شناسهٔ خبر: 25846 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات نشست سوم راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور/تهیه طرح ویژه گردشگری ایستگاه راه‌آهن مرودشت تا تخت‌جمشید/ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه‌ای ساری و مرودشت

پیروز حناچی نشست سوم راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی در حوزه‌های معماری و شهرسازی و راه‌آهن و نمایندگانی از شرکت ساخت و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با دو دستور بررسی طرح توسعه ایستگاه مسافری راه‌آهن ساری و بررسی طرح معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست کارگروه راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن سراسر کشور به همت دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی که دبیرخانه کارگروه مذکور هم هست در حالی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد که دو موضوع بررسی طرح توسعه ایستگاه مسافری راه‌آهن ساری و بررسی طرح معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت در استان فارس مورد بررسی قرار گرفت.

در این نشست که با حضور پیروز حناچی دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، محسن پورسید آقایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سید مسعود نصرآزادانی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های وزارت راه و شهرسازی، منا عرفانیان مشاور امور زنان وزیر راه و شهرسازی، زهره داودپور مدیر کل دفتر طرح های کالبدی، وحید علی قارداشی مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن و دبیر کمیته مکانیابی، سیدجواد میرحسینی و هوشنگ عشایری سیدجواد میرحسینی اعضای هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، جمعی از کارشناسان دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش و همچنین دفتر طرح های کالبدی و مشاوران هر دو طرح توسعه ایستگاه مسافری راه آهن ساری و طرح معماری ساختمان ایستگاه مسافری مرودشت برگزار شد موضوع دستور جلسه به بحث گذاشته شد.

گفتنی است سلسله جلسه های راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه آهن سراسر کشور که سومین جلسه آن با موضوع معماری ایستگاه‌های راه‌آهن ساری و مرودشت برگزار شد بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۳ به منظور بازنگری در مکان‌یابی و معماری ایستگاه‌های راه آهن کشور و تاکید بر این که ایستگاه‌های راه‌آهن بناهای شاخص هویت بخش هستند که باید در دل شهرها قرار بگیرند، تشکیل شد.

 بنا بر این گزارش، بررسی طرح توسعه ایستگاه مسافری راه آهن ساری طی پنج جلسه کارشناسی در کمیته معماری ایستگاه‌های راه آهن و بازدید محلی انجام گرفته است که ضمن تایید کلیات طرح معماری مقرر شده تا در جهت هم‌پیوندی شهر با ایستگاه راه‌آهن اقدامات لازم در طرح جامع و تفصیلی توسط معاونت معماری و شهرسازی پیگیری و انجام شود.

همچنین در مورد دستور جلسه دوم که به بررسی معماری ایستگاه راه‌آهن مرودشت اختصاص داشت به علت مخالفت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و قرار گرفتن در محدوده غیرمجاز تخت جمشید، مکان قبلی از دستور کار خارج و مسیر شیراز- اصفهان به عنوان ایستگاه مسافری مرودشت مورد تایید قرار گرفت که جانمایی این ایستگاه در شهر مرودشت انتخاب شده است.

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران نیز در نشست فوق با اشاره به ضرورت ساماندهی و تهیه طرح ویژه گردشگری تاکید کرد: به منظور ساماندهی و تهیه طرح ویژه گردشگری حدفاصل ایستگاه راه آهن مرودشت تا تخت‌جمشید  و محور ورودی آن و همچنین ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی حاشیه ای باید هماهنگی لازم جهت تهیه طرح ویژه توسط شرکت راه‌آهن، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری انجام گیرد.

همچنین بنا بر اهمیت جانمایی ایستگاه مرودشت و لزوم شاخص‌بودن این ایستگاه در هم‌پیوندی با تخت جمشید لازم است شرکت راه‌آهن نسبت به طراحی مجدد ایستگاه با تاکید بر سازمان‌یابی فضایی سایت با توجه به نقش گردشگری ایستگاه و تعریف کاربری‌های مرتبط با این نقش، تجدیدنظر در برنامه فیزیکی ایستگاه راه‌آهن بر اساس استانداردهای موردتایید راه‌آهن درباره میزان سفر و سرانه‌های مسافر و کاربری‌های مرتبط با مسافر، توجه ویژه به معماری بوم‌آور و ویژگی‌های شاخص معماری تخت‌جمشید اقدامات لازم را انجام دهد.

به گفته صادق مالواجرد دبیر کمیته معماری در تصمیمات اتخاذشده در جلسه کارگروه راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور، دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی موظف شد تا اولویت‌بندی طرح ایستگاه‌های راه‌آهن را به تفکیک ساماندهی (ایستگاه‌های راه‌آهن موجود دارای ارزش و طراحی ایستگاه‌های جدید با اولویت اجرایی مبدا- مقصد سفر)، تهیه تا فعالیت‌های بعدی در کمیته معماری ادامه پیدا کند. همچنین کمیته‌‌های تخصصی کارگروه راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور (کمیته معماری و کمیته مکان‌یابی) موظف به تدقیق چارچوب شرح خدمات طراحی و مکان‌یابی طبق رویکرد جدید هستند تا برای قراردادهای بعدی ملاک عمل قرار بگیرد.

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجد ارزش همچنین بر ارجاع طراحی ایستگاه‌ها در مرحله مقدماتی به کمیته معماری تاکید کرد.

گفتنی است کارگروه راهبری و سیاستگذاری معماری و مکان‌یابی ایستگاه‌های راه‌آهن کشور بر اساس دستورالعمل‌های قبلی متشکل از پیروز حناچی معاون وزیر و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، محسن پورسیدآقایی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدسعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، علی نورزاد معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، سیدرضا هاشمی مشاور معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هستند./

نظر شما