شناسهٔ خبر: 2586 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نوبخت در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری خبر داد:

۱۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت تأمین مسکن برای زوج‌های جوان در بودجه ۹۴

نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور شب گذشته در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به ارائه جزئیاتی از لایحه بودجه ۹۴ پرداخت که بخشی از آن به طرح‌های عمرانی و برنامه‌های دولت در حوزه تامین مسکن زوج‌های جوان اختصاص داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد باقر نوبخت شب گذشته (۱۷ آذر) در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری با بیان این‌که طبق قانون محاسبات عمومی کشور در بودجه سالانه درآمد‌ها و هزینه‌های دولت برای یک سال پیش‌بینی می‌شود، اظهار کرد: فروش نفت، مالیات و واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای سه منابع درآمدی دولت برای سال آینده هستند که در بودجه سال ۹۴ تلاش شد هر سه منبع درآمدی تا پایان سال تحقق یابد.

وی گفت: منابع عمومی دولت که برای سال آینده ۲۲۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، به گونه‌ای توزیع شده که علاوه بر تامین هزینه‌های جاری، صرفه جویی و حفظ قدرت خرید کارمندان دولت با افزایش ۱۴ درصدی حقوق، به فعالیت‌های اصلی یعنی توسعه و بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی نیز بپردازیم که این امر به خروج از رکود اقتصادی و مهار تورم منجر می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به پیش‌بینی نرخ ۷۲ دلاری برای نفت در لایحه بودجه ۹۴ گفت: به پیشنهاد شخص رئیس جمهور تبصره‌ای در لایحه بودجه قرار دادیم که مازاد درآمدهای دولت در صورت افزایش قیمت جهانی نفت بیش از ۷۲ دلار با اولویت عملیاتی کردن طرح‌های مهم کشور هزینه شود.

نوبخت ادامه داد: در سال آینده علاوه بر تخصیص اعتبار به پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد، به پروژه‌هایی که به توازن منطقه‌ای کمک می‌کنند اعتبار اختصاص می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با یادآوری بودجه ۸۳۷ هزار میلیارد تومانی بودجه کل کشور برای سال آینده تاکید کرد: ۵۹۶ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها و ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی پیش بینی شده است.

 

بودجه ۴۷۷۰۰ میلیارد تومانی طرح‌های عمرانی برای سال آینده/ رشد ۱۶ درصد بودجه طرح‌های عمرانی

وی افزود: از میزان ۵۹۶ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌ها، ۱۰۳ هزار میلیارد تومان توسط شرکت‌های دولتی در طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌شود؛ همچنین از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی، ۲۲۴ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و عمرانی در نظر گرفته شد که از این میزان، ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال آینده اختصاص یافته است.

نوبخت با بیان این‌که بودجه طرح‌های عمرانی برای امسال ۴۱ هزار میلیارد تومان بود افزود: با افزایش این میزان به ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی سال آینده ۱۶ درصد رشد داشته است.

سرمایه گذاری ۱۵۸ هزار میلیارد تومانی دولت برای طرح‌های عمرانی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ادامه داد: با ۱۰۳ هزار میلیارد تومانی که شرکت‌های دولتی برای طرح‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنند، هفت هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی از بودجه آب‌های مرزی و ۴۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی، دولت بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی در سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کند که علاوه بر رشد اقتصادی و پرداخت بدهی پیمانکاران، کارخانه‌های مرتبط با طرح‌های عمرانی فعال خواهند شد.

اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت وام تامین مسکن زوج‌های جوان

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این‌که علاوه بر سه شاخص مهم رشد اقتصادی، رشد سرمایه‌گذاری و مهار تورم، تامین مسکن نیز توسط دولت در لایحه بودجه ۹۴ هدفگذاری شده است، گفت: ما نزد زوج‌های جوان شرمساریم که علیرغم ترغیب آن‌ها به ازدواج، مسکن برای آن‌ها فراهم نیست.

نوبخت ادامه داد: در همین راستا بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۴ برای پرداخت وام‌های ارزان قیمت با هدف تامین مسکن زوج‌های جوان پیش‌بینی کردیم تا وام ارزان قیمت برای شهرهای بزرگ تا سقف ۵۰ میلیون تومان در اختیار زوج‌های جوان قرار گیرد که البته در همین راستا جلساتی با وزیر راه و شهرسازی داشتیم اما به دلیل بررسی بودجه این جلسات ناتمام ماند.

سخنگوی دولت با بیان این‌که تولید کنندگان فعالی در عرصه انبوه سازی مسکن داریم اظهار کرد: این وام‌ها برای خرید خانه نیست زیرا با این امر شاهد افزایش قیمت خواهیم بود در حالی که دولت به دنبال ارزان کردن قیمت مسکن و تامین خانه برای اقشار کم درآمد، زنان بی‌سرپرست و زوج‌های جوان است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری افزود: از طرفی بخشی از شهرهای دارای مناطق بافت فرسوده و ساختمان‌های نامناسب هستند بنابراین اگر این واحد‌ها بازسازی و آپارتمان‌های مناسب احداث شود می‌توانیم واحدهایی برای زوج‌های جوان در مناطق بافت فرسوده ایجاد کنیم که در همین زمینه به دنبال سه شاخص رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و مهار تورم مسکن حمایتی را به اهداف خود در منابع عمومی دولت اضافه کردیم./

برچسب‌ها:

نظر شما