز آغاز شده و بقیه دردست مطالعه است. با برنامه‌ریزی منسجم می‌توان سالانه ۱۰ درصد از سطح بافت‌های فرسوده شهرهای استان را کاهش داد.

تحویل واحدهای مسکن مهر البرز تا پایان سال

مدیر کل راه‌وشهرسازی استان البرز همچنین گفت: تا پایان امسال تمام واحدهای مسکن مهر متعلق به اداره کل راه و شهرسازی استان البرز تحویل داده می‌شوند. درحوزه مسکن مهر با مشکلات زیربنایی به دلیل عدم انجام به موقع تعهدات وزارت نیرو در اتصال  آب، برق و گاز در زمان مقرر مواجه هستیم ولی مشکل اعتباری نداریم و خوشبختانه هزینه‌های موردنیاز پرداخت شده است.

باقرنیا افزود: از ۱۸ هزار واحد مسکن مهر متعلق به اداره کل راه و شهرسازی ۱۴ هزار واحد آماده شده و ۴۰۰۰ واحد باقیمانده نیز ۷۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت ساخت داشته‌اند که بیش از هزار واحد آن تا یک ماه دیگر آماده افتتاح خواهد بود.

وی همچنین گفت: ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر متعلق به اداره کل راه و شهرسازی البرز هنوز بدون متقاضی است.

باقرنیا یادآور شد: سایت‌های مسکن مهر اداره کل راه و شهرسازی البرز در ماهدشت و شهرک ابریشم درحال انجام هستند.

برخورد جدی با مهندسان متخلف

باقرنیا همچنین به برخورد جدی با مهندسان متخلف در استان البرز اشاره کرد و گفت: اجرای قانون ماده ۳۵ برخورد با خلفات ساخت و ساز به شدت در استان البرز پیگیری می‌شود و مهندسان متخلف به نیروی انتظامی تحویل داده می‌شوند. اکنون ۱۸۰۰ پرونده در شورای انتظامی در دست رسیدگی است.

۳۱۷ کیلومتر راه دردست احداث و بهسازی

باقرنیا به طرح‌های عمرانی جاده‌ای استان البرز نیز اشاره کرد و توضیح داد: درمجموع ۳۱۷ کیلومتر راه در استان در دست احداث و بهسازی داریم که ۱۶۹ کیلومتر آن محور راه اصلی در دست روکش آسفالت  و ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست بهسازی و روکش آسفالت ، ۱۰ کیلومتر راه اصلی در دست احداث و ۳۸ کیلومتر نیز راه فرعی در دست احداث است که اعتبار موردنیاز برای این طرح‌ها درمجموع ۷۰ میلیارد تومان است. قرار است ۴۰ کیلومتر راه روستایی درهفته دولت افتتاح شود.

وی گفت: ۱۴۴۶ کیلومتر راه در استان البرز داریم که ۱۰۵۰ کیلومتر آن روستایی و ۳۹۶ کیلومتر راه اصلی و فرعی است. تاکنون ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی استان آسفالته شده است.

توسعه بزرگراه خرازی برای رفع مشکل ترافیک

وی همچنین به اجرای طرح توسعه بزرگراه شهید خرازی اشاره کرد و گفت:  برای رفع بارترافیکی بزرگراه تهران کرج پیگیر اتصال بزرگراه شهید خرازی و بلوار شهدای البرز هستیم.

مدیر کل راه و شهرسازی البرز تصریح کرد: البرز همجوار تهران است و به دلیل پایین‌تر بودن هزینه اجاره خانه و نیز داشتن هوای سالم‌تر حدود ۴۰ درصد کارکنان تهران کرج را سکونتگاه خود کرده‌اند و روزانه بین ۱۸۰ هزار تا ۲۲۰ هزار وسیله نقلیه در بزرگراه تهران کرج تردد می کنند.

وی همچنین با بیان اینکه باید تلاش شود تا با راهکارهای اساسی معضل ترافیک در استان البرز هر چه سریع‌تر رفع شود، ادامه داد: با توجه به اینکه استان البرز یکی از استان‌های پرتردد در کشور است و مورد توجه گردشگران نیز است لذا باید تمهیدات ویژه برای رفع معضل ترافیکی در راه‌های این استان اندیشیده شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرزتصریح کرد: با یک تعطیلی راه‌های این استان مملو از خودرو شده و ترافیک مشکلات زیادی را برای استان و مردم ایجاد می‌کند، لذا لازم است تا بسترهای لازم برای رفع گره‌های ترافیکی در این استان ایجاد شود.

باقرنیا با اشاره به اینکه این استان دارای راه‌ها و مسیرهای ملی است افزود: اما رفع مشکلات ترافیکی این راه‌های ملی بر عهده استان است و با وجود منابع مالی کم ما باید این مشکل را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مسؤولان کشوری نگاه ویژه‌ای را به این استان داشته باشند،‌ گفت: در این راستا باید اعتبارات لازم به این استان داده شود تا بتواند در اجرای بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌ها موفق عمل کند.

مدیر کل راه و شهرسازی البرز با بیان اینکه مسیرهای پر ترافیک ملی این استان شامل تهران - کرج - شمال و تهران - کرج و قزوین، البرز است، عنوان کرد: اگر چه اقداماتی در حوزه رفع معضلات ترافیکی در این محورها از جمله ادامه همت و کنارگذر شمالی انجام شده است اما همچنان شاهد ترافیک‌های سنگین هستیم. در این راستا باید اقدامات و تمهیدات ویژه‌تری را انجام دهیم و در مسیر خدمات رسانی به مردم تلاش بیشتری را داشته باشیم.

تلاش برای افزایش امنیت جاده‌های البرز

باقرنیا همچنین گفت: اداره کل راه وشهرسازی برای کاهش ضریب تصادفات درحد امکان اقداماتی را در دست پیگیری واجرا دارد و دراین راستا گالری خرگوش‌دره برای ایمنی بیشتر حفر شده و درپیچ سرهنگ نیز درحال حفر گالری دیگری هستیم. همچنین روکش‌کردن آسفالت جاده و اصلاح و آسفالت شیب‌های عرضی جاده درحال انجام است.

وی افزود: از دیگر اقدامات اداره کل راه وشهرسازی البرز برای ایمنی بیشتر جاده می‌توان به نصب علایم و دیوارکشی پرتگاه‌ها به طول بیش از دو کیلومتراشاره کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز همچنین عنوان کرد: درحوزه راهداری با اینکه استان البرز دارای درصد کم راه است ولی با ترافیک روبه هستیم و مشکل استهلاک محور و هزینه بالای نگهداری وجود دارد بنابراین ناچاریم سالانه روکش آسفالت و حفاظ جاده و آبراه‌ها را اصلاح کنیم تا دوباره قابل عبور و مرور شوند.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به سفرهای تابستانی، عملیاتی را آغاز کرده‌ایم که شانه‌سازی و لکه گیری و روکش آسفالت‌هاست. همچنین به احیای خط‌کشی‌ها و تابلوهایی که نیاز به اصلاح داشته اقدام کرده‌ایم و قوس‌ها را خصوصا در محور کرج چالوس که استفاده زیادی از این محور در تابستان می‌شود انجام داده‌ایم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز عنوان کرد: طرح جایگزینی دیوار به جای گاردریل به طول هشت کیلومتر انجام شده و نیز به آشکارسازی دهانه تونل‌ها پرداخته‌ایم. در محور چالوس شش کیلومتر تونل داریم که برای رفاه حال مسافران به اتوماسیون و تهویه تونل کندوان اقدام شده که تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت داشته است. تونل امیرکبیر نیز دو کیلومتر است که به آشکارسازی دیواره این تونل و تخلیه دود آن اقدام شده است.

وی تصریح کرد: ۲۵۰راهدار درمحورهای البرز فعال هستند و با توجه به اینکه از اواخر مهر ماه با بارش‌های زمستانی نیز روبه رو می‌شویم راهدارخانه‌ها را احیا و آماده‌سازی کرده‌ایم.

ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی در البرز

وی افزود: به زودی عملیات ساخت بیمارستان ۲۶۰ تختخوابی حضرت سیدالشهدا(ع) البرز درزمینی به مساحت ۴۵ هزار متر مربع و با زیربنای ۳۰ هزارمترمربع آغاز می‌شود. هزینه ساخت این بیمارستان، افزون بر یک هزار میلیارد ریال پیش بینی شده و تا دو سال دیگر به بهره برداری می‌رسد.

نظر شما