شناسهٔ خبر: 25900 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در سمینار سیر تحول طبقه‌بندی قیر در دنیا مطرح شد:

نظام طبقه بندی شارپ؛ تحول طبقه بندی قیر در دنیا

قیر و آسفالت سمینار تخصصی "سیر تحول طبقه‌بندی قیر در دنیا" سیستم طبقه بندی بر اساس درجه نفوذ در اوایل قرن نوزدهم در سال ۱۹۰۲ برای مشخص کردن دوام و پایداری قیرهای نیمه جامد به کار می‌رفت اما در این سال ها گستردگی زیادی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۳۱ به عنوان یک سیستم طبقه بندی گسترده معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، نگهداری ۲۰۰ هزار کیلومتر راه موجود و نیز ساخت قریب به هشت هزار کیلومتر راه در دست احداث نیازمند باز تعریف شیوه‌های بکارگیری بهینه آسفالت است، با همین رویکرد سمینار تخصصی "سیر تحول طبقه‌بندی قیر در دنیا" با مشارکت اداره کل منابع انسانی، پشتیبانی و رفاره و دفتر فنی به منظور ارتقا دانش فنی جامعه مهندسی کشور برگزار شد.

دکتر ابوذر شفیع‌پور در این سمینار ضمن تاکید بر کیفیت قیر که یکی از مهمترین دلایل قوام و پایداری جاده‌ها است در سه محور؛ معرفی قیر و آزمایش‌های تعیین کیفیت قیر در گذشته، انواع سیستم‌های طبقه‌بندی قیر از گذشته تا کنون، آزمایش‌های تعیین کیفیت قیر در روش شارپ و طبقه‌بندی قیر در روش شارپ مسایلی را مطرح کرد.

وی خاستگاه اولین نوع طبقه بندی قیر بر اساس نفوذ پذیری را آمریکا دانست و گفت: سیستم طبقه بندی بر اساس درجه نفوذ در اوایل قرن نوزدهم در سال ۱۹۰۲ برای مشخص کردن دوام و پایداری قیرهای نیمه جامد به کار می‌رفت اما در این سال ها گستردگی زیادی نداشت تا اینکه در سال ۱۹۳۱ به عنوان یک سیستم طبقه بندی گسترده معرفی شد.

شفیع‌پور ادامه داد:  قیری که درجه نفوذ بالایی داشته باشد، قیر نرم نامیده شده و در مناطق سردسیر به کار می رود و بر عکس، قیری که درجه نفوذ پایین داشته باشد، قیر سخت نامیده شده و برای شرایط آب و هوایی گرم به کار می‌رود.

وی با اشاره به نواقص پیش از بهره‌گیری از روش شارپ پرداخت و عنوان کرد:  هدف از روش شارپ تعیین مشخصات قیر و آسان کردن خرید و فروش محصولات قیری با معرفی کیفیت قیر و خواص انواع قیرها بود و سیستم طبقه‌بندی شارپ موجب استفاده از معیار عملکرد (کارایی) برای قیر و توجه به مشخصات آب و هوایی در کاربرد قیر است.

مشخصات سیستم‌های طبقه‌بندی شارپ، آزمایش‌های شارپ، انواع سیستم‌های طبقه‌بندی شارپ، شرایط ایده‌آل شبیه‌سازی پیر شدگی قیر و ... از دیگر مباحث مطرح شده در این سمینار یک روزه بود.

شایان ذکر است این سمینار در روز چهارشنبه مورخ ۱۳ مرداد ماه در سالن کنفرانس طبقه هفتم ساختمان ظفر برگزار و به شرکت کنندگان گواهینامه آموزشی اعطا شد.

نظر شما