شناسهٔ خبر: 25834 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های ریلی لرستان/ نیاز به ۲۷۰ ایستگاه و ۳۶۰ تا ۴۲۰ کیلومتر برای طراحی شبکه ریلی تهران/ مناسب سازی ایستگاه قطار مشهد و تبریز/ گفت‌و گو با ژاپنی‌ها برای ساخت قطارهای سریع‌السیر

ریل بازدید وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های در دست ساخت استان لرستان در روز پنج شنبه که شامل مهمترین پروژه‌های ریلی کشور نیز می‌شود، دستاوردهای سفر فخریه کاشان از ژاپن در زمینه رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری مشترک ریلی درون شهری و بررسی طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران، از مهم‌ترین اخبار حوزه ریلی در هفته اخیر بود.

به گزارش پایگاه خبری وزرات راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه ریلی را می‌توان در سرفصل‌های زیر مرور کرد:  

 

 

 

آخوندی در بازدید از پروژه‌های استان لرستان مطرح کرد:

 

پروژه راه‌آهن خرم‌آباد -دورود در مسیری صعب العبور و کوهستانی واقع شده و با این حال از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است. این مسیر شامل ۱۱۴ کیلومتری راه‌آهن جدید است که کار ساخت آن در دولت تدبیر و امید،  در سال ۹۳ آغاز شده است.

حدود ۱۳ کیلومتر تونل در این پروژه به کار گرفته شده است و یک تونل پیوسته ۴۶۰۰ متری و یک تونل پیوسته ۳۸۰۰ متری دیگر که هر دو به مرحله حفاری رسیده‌اند، و سرجمع حدود ۴۰۰۰ متر پل نیز در این پروژه تاسیس شده است؛ لذا پروژه فنی بسیار پیچیده‌ای است که خوشبختانه روند رو به رشدی را طی می‌کند.

برای بازسازی ریل قدیم و تخصیص ریل جدید خرم‌آباد - دورود سرمایه گذاری زیادی شده است و علی‌رغم تمام تنگناهای مالی از طریق اسناد خزانه سعی شد هیچ یک از پروژه‌های مهم استان متوقف نشود.

خوشبختانه سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه راه‌آهن لرستان که خط آهن آن بسیار قدیمی بود صورت گرفته است و من یک سفر به طور ویژه برای راه‌آهن لرستان انجام خواهم داد.

 

خیراله خادمی عضو هیئت مدیره شرکت ساخت:

 

مطالعات راه آهن دورود - خرم آباد- اندیمشک در قطعه دورود به خرم آباد مصوب شده و عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

این قطعه از پروژه دارای سه واریانت مختلف بوده ولی هیچکدام از آنها مصوب نشده است. دنبال این هستیم واریانتی که از لحاظ اقتصادی هم به صرفه بوده و هم از لحاظ منطقه ای قابل اجرا است را در اولویت قرار دهیم.

مطالعاتی در رابطه با اتصال پلدختر به استان ایلام از طریق آزادراه انجام شده که مطالعات اولیه نشان می دهد نیاز به احداث حدود ۳۰ کیلومتر راه داریم که این موضوع در حال بررسی است.

 

حمید سیادت موسوی مدیر مطالعات «طرح بلندمدت حمل و نقل ریلی تهران» در سمینار ارائه طرح بلندمدت حمل و نقل ریلی تهران:

 

با توجه به تعریف‌های جهانی باید دسترسی به مرکز شهر در کمتر از ۴۰ دقیقه و عبور از قطر شهر در ۶۰ دقیقه رخ دهد. اگر با چنین قواعدی وارد طراحی شبکه شویم در مرکز شهر و پیرامون به ۲۷۰ ایستگاه و ۳۶۰ تا ۴۲۰ کیلومتر برای طراحی شبکه نیاز داریم.

شبکه ریلی تهران شامل چهارخط  اکسپرس به طول ۱۷۹ کیلومتر، ۸ خط شهری به طول ۲۵۱ کیلومتر، برخی خطوط مکمل مانند تراموا، ‌۱۹ پارک‌سوار، ۱۰ کانون عمده حمل و نقل در اتصال با راه آهن، اتوبوس و فرودگاه در این سیستم در نظر گرفته شده است.

سرگئی بوردیلیارک سفیر اوکراین در ایران مطرح کرد:

از شرکت‌های اوکراینی، هم شرکت‌های دولتی و خصوصی، دعوت شده است تا در پروژه‌های ریلی ایران مشارکت کنند، پروژه‌هایی که هزینه آن‌ها حدود ۱۰ میلیارد یورو برآورد شده است.

 

 

مهرداد تقی‌زاده عضو هیات مدیره راه آهن در سمینار ارائه طرح بلند مدت حمل و نقل ریلی تهران مطرح کرد:

 

 

در صورت تصویب چهار خط اکسپرس تهران از سوی شورای عالی ترافیک، شرکت راه‌آهن اجرای بخش بیرونی و بخش عبوری از زیر شهر را بر عهده خواهد گرفت.

قطار حومه‌ای باید در برخی نقاط با ایستگاه های درون شهری یکی شود و مقدار نفوذ آن بیشتر از سایر مدهای ریلی در شهر است البته میزان هزینه به علت تملک زمین و زمان اجرای کار افزایش پیدا می کند

زیانده بودن قطارهای حومه‌ای و اتلاف یارانه به آن‌ها تا زمان افزایش مسافران قطارهای حومه‌ای ادامه پیدا خواهد کرد یا اینکه با استفاده از روش های TOD و سایر روش ها بتوان این خطوط را به سود آوری رساند.

 

محمد راشدی معاون مسافری راه آهن در جلسه دیدار با نائب رییس انجمن جانبازان نخاعی و عضو هیات مدیره این انجمن:

 

حدود ۵۰ درصد از مسافران ریلی را زائران مشهد مقدس تشكیل می دهند و ایجاد اداره كل خدمات ایستگاهی در راه آهن از سال های گذشته با هدف ارائه خدمات با كیفیت، نیاز سنجی ایستگاه ها و فراهم كردن امكانات و تجهیزات لازم جهت رفاه مسافران یك ضرورت اعلام و در جهت راه اندازی آن اقدامات خاصی صورت گرفت.

با توجه به اینكه ایستگاه راه آهن مشهد یكی از پرتردد ترین ایستگاه ها بعد از راه آهن تهران محسوب می شود، این ایستگاه مناسب سازی شده و در همین راستا راه آهن تبریز نیز مراحل اجرایی این طرح را طی می كند.

برای مسیرهای بین راهی گرمسار، سمنان، دامغان، نقاب، شاهرود، نیشابور و مشهد امكاناتی چون پله برقی، آسانسور و همسطح سازی سكوها و دیگر اقدامات ویژه مسافران و زائران اجرا می شود.

 

سعید محمدزاده معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران:

 

اگر قرار باشد ایستگاه راه آهن به نقطه دیگری منتقل شود مسیر تمام خطوط  راه آهن را باید تغییر دهیم که این یک پروژه عجیب و غریبی است که بسیار هم زمان بر خواهد بود و برای انجام این کار بسیاری از خطوط از جمله خط پر ترافیک تهران- مشهد باید برای مدت طولانی متوقف شود.  

 

اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی:

 

درسفر به ژاپن بحث بر سرانجام پروژه های ریلی عمده  گفت و گوی ما در این سفر بود. پروژه ریلی چابهار به زاهدان و در ادامه مشهد، پروژه ریلی تهران به همدان، پروژه حومه‌ای تهران و قطار سریع السیر حومه ای زیرگذر تهران که شامل چهار خط می‌شود و پیش‌تر در وزارتخانه بررسی شده بود از جمله پیشنهادهای ما به طرف ژاپنی برای آغاز سرمایه‌گذاری و مشارکت بود.

پروژه حومه ای تهران حجم زیادی از خودروهایی که در حال حاضر در روز از هشتگرد به شهریار و پرند و پردیس می‌روند یا از ورامین به سمت لواسان می‌آیند را شامل می‌شود و آنها را به زیر زمین هدایت می کند. برهمین اساس ساخت قطارهای سریع‌السیر  زیرگذر تهران را به گفت و گو گذاشتیم تا بتوانیم شرق به غرب و شمال و جنوب تهران را به هم وصل کنیم.

نظر شما