شناسهٔ خبر: 25836 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در فرابورس مطرح کرد:

راهکار مهار افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن/ اعتبار اوراق سررسید شده تمدید می‌شود

بورس رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس گفت: برای جلوگیری از افزایش اوراق تسهیلات مسکن، قرار است مدت اعتبار اوراقی که به زمان سررسید و ابطال نزدیک شده اند، به مدت ۶ ماه تمدید شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، افزایش نرخ اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر سبب بروز نگرانی هایی در میان استفاده کنندگان از این اوراق شده است.

نرخ هر برگ تسهیلات پنج میلیون ریالی مسکن در بازار سرمایه به بیش از یک میلیون ریال افزایش یافته که باعث می شود، خریدارانی که قصد دارند از طریق وام مسکن خانه دار شوند، هزینه زیادی را پرداخت کنند.

علیرضا توکلی رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس در گفت وگو با ایرنا درباره افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و عبور نرخ آنها از یک میلیون ریال، گفت: بر اساس بررسی ها، اتفاق خاصی در بازار رخ نداده و احتمالا یک موج مقطعی خرید شکل گرفته است که تا چند هفته آینده رفع می شود.

وی درباره نقش دلالان در افزایش اوراق تسهیلات مسکن، افزود: نمی توانیم آن را دلالی نامید، در واقع یک موج خرید شکل گرفته و برخی حاضر شده اند، این اوراق را با قیمت بالا خریداری کنند.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس اضافه کرد: گزارش ها نشان می دهد که حجم اوراق غیرمفید که برای دلالی استفاده می شود، پایین است.

وی درباره راهکارهای کنترل نرخ اوراق مسکن و جلوگیری از افزایش قیمت، گفت: قرار است به زودی اطلاعیه منتشر شود که بر اساس آن، مدت اعتبار آن دسته از اوراق مسکن که به سررسید ابطال خود نزدیک شده بودند، تمدید می شود.

توکلی ادامه داد: انتشار این اطلاعیه و تمدید مدت اعتبار این اوراق می تواند، تا حدی از فشار تقاضا در بازار اوراق بکاهد و قیمت ها را مقداری کاهش دهد.

وی با بیان این که انتظار داریم که حجم عرضه اوراق مسکن در بازار افزاش یابد، اضافه کرد: ارزش اوراقی که سررسید آنها فرارسیده و در حال باطل شدن بودند، حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است که به مدت ۶ ماه تمدید می شوند.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس تاکید کرد: البته انتشار این اوراق می تواند اندکی بر قیمت ها تاثیر گزار باشد و نرخ اوراق در نهایت در مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین خواهد شد.

وی با بیان این که در سال های اخیر، همیشه شاهد وقوع چنین نوساناتی در بازار بوده ایم، گفت: باید توجه داشت که سقف تسهیلات مسکن از ۲۰۰ میلیون به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال افزایش یافته که باعث می شود تعداد اوراق مورد نیاز برای دریافت وام افزایش یابد، اما حجم اوراق عرضه شده به همین نسبت افزایش نیافته است.

رئیس اداره ابزارهای نوین مالی فرابورس ادامه داد: در واقع تعداد افراد متقاضی اوراق افزایش نیافته، بلکه حجم اوراق مورد نیاز آنها بالا رفته است.

وی درباره راهکارهای افزایش عرضه اوراق در بازار گفت: باید مسکن کاری کند تا مردم سپرده گذاری بیشتری در این بانک انجام دهند تا بانک مسکن بتواند اوراق بیشتری را در بازار عرضه کند.

توکلی افزود: بانک مسکن نمی تواند بدون پشتوانه اوراق منتشر کند، در واقع برای مبلغی که مردم در بانک مسکن سرمایه گذاری می کنند، اوراق در نظر گرفته می شود که آن را در بازار عرضه می کنند.

به گزارش ایرنا، معاملات حق تقدم تسهیلات مسکن از سال ۱۳۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است و اکنون بیش از ۲۰ نماد حق تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می شود.

سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین ۱۳۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) از ۵۰۰ میلیون ریال به سقف های جدید افزایش پیدا کرده است.

بر این اساس، سقف تسهیلات برای هر پلاک ثبتی در تهران یک میلیارد ریال و در مرکز استان ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۸۰ میلیون ریال است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که ۶۰۰ میلیون ریال برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰برگه خواهد بود.

سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در تهران ۶۰۰ میلیون ریال و در مرکز استان های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است که شمار اوراق مورد نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مراکز استان ها ۱۰۰ ورقه است.

نظر شما